Fillers & Flitsende foto’s

Hoofdstuk 1. Millennials en haar obsessie: fillers en flitsende foto’s

Een zonnige middag op het terras in hartje de Pijp. Ik heb zojuist mijn soja cappuccino besteld en kijk aandachtig naar de serveerster die mijn bestelling nauwkeurig op haar kladblok schrijft. Zonder haar direct te willen beledigen kan ik er maar niet over uit dat er iets vreemds aan haar gezicht te zien is. Wanneer de serveerster wegloopt vraag ik aan mijn tafelgenoot of hem iets is opgevallen. Nog voordat ik mijn zin af kan maken antwoord hij: “Meid, ik denk dat die er vanmorgen minstens 2 ML aan fillers in heeft geknald”. Ik kijk verbaasd op en vraag me gelijk af waarom dit meisje dat gedaan zou hebben. Dit is voor mij de trigger om bijna obsessief om me heen te gaan kijken of ik meer van dit soort opgespoten mondjes zie lopen. Mijn tafelgenoot zoekt fanatiek mee en binnen een uur kunnen we vaststellen dat er ergens een groepskorting geweest moet zijn voor vrouwen tussen de 25 en 35 jaar. We stellen hier iets vast waarvan we eigenlijk al wisten dat dit volop aan de gang was: de gemiddelde millennial zit volop aan de lipfillers. Waarom juist deze generatie?

Als ik naar mijn eigen vriendinnengroep kijk, bevestigen zij wat ik heb geconstateerd op het terras. Maar liefst 6 van de 10 vriendinnen heeft in het afgelopen jaar haar lippen laten doen. De motivatie en beweegreden hiervan is voor hen ieder hetzelfde: Instagram. Het forum waarop de afgelopen jaren een vertekend beeld van de werkelijkheid bij de generatie is gecreëerd over zijn of haar uiterlijk. Met voorbeelden als Hailey Bieber en Claartje Rose spiegelt de gemiddelde vrouw zich aan bijna onrealistische schoonheid. Inmiddels is het zelfs mogelijk om op dit platform filters over je foto’s heen te plaatsen waarbij je dezelfde ogen, neus en mond als de welbekende Kardashian zusjes Kylie en Kendall krijgt. Hiermee wordt het zogenaamde ‘perfecte plaatje’ gepresenteerd als iets dat binnen handbereik ligt.

Volgens psycholoog en lifestylecoach Akie Mulder hebben fillers, filters en Instagram niet alleen inbreuk gedaan op het zelfvertrouwen, ook is er een beeld geschetst waarbij perfectie de nieuwe norm is. Akie: “We worden via verschillende media constant blootgesteld aan het perfecte plaatje. Hierdoor ervaart men een vorm van prestatiedruk om niet onder te willen doen aan de rest. Het grote aantal toeschouwers dat het leven van de millennial bekijkt, becommentarieert elkaar op verschillende vlakken. Het hebben van een goede baan, een fijn huis en een knap koppie wordt gezien als een pré voor het lijden van een perfect leven”.

De psychologische kant van het verhaal waarom vrouwen kiezen voor een ingreep wordt vaak niet besproken. De nadruk ligt op het eindresultaat na het zetten van de spuit. De vraag of je er goed aan doet om nu van alles aan jezelf te veranderen en te beginnen aan gezichtsverandering op een relatief jonge leeftijd blijft uit. Als dit de nieuwe norm is waar zijn we dan op ons vijftigste? Anderzijds: Is dit waar we naartoe gaan door het veranderde schoonheidsideaal ten opzichte van vroeger? Is puur natuur saai en achterhaald?

Hoofdstuk 2. De harde werkelijkheid achter de spuit.

Iets aan jezelf laten doen om knap of mooi gevonden te worden is hedendaags geen uitzondering meer. Om aan deze vraag te voldoen is het aantal klinieken dat cosmetische en chirurgische behandelingen aanbiedt in de afgelopen zeven jaar verdrievoudigd. De millennial kent hierover geen schaamte en iets als een taboe op plastische chirurgie komt niet voor in hun woordenboek.

Uit onderzoek van Kassa blijkt dat 8% van de jongeren tussen de 18 en 25 jaar in 2017 botox of lipfillers liet injecteren. Dit percentage is ten opzichte van 2008 gestegen met 5%. Volgens onderzoeker Tom Decates, die deel uitmaakt van het team van cosmetische specialisten aan het Erasmus MC in Rotterdam, hebben we hier te maken met een ‘verontrustende trend’. Hij zet zijn vraagtekens bij de leeftijd waarop het mogelijk is een ingreep te laten uitvoeren. “Als je ontevreden bent over je eigen lichaam of gezicht, is het zaak dat mensen gaan begrijpen dat dit bij volwassen worden hoort. Wanneer je op social media knappe mensen opzoekt en jezelf hier constant mee vergelijkt maak je het heel lastig voor jezelf”.

Dat er een directe link te leggen is tussen social media en cosmetische ingrepen, wordt pijnlijk duidelijk in de serie ‘Mooier wordt het niet’. Hierbij bespreekt presentatrice Anna Nooshin (bekend van NSMBL en Noosh Beauty) het ‘Kylie Jenner-pakket’. Hierbij krijgt men de volledige behandeling met botox en fillers waarbij het doel is zoveel mogelijk op werelds meest bekende ster te gaan lijken. In de serie is te zien dat danseres Merel het schoonheidsideaal koppelt aan Kylie. Met volle overgave besluit zij dan ook het gehele pakket te laten injecteren.

Merel is met haar 25 jaar wettelijk oud genoeg om een cosmetische ingreep te laten uitvoeren. In Nederland heeft het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport hier duidelijke regels over vastgesteld. Een arts mag een ingreep, zoals bijvoorbeeld lipfillers, niet vervullen onder de 18 jaar. Wanneer een arts zich niet aan deze leeftijdsgrens houdt, is deze tuchtrechtelijk aansprakelijk. De Inspectie van de Gezondheidszorg dient hierop toe te zien. Alle cosmetische artsen die aangesloten zijn bij de beroepsvereniging moeten zich dus allemaal aan deze leeftijdsgrens houden. Middels een steekproef die is uitgevoerd in 2016 kwam aan het licht dat maar liefst drie van de zes artsen lipfillers wilden injecteren bij een meisje van 16 jaar oud. Hierbij bood één van de artsen zelfs aan thuis de behandeling te willen uitvoeren.

Met de toenemende vraag, een gecreëerde schijnwerkelijkheid en artsen die zich niet aan de wettelijke regelgeving houden, wordt het pijnlijk duidelijk dat hier een gevecht plaatsvindt tussen goed en kwaad. Er wordt gretig gebruikt gemaakt van de toenemende vraag onder het mom “u vraagt, wij draaien” maar hierbij komt de ethische verantwoordelijkheid in het geding. Ben je een beunhaas als je een onzeker meisje van 16 jaar injecteert of haar redder in nood die al haar onzekerheden wegneemt? Een vraag die wat mij betreft het startschot is voor het weder openen van het maatschappelijk debat over het opzienbarende gretige gebruik van fillers bij o.a. de millennial.

Hoofdstuk 3. “Ik was 20 jaar oud toen ik de behandeling van mijn dromen kreeg: De Russian lips”

Anne is 22 jaar oud en woonachtig in Amsterdam. Ik heb met haar afgesproken in een café in Amsterdam-West om te praten over haar verslaving: lipfillers.

“Al vanaf kleins af aan was ik gefascineerd door mijn barbies. De prachtige egale huidjes, de amandelvormige ogen en de mooie getuite lipjes. Ik kon er uren naar kijken. Toen ik ouder werd uitte de obsessie voor schoonheid zich door te gaan experimenteren met make-up. Ik kocht van mijn eerste zakgeld lipgloss bij de drogist die beweerde een ‘plumping’ effect te geven. Daarnaast deed ik lippotlood op en zocht ik op YouTube verschillende video’s op hoe ik mijn lippen optisch groter kon laten lijken. Het is mij vaak genoeg overkomen dat ik uren aan het experimenteren was met make-up en dat ik vervolgens beneden aan de keukentafel keihard werd uitgelachen door mijn broer. Mijn moeder suste de boel dan altijd snel omdat ze wist hoe graag ik grotere lippen had gewild. Ik denk dat zij toen dacht dat het wel zou overwaaien, maar het tegenovergestelde was het geval.

De dag dat ik 18 jaar werd ben ik om de tafel gaan zitten met mijn moeder. Ik vertelde haar dat het mijn grootste wens was om lipfillers te krijgen voor mijn verjaardag. Ik had de beste kliniek uitgezocht en had stiekem al een afspraak gemaakt. Ik smeekte mijn moeder om mee te gaan maar ze weigerden. Ze werd boos en riep dat ik eens moest stoppen met al die onzin. Ik ben toen huilend van tafel gelopen. De hele dag heb ik op mijn kamer doorgebracht scrollend door mijn telefoon waarbij ik foto’s bekeek van meiden met mooie volle lippen. We hebben het toen weken niet over het voorval gehad.

De meiden van mijn opleiding visagie vertelde mij dat het mogelijk was om zonder toestemming van mijn moeder de fillers te gaan zetten. Hoewel het niet goed voelde om achter haar rug deze ingreep te laten doen, ben ik wel op consult geweest. Samen met een klasgenootje zat ik met trillende handjes in de behandelkamer. Toen de arts mij had uitgelegd wat de opties waren besloot ik het gewoon te doen. Er werd in mijn bovenlip 1ML aan filler gespoten. Ik stond binnen een half uurtje weer buiten. De hele busrit naar huis heb ik via mijn telefoonscherm naar mijn lippen gestaard. Eerlijk, ik was teleurgesteld. Mijn lippen waren ontzettend opgezwollen en ze deden pijn. Nog voordat ik mijn sleutel in de voordeur stak, waren ze blauw geworden. Ik leek op Donald Duck. Toen mijn moeder mijn gezicht zag, was ze erg geschrokken. Ik moest naast haar op de bank komen zitten en vertellen waarom ik het had gedaan. Ze heeft toen wel 100 keer gezegd “An, je bent zo knap. Waarom doe je dit nou?”

Ik heb inmiddels mijn lippen zeven keer laten injecteren. De behandeling waar ik het meest blij mee ben, zijn de russian lips die ik heb laten doen op mijn twintigste. Een volle krullende bovenlip was het resultaat. Ik ben mij ervan bewust dat ik mijn lippen, zeker gezien mijn leeftijd, al heel vaak heb laten doen. Desondanks voelt het niet alsof ik al klaar ben. De eerste weken na de behandeling zijn mijn lippen op zijn mooist maar daarna ren ik het liefst terug naar mijn cosmetisch arts. Mijn moeder gaat inmiddels trouwens mee naar de behandelingen. Ze wil mij behoeden voor een duckface zegt ze altijd. Stiekem vind ik die plastic fantastic lookhet mooist maar ik weet dat dit eigenlijk te ver gaat. Volgende week ga ik trouwens mijn onderlip nog een keer laten doen. Ik heb net voor dit gesprek die afspraak gemaakt”.

Hoofdstuk 4. Expert aan het woord: “Het zelfbeeld van deze generatie is hevig verstoord”.

De illusie bestaat dat mensen die knap zijn meer kans hebben op een goede baan en dus financieel beter slagen. Ze zouden succesvoller zijn en dus een leuker leven hebben. Kort door de bocht? Niet volgens de bevindingen van de gemiddelde millennial. In de aflevering ‘Wie rijk wil zijn, moet mooi zijn, worden of blijven’van de NPO wordt de gedachtegang van de generatie onder de loep genomen. Hierbij is het vooral opvallend dat social media voor velen de aanleiding lijkt te zijn voor het gebruik van fillers en botox.

Ilan Hoekstra onderzocht samen met het collectief Alicante voor haar podcast, het gebruik van filters op verschillende social media kanalen. Hierbij draait het om filters die ervoor zorgen dat o.a. de lippen optisch groter lijken, de kaaklijn strakker en de neus smaller wordt. In het onderzoek kwam naar voren dat gebruikers van deze filters het geperfectioneerde beeld ook in het echte leven nastreven. “Er zijn mensen die zichzelf niet mooi vinden en daarom filters toepassen bij het sturen van bijvoorbeeld Snapchats. Wanneer je dit steeds vaker doet, wordt dit voor je gevoel uiteindelijk normaal. Hierdoor gaat men zich uiteindelijk schamen voor wie ze zijn in het echte leven, ” aldus Hoekstra.

Volgens psycholoog Akie Mulder is het dan ook vanzelfsprekend dat steeds meer mensen op jongere leeftijd geïnteresseerd raken in cosmetische ingrepen. Hij noemt dit het ‘domino-effect’. Akie legt uit dat kinderen op een steeds jongere leeftijd worden blootgesteld aan social media. “Kinderen krijgen op een steeds jongere leeftijd een mobiele telefoon en kijken dan uren op TikTok naar video’s en scrollen heel wat uren af op Instagram. Hier wordt een vertekend beeld van de realiteit geschetst waarbij jonge kinderen dat wat ze te zien krijgen, voor waar aan nemen. Een kind van 11 jaar kan helemaal niet bedenken dat die lippen van de vrouw op hun beeldscherm eventueel nep zouden kunnen zijn. Wanneer je vanaf jongs af aan een onrealistische beelden te zien krijgt, is dit moeilijk op latere leeftijd aan te passen. De beeldvorming van hoe iemand eruitziet als deze persoon knap is of mooi, is dan al geschetst”.

Het is dus zaak dat kinderen op jonge leeftijd al goed begeleid worden bij het opnemen van informatie betreft het uiterlijk, wanneer we de bevindingen van Hoekstra en Mulder mogen geloven.  De voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Cosmetische Geneeskunde, Marguerite van Randwijck sluit hier zich volledig bij aan. In de aflevering ‘Fillers worden steeds populairder: ‘Maar soms kan je je geld beter uitgeven aan een psycholoog’ van EENVandaag geeft van Randwijck hier uitgebreid haar mening over.  Zij is van mening dat het van belang is dat artsen tijdens het oriënterend consult vragen naar de gemoedstoestand van de persoon in kwestie. “Ik heb wel eens een jong meisje tegenover mij – op een beleefde manier natuurlijk – doorverwezen naar een psycholoog. Ze kwam binnen met een foto van zichzelf met een snapchat filter. Ik denk dat ze bij een goede psycholoog dan beter af is”.

Meer weten over het psychologische verband tussen fillers en het brein?

Bekijk de aflevering van EENVandaag

Hoofdstuk 5. Verslaafd aan botox: ‘Ik heb inmiddels twaalf cosmetische ingrepen gedaan’.

In de serie ‘Ik durf het bijna niet te vragen van NPO wordt in een driedelige serie de verslaving aan cosmetische behandelingen onder de loep genomen. Hierbij wordt er extra aandacht geschonken aan ingrepen die niet geheel volgens plan verlopen. Voorbeelden hiervan zijn lekkende borsten en fillers. Daarnaast wordt ook het onderwerp verslaving aangekaart. Is het ooit genoeg en wanneer is het beeld van perfectie behaald?

Bekijk hier de aflevering: ‘Waarom heb je jezelf laten verbouwen?’

Hoofdstuk 6. Feiten & Fabels over fillers

Het resultaat is permanent – fabel
Door de lichaamseigen stoffen wordt botox langzaam afgebroken. Dit gebeurt meestal na ongeveer drie maanden. Het resultaat zal langzamerhand steeds minder te zien zijn.

Door blootstelling aan zonlicht worden fillers sneller afgebroken – feit
Door Uv-straling wordt het hyaluronzuur dat in de fillers zit afgebroken. Om deze reden wordt afgeraden de eerste twee weken na de behandeling blootgesteld te worden aan de zon en zonnebank.

Fillers kunnen naast cosmetische ook medische doeleinden hebben – feit
Fillers kunnen effectief zijn tegen tandenknarsen en migraine. Daarnaast kan het ook overmatig zweten verhelpen wanneer fillers worden geïnjecteerd in de oksels. Dit wordt echter niet met fillers gedaan maar met botox.

Fillers en botox zijn exact hetzelfde – fabel
Het injecteren van fillers en botox zijn twee compleet verschillende behandelingen. Bij botox worden de spieren verslapt en bij fillers wordt er een middel ingespoten om iets op te vullen. De bekendste behandeling hiervan zijn je wangen en de lippen.

Botox is vergif voor het lichaam – feit
Botox is een eiwit dat wordt geproduceerd door een bacterie. Deze heet de Clostridium Botulinum. Het legt de communicatie tussen de zenuw en de spieren neer. Dit wordt ook wel een neurotoxisch gif genoemd.

Je wilt altijd meer fillers als je hier eenmaal aan begonnen bent – feit
In zekere zin in het verslavend om te zien dat je ergens een mooi effect van
krijgt. Echter is dit wel afhankelijk van hoe verslavingsgevoelig je ergens voor bent.

Fillers mogen niet geïnjecteerd worden tijdens de zwangerschap – feit
De stoffen die fillers bevatten kunnen mogelijk schadelijk zijn bij het geven van borstvoeding. Artsen raden dit dan ook sterk af.

Fillers en botox zijn iets van deze tijd – fabel
Een Oostenrijkse chirurg onderzocht in de 18de eeuw de werking van botox. Destijds bestond botox uit een mix van minerale olie en paraffin wax.

Hoofdstuk 7. Hoe nu verder?

Het is lastig om vast te stellen of de trend van fillers en filters ook de komende jaren een grote rol zal blijven spelen. Wat naar mijn mening het allerbelangrijkste is in deze kwestie, is om tevreden te zijn met wie je bent. Hoewel het soms lastig kan zijn de positieve punten van je eigen uiterlijk te benoemen, is dit wel iets belangrijks om bij stil te staan. Heb je van die schattige kuiltjes in je wangen als je lacht? Heb je mooie lange wimpers? Een vriendelijke uitstraling?

Schrijf onderstaand 5 verschillende uiterlijke eigenschappen op die je mooi vindt aan jezelf. Lees ze daarna eens hardop voor. Je bent een mooi en uniek mens.

1…..

2….

3…..

4….

5….

Ben je na het lezen van deze longread benieuwd naar nog meer informatie over lipfillers en het effect van Instagram op het zelfbeeld van de millennial? Luister dan nu naar de podcast van Merel Teunis genaamd Self Love Talk. Zij neemt je mee in de wondere wereld van zelfliefde, de gedachtegang van de millennial en hoe jij je het beste kunt profileren om het meeste uit jezelf te halen en je schoonheid te ontdekken.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *