Een gebroken hart? Zo ga je ermee om!

De weg naar independency

Daar zit ik dan: op de rand van het bed starend naar mezelf in de spiegel. Van de make-up op mijn gezicht is nog weinig over. Mijn mascara heeft alleen wat zwarte vegen op mijn wang achtergelaten. Dat komt door de duizenden tranen die ik net heb gelaten, die lijken te staan voor de duizenden gedachten die door mijn hoofd ronddwalen. Er spookt duidelijk één vraag door mijn hoofd waar ik mezelf maar geen goed antwoord op weet te geven: wat nu?

Al maanden loop ik met dezelfde onzekerheid: is dit voor altijd? Gister heb ik deze onzekerheid beantwoord met een grote ‘nee’. Maar nu ik op het randje van mijn bed zit, vraag ik me af of dit de juiste keuze was. Alsof ik alle kutmomenten met hem in één klap ben vergeten. Opeens snak ik meer dan ooit naar zijn huid, zijn geur en zijn gespierde lijf. Waarom heb ik zo’n fantastische man laten gaan? Of is dit onzin? Weet ik veel!

De tips die je je vriendinnen zou geven op het moment van een gebroken hart zijn opeens moeilijk zelf op te volgen. Je bent nooit goed voorbereid op dit moment, want niemand hoopt dat het ooit zal komen. Dus waarom zou je je er in hemelsnaam op voorbereiden? Je zou tientallen zelfhulpboeken kunnen lezen op het gebied van liefdesverdriet, maar ik denk dat we het er allemaal over eens zijn: iedereen ervaart pijn anders en iedereen gaat anders met deze pijn om. Als ik kijk naar de break-up van mijn beste vriendin zou ik zeggen: zo staat het in het boekje. Ze heeft haar ex nooit meer gesproken en was er na twee weken overheen. Ze is nu the baddest bitch I know en independent as hell. Ik doe het haar niet na. Ik denk dat ik wel meer weken, maanden of misschien wel jaren nodig heb om daar te komen. “Dat is ook oké”, hoor ik mijn moeder al zeggen. Ik probeer haar woorden te herhalen in mijn hoofd.

Maar wat nu? Weet ik veel! De weg naar onafhankelijkheid en het zijn van een bad bitch lijken nu nog veel te ver weg. Ik zal moeten accepteren dat het langer gaat duren dan twee weken. Maar mezelf die tijd geven lijkt me nu het belangrijkste. Kom maar op met die weg naar independency of wat dat dan ook mag zijn.

Wil je meer liefdesverdriet ervaringen van anderen horen? Luister dan naar de podcast van De Podcast Psycholoog, waar Marissa van der Sluis en GZ-psycholoog Bjarne Timonen over hun eigen ervaringen praten en jou verder helpen bij het proces van een gebroken hart. 


De vier fases van een gebroken hart volgens de wetenschap

Het verdriet dat komt kijken bij een gebroken hart is heel persoonlijk. Jij zal een andere ervaring hebben dan die van je beste vriendin en je zal er ook anders mee omgaan. Maar als we vertrouwen op de wetenschap ga jij net als iedereen door dezelfde fases. Het is fijn om te weten wat je kan verwachten of jezelf in een bepaalde fase te herkennen.

Ontkenning

De eerste emoties die ik ervaar zijn nieuw, spannend en niet te bevatten. Deze schrikken af. En ik weet dat de meest menselijke reactie is om deze emoties dan te ontkennen. Door te doen alsof deze emoties niet bestaan, verdoof ik ze tijdelijk. Maar ik weet wat ‘tijdelijk’ inhoudt. Als ik uit de ontkenningsfase kom zullen de emoties die ik heb weggestopt misschien nog wel pijnlijker terugkomen.

Woede

Stress, wanhoop, en boosheid. Emoties die samen in de mixer zitten en die ik elke dag weer probeer te relativeren. Maar wat ben ik daar klaar mee! Ik ben gewoon boos. Boos op hem, boos op deze rotsituatie en misschien nog wel het meest op mezelf. Ik voel me eenzaam en heb het idee dat ik hier nooit meer uit ga komen. Dit is hoe dan ook de moeilijkste fase.

Bewustwording

Het kickt in. We zijn écht uit elkaar. Ik ga mezelf langzaam realiseren dat er niks meer aan te veranderen is. Er zijn kleine momentjes van hoop en verwachting. Dit voelt fijn. Daarnaast kan ik ook nog wel eens verdrietig zijn om de breuk, maar dat is niet erg. Ik ben mezelf ervan bewust dat er meer vissen in de zee zwemmen, maar ook dat het goed is alleen te zijn. Ik heb vertrouwen.

Acceptatie

Ik heb het verleden achter mij gelaten en richt mijn blik op de toekomst. De lessen die ik heb geleerd uit mijn relatie neem ik mee en de focus ligt nu vooral op mijn eigen onafhankelijkheid. Ik vergeet niet dat het niet erg is om nog eens terug te vallen in mijn verdriet en tijdelijk in een eerdere fase terug te vallen. Dat is oké. Ik ben en blijf een mens.

Liefdesverdriet kan voelen als een rouwproces. Dit proces wordt nog eens extra uitgelegd in het boek van Elisabeth Kübler-Ross. Zij legt de fases nog eens extra goed uit. 

https://www.bol.com/nl/nl/p/over-rouw/1001004002713839/?referrer=socialshare_pdp_www


Lichamelijke problemen tijdens liefdesverdriet. Zo werkt het!

Een gebroken hart zorgt niet alleen voor mentale problemen. Het kan er ook voor zorgen dat we ons lichamelijk minder goed gaan voelen. Het is fijn om te weten wat er precies gebeurt in je lichaam, waardoor je meer houvast hebt tijdens deze onzekere periode.

Mentaal = fysiek

Tijdens een hersenscan is waargenomen dat de hersenen geen onderscheid maken tussen mentale en fysieke pijn. Dezelfde plek in de hersenen wordt namelijk geactiveerd. Ze delen dus dezelfde neurologische paden. Geen wonder dat je lichaam geen onderscheid maakt in pijn: of dat nou is wanneer je je teen stoot of last hebt van een gebroken hart.

Stresshormoon

De meeste kennen het hormoon dopamine wel. Als dit hormoon vrij komt maakt het ons blij en gelukkig. Daarom wordt het ook wel het ‘gelukshormoon’ genoemd. Tijdens de verliefde fase zit je lichaam dus vol met dopamine. Waarschijnlijk kan je je wel voorstellen dat dit hormoon tijdens een gebroken hart met zeer extreme mate afneemt. De dopamine maakt plaats voor cortisol. Ook wel het ‘stresshormoon’ genoemd. Dit hormoon hoeft niet altijd negatief te werken. Het houdt ons juist scherp. Maar als dit hormoon voor een langere tijd in grote mate wordt aangemaakt, bijvoorbeeld tijdens liefdesverdriet, heeft dit een negatief effect op je lichaam.

Waar is mijn eetlust?

Misschien herken je het wel: opeens is je eetlust weg. Naast dat de stress in je lichaam ervoor zorgt dat je geen honger hebt, gebeurt er nog iets in je lichaam wat dit versterkt. Er wordt meer bloed naar je spieren gepompt en minder naar je spijsvertering. Buikpijn kan het gevolg hiervan zijn, maar dus ook een verminderde eetlust. Als laatste hebben je hersenen hier een bepaalde invloed op. De hersengebieden die emoties en emotionele pijn regelen, regelen ook onze aansturing tot eten. Deze gebieden kunnen dus wel eens in de war zijn waardoor jij opeens minder zin hebt in je lievelingsgerecht.

Klaar voor een gevecht

We hadden het net al over het bloed dat vooral naar je spieren wordt gestuurd. Dit heeft te maken met de overvloed aan cortisol. Tijdens liefdesverdriet heb je te veel van het stresshormoon in je lichaam. Je lichaam denkt zich te moeten klaarmaken voor een gevecht. Hierdoor wordt er veel bloed naar je spieren gepompt en zijn ze dus constant aangespannen. Omdat er echter geen gevaar dreigt, kunnen je spieren de energie niet kwijt die ze wel hadden verwacht kwijt te kunnen tijdens een gevecht. Heb je last van hoofdpijn of een gespannen nek? Dat komt waarschijnlijk hierdoor.

Emma Wortelboer vertelt in de volgende video nog meer feitjes over ons lichaam en hoe het reageert op een gebroken hart.


Zo houd jij je brein voor de gek!

We hebben het net al even kort gehad over wat voor effect liefdesverdriet heeft op je brein. Maar wat nu als we je brein voor de gek kunnen houden en de invloed van een gebroken hart zelf in de hand hebben. Dat zou toch magisch zijn? Met de volgende tips heb jij zelf de touwtjes in handen en ben je je brein de baas.

Wil je meer lezen over hoe je omgaat met een gebroken hart? Guy Winch heeft er een boek over geschreven en geeft de nodige tips!


Welke filmster ben jij?

Wanneer je net een break-up achter de rug hebt, is het fijn om jezelf in iemand te herkennen. In films waar personages te maken krijgen met liefdesverdriet gaat ieder van hen er anders mee om. Jij kunt zeker iets van hen leren. En welke afleiding is nou beter dan een filmavond met vriendinnen?

Elle Woods uit Legally Blond

Elle Woods is ontzettend populair, heeft verstand van mode en is tot in de puntjes verzorgd. Ondanks het succes van Elle besluit haar vriendje het uit te maken. Hij gaat naar Harvard en Elle is daarom vastbesloten daar ook te gaan studeren. Ze werkt keihard aan haar carrière en komt erachter hoe onafhankelijk ze is zonder hem. Ligt jouw focus nu ook op jezelf en keihard werken aan je eigen carrière en onafhankelijkheid? Dan ben jij waarschijnlijk de nieuwe Elle Woods.

Tip: Doe soms ook een stapje achteruit en relax. Dit gaat je helpen bij het reflecteren op jezelf en de situatie waarin je zit.

Jenny uit Someone Great

Jenny wordt gedumpt door haar vriendje. De wereld ligt aan haar voeten en het enige wat Jenny wil is avontuur en feesten. Haar persoonlijke groei staat voorop in de film, maar de band tussen haar vriendinnen en haarzelf is ook een rode draad. Wil jij ook alleen maar feesten en met vriendinnen de meest gekke avonturen beleven? Dan ben jij een echte Jenny.

Tip: Avontuur zit hem niet altijd in de meest gekke dingen, maar ook in persoonlijke groei. Doe bijvoorbeeld een cursus waar zelfontwikkeling centraal staat en leer meer over jezelf.

Zac Efron uit High School Musical

Zac Efron is gepassioneerd over zijn sport basketbal. Als het uitgaat met zijn vriendin is deze sport zijn uitlaatklep. Zijn focus ligt alleen nog maar bij de bal, het netje en zijn team. Zac zoekt afleiding in datgene waar hij plezier uithaalt. Je hoeft dus niet in het Nederlands team te zitten om je net zoals Zac te gedragen. Als jouw aandacht nu alleen maar ligt bij datgene waar je energie van krijgt dan moet je maar snel High School Musical aanzetten.

Tip: Probeer zo nu en dan even stil te staan bij de andere dingen in het leven. School, werk en vrienden kunnen ook afleiding bieden!

Serena uit Gossip Girl

Serena Vanderwoodsen komt geen aandacht te kort en wanneer het uitgaat met haar vriend Dan Humphrey maakt ze daar maar al te graag gebruik van. Ze gaat samen met haar beste vriendin naar Parijs en daar geniet ze van het single leven. Herkenbaar? Afleiding zoeken bij een ander is niet gek, maar op lange termijn niet altijd even handig. Als je maar onthoudt dat de pijn er niet minder op wordt, als je de liefde en lust bij een ander zoekt.

Tip: Stop het verdriet niet weg, maar praat erover met vrienden en schrijf het op. Dat vindt je brein ook fijn, weet je nog ;).

Katniss uit The Hunger Games

Oké misschien heeft Katniss Everdeen geen liefdesverdriet meegemaakt, maar haar liefde, Peeta, werd wel van haar afgenomen. Het gemis wat Katniss aan het begin voelde heeft ze weten om te zetten in een bepaalde kracht die niemand ooit had verwacht. Ze vond motivatie om door te strijden en werd super zelfverzekerd. Ben jij ook de ‘confident one’ uit je vriendinnen groep en kijken zij hun ogen uit naar de nieuwe jij? Dan ben je inderdaad net zo’n bad bitch als Katniss.

Tip: Verdriet en pijn is niet erg hè? Onwijs goed dat jij zo zelfverzekerd bent geworden, maar we gunnen je soms een traan en dat mag ook alleen op je kamer. Huilen is niet zwak.

Carrie van Sex In The City

In de eerste film van Sex In The City wordt Carrie op haar trouwdag teleurgesteld door haar aanstaande Big. De eerste weken kan Carrie alleen maar huilen en is het licht aan het einde van de tunnel nog ver te zoeken. Haar vriendinnen proberen haar op te vrolijken, maar daar wil Carrie maar weinig van weten. De pijn die ze voelt is extreem, maar je kan er veel van zeggen: ze laat het wel toe. Lig jij meer in bed dan normaal en heb je al de zoveelste tissuedoos opgemaakt? Dan herken jij je vast in Carrie! Wat goed dat jij dit verdriet toelaat. We beloven je dat jij er sneller overheen bent dan je eigenlijk denkt.

Tip: Vergeet ook niet om afleiding te zoeken. Het is belangrijk dat je ook de mooie dingen in het leven blijft ervaren.

Misschien voor de hand liggend maar de film The Break-Up is een heerlijke wegkijker, maar daarnaast geeft deze film je een bepaalde les mee die je zeker kunt gebruiken!


LHBL = Laatste Hulp Bij Liefdesverdriet

Je hebt nu meerdere tips gekregen die je helpen tijdens het proces van een gebroken hart. Je hebt geleerd bewust om te gaan met je emoties en dat doe je ontzettend goed. Wees trots op jezelf: you made it this far! Er komen echter nog struggles op je pad die je gaan doen twijfelen aan jezelf. En er gaan momenten komen waar je jezelf niet op had voorbereid. We geven jou onze bonustips, die we nog met je mòeten delen! Wij tackelen je Laatste Hulp Bij Liefdesverdriet.

Unfollow

Heb je je ex nog steeds niet ontvolgd, maar check je nog regelmatig zijn of haar profiel? (Tijdelijk) blokkeren is hiervoor het enige antwoord. Heb je de neiging hem te bellen of te appen? Probeer het niet te doen. Elke dag geen contact is elke dag een overwinning voor jezelf. Dit gaat er namelijk voor zorgen dat je veel sneller over je ex heen komt. En voor het geval dat je zijn locatie nog kan zien: zet deze ook maar uit ;).

Echt niet zo leuk als jij denkt

Herinner je nog de ontkenningsfase? De fase waarin je jezelf nog wel eens vertelt dat je ex wél goed voor je was. Je bent opeens alle vervelende momenten tussen jullie vergeten en probeert de struggles uit de relatie goed te praten. Herkenbaar? Hartstikke logisch dat je zo nu en dan terugvalt in deze fase. De belangrijkste tip hiervoor is: relativeer. Er is een reden waarom het uit is en die mag je niet vergeten. Denk niet allen aan de leuke momenten die jullie samen hadden, maar ook aan de dingen die minder goed gingen. Je ex is echt niet zo leuk als jij denkt.

Verliefde mensen, BAH!

Herken je het gevoel dat je verliefde mensen het liefst uit wilt schelden op straat? Het is ook geen pretje zulke koppeltjes hoog boven in de zevende hemel te zien zweven, terwijl jij daar maar op de grond staat. Maar jij bent degene die jezelf gek maakt, niet zij. Ze doen het niet om jou in de weg te zitten. Iedereen mag liefde ervaren en dat doet iedereen op zijn eigen tijd. Wacht maar: jij zit straks op zo’n roze wolk en dan wil je ook dat mensen jou de liefde gunnen.

laten varen

We hebben je al eerder verteld over de psycholoog Guy Winch. En dat is niet voor niks, want hij slaat de spijker op zijn kop. Zo zegt hij, hoe pijnlijk ook: laat alle hoop varen. Het is niet voor niks uit, dus houd je niet vast aan hoop die er niet is. Zie het niet als iets wat pijn gaat doen en laat jezelf niet in je eigen wanhoop verdrinken. Maar zie dit als een heel nieuw begin.

Bekijk de volgende documentaire voor meer ervaringsverhalen.  In de documentaire ‘Verlaten’ worden mannen en vrouwen, die na een langdurige relatie door hun partner aan de kant gezet zijn, geïnterviewd door Hetty Nietsch. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *