The Great Outdoors

The Great Outdoors

 

Als klein jongetje namen mijn ouders mij altijd mee op hun trektochten door de Zweedse bergen. Tochten van vaak wel een week lopen, door weer en wind en met alleen de spullen die je in je rugzak kan dragen. Als klein kind heb je daar vaak geen zin in, en als puber al helemaal niet. Maar op een of andere manier is het toch blijven hangen, en nu wil ik elk jaar terug.

Maar wat maakt het nou zo verslavend? Wat voor voorbereidingen moet je treffen? Wat is het verschil tussen wandelen, hiken en een trektocht? Lees verder voor antwoorden op deze, en nog andere vragen.

 

Hoofdstuk 1: Wat is hiken?

Hiken, trekken, wandelen en backpacken. Vier activiteiten die erg op elkaar lijken, en veel gemeen hebben. In alle gevallen doe je het buiten en loop je van punt A naar punt B. Het is echter niet allemaal hetzelfde. Laten we per onderdeel kijken wat het is, dan kunnen we makkelijk de verschillen zien.

Wat is het?

Wandelen is volgend de Van Dale een andere betekenis voor iemand die loopt. Dit kan voor ontspanning zijn, maar dat hoeft niet. Zo kun je een middag in het park wandelen en kun je naar je werk wandelen. Het zijn over het algemeen korte stukken, in makkelijk terrein en op makkelijke paden. Hiken staat niet in de Van Dale. Het is geen Nederlands woord, dus moeten we het internet afzoeken. Over het algemeen wordt hiken gezien als een wandeling door ruig terrein. Vaak betekent dit door bergen, maar ook in het bos kun je hiken. De tochten zijn over het algemeen langer dan een wandeling, maar duren vaak niet langer dan een dag. Trekken, of een trektocht maken, staat in de Van Dale als ‘zich ergens heen bewegen’. Een trektocht duurt altijd meerdere dagen, en wordt over het algemeen te voet gedaan. Het zijn vaak zware en vermoeiende tochten. De omgeving waarin wordt gelopen kan verschillen tussen het platteland met dorpen om je heen, en de wilde natuur zonder enig teken van leven. Backpacken is vergelijkbaar met een trektocht, met het verschil dat je geen vaste route hebt, en niet per voet hoeft te doen. Ook kan een backpacktocht veel langer duren dan een trektocht, omdat backpackers eerder de bus pakken naar de volgende bestemming en zo langere afstanden kunnen afleggen.

Het verschil

Nu kunnen we zien dat de verschillen vooral te maken hebben met de afstand, de omgeving en het transport. Backpacken valt het meest buiten de groep, omdat er niet per se gelopen wordt. Wandelen en hiken lijken het meest op elkaar, met het grootste verschil het terrein waarin wordt gelopen. De afstand speelt een kleine rol, waar hiken een langere afstand betreft dan wandelen. Trekken lijkt heel erg op hiken. Een trektocht bestaat uit een lange hike die meerdere dagen duurt. De benamingen voor deze activiteiten liggen echter niet vast. Veel mensen gebruiken de termen door elkaar. Hiken is wandelen, trekken is backpacken. Er zijn verschillen in de benaming, maar het is geen exacte wetenschap. Daarom wordt hiken vaak gebruikt voor hiken en trekken. Elke trektocht is namelijk een hike, alleen niet elke hike is een trektocht.

Verslavend?

Je zult een hoop hikers en trekkers horen zeggen dat ze verslaafd zijn, of dat ze het ‘virus’ hebben. Je hoort dingen als ‘als je eenmaal begint, stop je nooit meer’. Hoe komt dat? Wat maakt het dan zo verslavend? Dat heeft te maken met een aantal aspecten van het hiken en trekken. Voor veel mensen is de natuur een toevluchtsoord. Een manier om te ontsnappen aan de stress van het leven. Zij trekken de natuur in om hun hoofd leeg te maken en te ontspannen. Voor andere heeft het te maken met de uitdaging. Zware tochten lopen en zo het beste uit jezelf halen. Laten zien aan jezelf en de wereld dat je dit kan. En dan heb je nog het mediterende effect wat het heeft. Een paar uur wandelen voelt vaak al heel fijn, als je dat een week lang doet voelt het alsof je de tijd hebt om overal over na te denken. Dit kan oplossingen bieden voor problemen waar je tegenaan loopt, het kan helpen met out of the box denken, maar het helpt vooral met het ordenen van je gedachtes.

Voor mij is het een combinatie van deze drie aspecten. Met de belangrijkste de natuur als toevluchtsoord. Het voelt altijd als thuiskomen als ik in de bergen ben, en ik ben altijd verdrietig als ik weer vertrek. Het helpt mij om het leven goed op de rit te houden, door elk jaar een week het comfort achter te laten en terug te gaan naar de basale levensstijl in de bergen.

 

Hoofdstuk 2: Waar kan ik hiken?

Het belangrijkste onderdeel van het hiken is het zoeken van een route. De perfecte route bestaat niet, en het kan zijn dat jij een heel andere tocht zoekt dan ik. Daarom is het belangrijk om niet te lang te zoeken, en gewoon een aantal korte routes te proberen. Belangrijke dingen om rekening mee te houden zijn de temperatuur, neerslag, hoogteverschil, begaanbaarheid van het pad en de drukte op de route. Voor beginnende hikers is het aan te raden om een bekende en makkelijke route te kiezen. Op die manier kun je bekend worden met het hiken, en loop je niet meteen met blaren op je voeten. Bekende routes zijn vaak ook drukker dan onbekende, dat kan helpen tegen de eenzaamheid als je alleen loopt.

Ik loop zelf graag in het noorden van Scandinavië. De temperatuur is daar lager dan in bijvoorbeeld Spanje of Italië, en er is meer neerslag. De neerslag is een nadeel, maar de temperatuur vind ik een voordeel. Tijdens het lopen krijg je het snel warm, en dan is het verschil tussen 20 graden en 25 graden erg prettig. Het hoogteverschil is in het noorden van Scandinavië niet zo groot als in bijvoorbeeld de Alpen. Dit maakt het lopen een stuk makkelijker, al is het wat minder avontuurlijk. Dit betekent niet dat het hoogteverschil klein is, je kunt nog genoeg klimmen en dalen. De begaanbaarheid van het pad en de drukte liggen heel erg aan de route die je loopt. Als je bijvoorbeeld Kungsleden loopt is het pad goed te doen, al is het erg stenig op plekken, en is het relatief druk. Als je een andere route loopt heb je de kans dat het pad een stuk slechter wordt en het ook minder druk wordt. Op sommige plekken heb je niet eens een pad op de route, daar zul je dus ook de minste mensen tegenkomen. Als ik een route moet aanraden zou ik Kungsleden aanraden. Deze route is 425 km lang en duurt zo’n 30 dagen. Het lopen van de hele route is dus een flinke opgave, maar de route is op te splitsen in kortere stukken van 7 tot 10 dagen. De route loopt door de bergen en het hoogland van het hoge noorden. Overnachten kan in kleine hutjes of je kunt wildkamperen met een tent. Terwijl je loopt zie je, naast de berghutten, geen enkele indicatie van de moderne samenleving. Je waant je in de laatste echte wildernis die Europa te bieden heeft. Als je de route in Juli loopt heb je ook de middernachtzon, waarbij de zon dus niet ondergaat. Dat is ’s nachts even wennen en het is aan te raden om een slaapmasker mee te nemen, maar het is een ervaring die je nooit zult vergeten!

Natuurlijk zijn er nog veel meer routes om te lopen, verspreid over de hele wereld. Hieronder staan twee lijsten met de mooiste hikes die onze planeet te bieden heeft. Zoek je liever zelf een tocht? Op hikingadvisor.be geven ze tips hoe je zelf goed routes kan plannen. Dus verdiep je in de tochten en kijk welke bij jou past. Er is voor iedereen een tocht, en voor elke tocht is er wel iemand.

https://wildlandtrekking.com/blog/25-best-backpacking-trips-in-the-world/

https://www.we12travel.com/mooiste-meerdaagse-trektochten-ter-wereld/

https://hikingadvisor.be/hiking-tips/inspiratiebronnen-voor-een-tocht

 

Hoofdstuk 3: Hoe bereid ik me voor?

Je hebt een route uitgekozen. Je hebt vervoer geregeld. Je gaat hiken! Maar wat nu? Wat moet je meenemen? En hoe moet je trainen?

Afhankelijk van de route die je loopt kan het handig zijn om van tevoren te trainen. Het maakt het hiken een stuk leuker als je niet na elke 100 meter een adempauze nodig hebt, al geven adempauzes wel een mooie gelegenheid om te genieten van het uitzicht. Het belangrijkste wat je kunt trainen voor hiken is het uithoudingsvermogen, de beenspieren, de rugspieren en de core. Het uithoudingsvermogen is vooral voor het lopen zelf, maar helpt ook bij het klimmen. Dit is makkelijk te trainen door te wandelen of hard te lopen in het park of in de sportschool. Traplopen is ook een goede oefening, daarmee train je het uithoudingsvermogen en de beenspieren. Beenspieren zijn erg belangrijk bij het klimmen en dalen, ook is het belangrijk om je knieën niet te vergeten. Je rugspieren en core zijn vooral belangrijk als je met zware bepakking loopt. Als je een rugzak hebt van 20 kilo moet je daar de spiermassa voor hebben om lekker te kunnen lopen. Als je niet sterk genoeg bent voor een rugzak van 20 kilo is het erg belangrijk dat je ook geen rugzak van 20 kilo meeneemt. Je verliest dan heel snel je energie en het maakt het hiken er niet leuker op. Zorg dus dat het gewicht van je rugzak past bij wat je kunt dragen. Voor de meeste mensen is rond de 15 kilo goed te doen.

Maar wat neem je dan precies mee? Dat ligt heel erg aan de route die je loopt. Voor dagtochten heb je een stuk minder nodig dan voor een 10-daagse trektocht. Wel zijn er een 10 essentiële dingen die je altijd bij je moet hebben.

  1. Een kaart van het gebied waar je loopt.
  2. Een kompas.
  3. Een zaklamp met extra batterijen.
  4. Extra eten.
  5. Extra kleren, met regenkleding.
  6. Zonnebril en zonnebrandcrème.
  7. Een zakmes.
  8. Lucifers in een waterdichte zak.
  9. Een kaars of een andere vuurstarter.
  10. Een eerstehulpdoos.

Deze lijst met dingen moet je altijd bij je hebben, of je nou 1 dag gaat lopen of 10. Verder is het erg belangrijk dat je een goede uitrusting hebt. Goede wandelschoenen, een goede wandelbroek en een goede rugzak. Shirts zijn minder belangrijk, een simpel sportshirt is voor de meeste tochten prima. Goede wandelschoenen zijn voor iedereen verschillend, en zijn ook afhankelijk van waar je loopt. Ik draag zelf stevige en zware bergschoenen, omdat ik hou van de stevigheid die ze geven en omdat ik vaak in zwaar terrein loop. Andere hikers houden meer van ‘trailrunners’, een soort stevige hardloopschoenen voor in de bergen. Dit is voor iedereen weer anders, en het is belangrijk dat je je daarin laat helpen door winkelpersoneel dat er meer verstand van heeft. Een goede wandelbroek is ook afhankelijk van de persoon en de omgeving. Ik loop niet graag in een korte broek, dus ik koop altijd lange wandelbroeken. Als je wel van korte broeken houdt raad ik je aan om een korte en een lange broek te kopen, of om een afritsbroek te kopen. Het is aan te raden om een broek te kopen die stevig is, niet snel kapotgaat en niet meteen heel nat wordt en snel droogt. Spijkerbroeken zijn bijvoorbeeld erg stevig en gaan niet snel kapot, maar als het regent zijn ze snel nat en worden ze niet snel droog. Natte kleren kunnen gevaarlijk zijn, omdat ze voor onderkoeling kunnen zorgen. Daarom wil je het liefst kleren die snel drogen. Bij de meeste outdoor winkels verkopen ze goede broeken om in te hiken. Ze kunnen wat prijzig zijn, maar het is de investering helemaal waard. Een rugzak is vergelijkbaar. Het belangrijkste is hoeveel ruimte de rugzak heeft. De gemiddelde hiker heeft niet meer nodig dan tussen de 50 en 65 liter. Als je van plan bent om korte tochten te lopen of om met weinig bepakking te lopen is het aan te raden om tussen de 40 en 50 liter te kopen. Rugzakken zijn duur, maar als je investeert in een goede rugzak kun je daar je hele leven mee doen.

Dan heb je nog wandelstokken. Ik gebruik ze persoonlijk niet, maar ik raad ze wel aan. Het maakt het lopen een stuk makkelijker, het haalt stress van je knieën af bij het klimmen en dalen en het helpt bij het oversteken van beken.

Sokken en ondergoed zijn ook nog erg belangrijk. Het is belangrijk dat je geen katoenen sokken of ondergoed aan hebt. Het beste is wollen wandelsokken, en ondergoed van synthetische stof. De wollen wandelsokken zorgen ervoor dat het zweet van je voeten wordt afgevoerd naar de buitenkant van je sok, daardoor wordt je voet minder nat en heb je minder kans op blaren.

Zo zijn er nog honderden tips om rekening mee te houden. Hieronder staat een link naar de ‘Training for trekking podcast’. Deze podcast is gefocust op de training die je thuis kunt doen voor een trektocht of voor een korte hike. Ook geeft hij tips over veelvoorkomende blessures, hoe je daarmee omgaat en hoe je met de natuur om moet gaan. Een aanrader voor iedereen die van wandelen houdt. Het belangrijkste om te onthouden met hiken, je maakt altijd fouten, zorg ervoor dat je niet twee keer dezelfde fout maakt. Blijf leren en deel je ervaringen en tips met andere hikers!

(https://open.spotify.com/show/3rY2l7RXjiPCTMEbuUP8zM?si=b59a209f5536418a)

 

 

Hoofdstuk 4: Wat moet ik me voorstellen?

Een belangrijk deel van hiken is de beeldschone natuur waar je je in bevindt. Woorden kunnen niet beschrijven hoe mooi de natuur is. Het beste is om het gewoon zelf te ondergaan. Als dat niet lukt, dan zijn foto’s een goede tweede optie. Om een beeld te geven van de natuur waar ik en veel andere zo graag in rondzwerven, deel ik een aantal foto’s uit mijn eigen familiearchief. De eerste foto is genomen in Zwitserland en de andere foto’s zijn genomen in Zweeds Lapland. Geniet van de prachtige plaatjes, en laat je inspireren voor een eigen expeditie naar het hoge noorden.

                           

                                       

                                       

                           

                           

                           

Als je meer prachtige foto’s wil zien kun je de links hieronder volgen naar andere fotoreportages. Zo kun je zien dat je niet eens het land uit hoeft voor prachtige natuur!

https://www.mountainreporters.com/opmerkelijk/verhaal-foto-samen-hiken-is-leuker/

https://www.outdoordichtbij.nl/fotografie/

https://www.pippinhikes.nl/fotos-en-pers

Hoofdstuk 5: Why do I hike?

In deze korte documentaire volgen we Nikola Horvat – Tesla. Nikola is een Kroatische hiker die erachter wou komen waarom hij hiket. Hij neemt je mee op het Colorado Trail met adembenemende beelden. Tijdens zijn tocht laat hij een aantal andere hikers aan het woord, om uit te leggen waarom zij hiken. “Even a bad day hiking, is probably one of the best days of your life.” Een mooie quote die goed laat zien wat hiken voor mensen betekent. De documentaire is een enorme aanrader. Het laat goed zien wat mensen beweegt, waarom ze dit willen doen en wat het hun brengt. De documentaire zit vol mooie beelden, mooie verhalen en mooie momenten.

https://www.youtube.com/watch?v=F-0i2l3sqno&ab_channel=NikolaHorvat-Tesla

Hoofdstuk 6: Meer tips

Wil je meer tips over bepakking en technieken? Kijk de video’s hieronder!

https://www.youtube.com/watch?v=8v0TXuLRLeo&ab_channel=WestCoastElements

https://www.youtube.com/watch?v=uIjNa7z42Jo&ab_channel=BackpackingTV

https://www.youtube.com/watch?v=dwYBhYLLytI&ab_channel=TheTrailHunter

https://www.youtube.com/watch?v=edElLWvSVLk&ab_channel=UsefulKnowledge

Hoofdstuk 7: content curatie

Voor meer hiking content kun je de links hieronder volgen voor meer documantaires, artikelen, podcasts en nog een kleine test om te kijken wat voor hiker jij bent.

https://www.youtube.com/watch?v=6JmtE_5ZTwo&ab_channel=TheIndieProjects

https://www.youtube.com/watch?v=v8A0ad_2mPc&ab_channel=WildConfluence

https://www.youtube.com/watch?v=41UGUr5cv64&ab_channel=AlexanderAyling

https://www.youtube.com/watch?v=Wrz-fiNPRi8&ab_channel=BackpackingTV

https://www.youtube.com/watch?v=ImyyphwhZJM&ab_channel=HomemadeWanderlust

https://open.spotify.com/show/2x720QWAEUFGQUDUxK1zqY?si=22ad7f982c5245cd

https://open.spotify.com/show/782CFAcmOIybzmMtdiEgfv?si=e2edaec3ba664b72

https://blendle.com/shared/eyJuIjoiS2lyb24iLCJhIjoiYm5sLWxvbmVseXBsYW5ldC0yMDIxMDMyNi04ZWRkMjU5NjI2YiIsInUiOiJlZDBkMWQzMC1hYTRhLTRiYTEtYTI0ZS00OTQzNDg2NGFkNmYifQ.nLw-qxjbjD7dWd2Ri8q2FL2Hi1G396iYV0w1EMuD0hk?utm_medium=shared-free-article&utm_source=blendle

https://jessieonajourney.com/what-type-of-hiker-are-you-quiz/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *