Rise and shine

Ik stond een week om 6:00 op en dit gebeurde er

Voor sommigen een behoorlijke opgave; vroeg opstaan. Ook heeft de lockdown er bij vele jongeren denk ik behoorlijk ingehakt. Ik rolde vaak om 10 uur mijn bed uit, kroop in mijn pyjama achter mijn laptop en ging aan het werk. Ik voelde me lusteloos en had weinig energie. Nergens had ik écht zin in en op een gegeven moment voelde boodschappen doen zelfs als een te grote opgave. Ik werd enorm hangerig en werd weer chagrijnig van het feit dat ik zo hangerig was. Ik voelde me niet voldaan, fit, laat staan geïnspireerd.

Het afgelopen jaar heb ik geregeld een flink ommetje gewandeld, maar nauwelijks gesport. Daarnaast heb ik me weinig ingehouden wat betreft snacken. En daarover gesproken: ik vind dat een snack af en toe absoluut mag. Zolang ik daarnaast ook maar gezond eet. Daarmee bedoel ik dat ik elke dag een juiste hoeveelheid groente en fruit eet. Dat er daarnaast een koekje ingaat, wil ik niet meteen afstraffen. Zolang het maar in evenwicht en met mate is.

Als ik terugkijk op het laatste jaar, is het er op beide fronten behoorlijk bij ingeschoten. Door het thuiswerken miste ik al mijn fietsdiscipline, wat ik voorheen dagelijks deed. Ook het twee keer per week hardlopen heb ik afgelopen jaar absoluut niet gehaald. Daarbij heb ik me enorm laten gaan in snacken. Snoep, koekjes en ook wijn nam ik dagelijks in. Dit resulteerde erin dat ik me lang niet altijd goed voelde. De lockdown was daar deels debet aan, maar toch voelde ik sterk dat de enige was die hieraan iets voor mezelf kon doen. Er moest iets veranderen.

Op een gegeven moment was ik het zó zat en was het tijd om het roer om te gooien! Per 3 januari 2022 besloot ik mijn leefstijl aan te passen. Daarmee leek een ketodieet, of een retrait mij niet de oplossing; ik moest iets aan mijn gewoonten doen. Ik ben op het platform ‘Dear Good Morning’ terecht gekomen. Dat is opgezet door ochtendgoeroe Lienke de Jong wiens tips ik heb opgevolgd. En zo besloot ik om een week lang elke ochtend om 6 uur ’s ochtends op te staan en te sporten.

Dag 1: just do it 

☆☆☆☆☆

 

Het is maandag, zes uur ’s ochtends en mijn wekker gaat. Gefrustreerd activeer ik mijn snoozewekker die over 8 minuten zal gaan en draai me nog eens om. Wanneer die afgaat dringt het tot me door: oh ja, m’n weekchallenge is begonnen. Ik pak mijn telefoon en check nog eens een kwartier mijn gemiste berichtjes en scroll over Instagram. Om 7 uur – dat is al over 40 minuten! – heb ik een fietslesje gepland bij Velo, dus ik moet me haasten. Ik spring uit bed en rommel in mijn kledingkast op zoek naar mijn sportkleding. Ik was m’n gezicht, maak een staart in mijn haar en loop de deur uit. Gelukkig is de sportles op 5 minuten lopen bij mij vandaan.

De sportles is zwaar, maar gaat me goed af. Hoewel ik geen grote sporter ben, vind ik het wel altijd fijner om ‘s ochtends te sporten in plaats van later op de dag. De rest van de dag voel ik me dus ook energiek. Ik ben vrolijk, kan me goed concentreren op m’n werk en heb een lekker gevoel. Dus, ja. Omdat deze dag zo goed verloopt verdient die eigenlijk gewoon vijf sterren.

Mijn grootste inspiratiebron om te transformeren naar een ochtendpersoon is Lienke. Lienke beweert een echt ochtendmens te zijn. “Dankzij de ochtenden ben ik fitter, gelukkiger en succesvoller geworden. Dit gevoel wil ik aan zoveel mogelijk mensen meegeven. De ochtenden hebben me zoveel meer gebracht dan ik ooit had durven dromen en ze hebben m’n leven veranderd. Vele mensen denken een avondpersoon te zijn, maar het zal je verbazen wat een ochtend voor je kan betekenen.”

De podcast “Kuruku” van Giel Beelen, waarin ik met Lienke kennismaakte en die ik heb geluisterd vind je hieronder. Hierin vertelt Lienke meer over Dear Good Morning en haar ochtendroutine.

 

H2: Sportmotivatie
☆☆☆☆☆

Dag 2! “Oh ja, ik doe mee een challenge”, schiet er ’s ochtends door m’n hoofd. Ik aarzel even om uit bed te komen. Het welbekende gevoel bekruipt me weer: het is buiten ontzettend koud en mijn bed voelt zó fijn en warm. Ik haal mezelf over met de gedachte dat ik het buiten over een uur nog steeds koud ga vinden en het er niet makkelijker op is om dan op te staan. Ik spring uit bed, zoek mijn sportkleding bij elkaar, kleed me om en fris me iets op. Ook eet ik gauw een banaan, om wat voedsel in mijn maag te hebben. Dit miste ik gister tijdens het sporten. Daarna stapte (nu ga je over op verleden tijd?) ik op mijn fiets voor een boksles. Boksen vind ik altijd behoorlijk pittig en zwaar en ook deze keer viel niet mee. Ook had ik behoorlijk spierpijn van de sportles van gister en voelde ik mijn benen. Wat ik wél merkte, is dat ik minder in mijn hoofd bezig was met werk. Terwijl ik vroeger vanuit werk naar de sportschool ging of ging hardlopen, dacht ik vaak tijdens het sporten nog best veel na over m’n werk. Nu zat ik daar totaal niet mee in mijn hoofd.

Verschillende sportgoeroes komen met tips over hoe je het beste motivatie kunt vinden voor het sporten. Zo vertelt Nienke Nijenhuis – als manager CTO Zuid verantwoordelijk voor talent, topsport en innovatie – dat sporten niet per se meteen je hobby hoeft te zijn. “Je kunt het volledig naar je eigen hand zetten. Zie het als eten. Je kunt niet zeggen: ‘ik houd niet van eten’. Er zijn zo veel verschillende soorten voeding waar ongetwijfeld iets bij zit dat jij lekker vindt. Vanuit die gedachten kun je ook niet ‘ik houd niet van sporten’ zeggen. Er zijn zó veel dingen die je kunt doen. Het blijft echt niet alleen bij hardlopen of de sportschool. Je kunt ook fietsen, zwemmen, skeeleren, wandelen, en veel meer!”

Sporten is zeker niet altijd mijn favoriete bezigheid. Maar door de tip dat je sporten naar je eigen hand kunt zetten, en er zo veel verschillende sporten te beoefenen zijn, is het makkelijker te realiseren. Deze spotify-playlist heeft een grote bijdrage gehad in challenge. Hij helpt je door de work-outs heen én je hebt geheid een energieke ochtend.

De rest van de dag voel ik me fit en goed. Ik heb altijd de gewoonte dat wanneer ik iets meer sport, ik ook gelijk beter op m’n voeding let. Ik haal een grote zak spinazie en bananen en maak een smoothie voor mezelf. ‘s Avonds ga ik om half 10 naar bed en lees ik nog een uurtje. Ik merk dat ik voor het eerst écht de rust heb en vind die ontspanning fijn. Doordat ik ’s ochtends meer tijd heb om mijn werk te doen, houd ik ’s avonds meer tijd over om ook op tijd naar bed te gaan.

 

Dag 3: Voorbereiding is key

☆☆☆☆☆

Zelfhulpgoeroe Hal Elrod beweert ook dat vroeg opstaan enorm gezond is. “Wie moeite doet om één uurtje eerder dan normaal uit bed te stappen, wordt fysiek en mentaal sterker. Gedurende de dag kun je namelijk constant profiteren van het feit dat je jezelf overwonnen hebt om vroeg op te staan. Dat voelt bijna als een soort superpower.” Hij schreef hier dan ook een bestseller over: The Miracle Morning.


bekijk The Miracle Morning hier op bol.com

 

In het kort vertelt het boek dat je rustig, actief, doelbewust en vol zelfvertrouwen aan je dag kunt beginnen wanneer je eerder opstaat en de tijd neemt om een eigen ochtendritueel te doorlopen. Op die manier kun je alle andere mensen achter je laten en fris beginnen aan je dag. Elrod verdeelt dat ochtendritueel uit zes vaste onderdelen die gemakkelijk door de afkorting ‘SAVERS’ (Silence, Affirmations, Visualisation, Excercise, Reading, Scribing) te onthouden zijn.

Het boek legt in het kort uit dat je je leven behoorlijk kunt verbeteren door simpele routines in je dag toe te passen. Je begint je dag, nadat je je tanden hebt gepoetst en een groot glas water gedronken hebt, met vijf minuten stilte of meditatie. Vervolgens spreek je je voornemens hardop uit en neem je de tijd om jezelf te visualiseren dat je succesvol bent op je werk, moeiteloos je sport uitoefent en met een grote glimlach de dag doorloopt. Daarna is het tijd om wat energie je lijf in te slaan en doe je aan beweging. Daarna neem je de tijd om te lezen in een boek waarmee je jezelf kunt ontwikkelen en schrijf je kort even in je dagboek.

Voor mij persoonlijk is dit misschien iets té spiritueel. Ik wil graag goed in m’n vel zitten, maar ik wil ook kiezen voor een routine die voor mij realistisch is. Daarom houd ik vast aan mijn test om iedere ochtend om zes uur op te staan en te bewegen. Wat ik wél van dit boek heb opgestoken is dat de voorbereiding in de avond ervoor net zo belangrijk is en niet onderschat mag worden. Elrod: ”Zet je schoenen alvast naast je bed en leg je outfit de avond van tevoren vast klaar. Zo hoef je daar in de ochtend niet meer over na te denken, voel je geen drempel en kun je vanuit je bed gelijk in je outfit stappen.”

En dus leg ik in de avond mijn sportoutfit alvast klaar voor de volgende dag. Ik merkte dat bij de afgelopen twee ochtenden het zoeken naar m’n sportoutfit tegenstrijdig werkte. Het kostte me tijd en ik merkte dat ik hierdoor een beetje rommelig startte. Verder voelde ik mij gedurende de dag energiek. ’s Ochtends had ik een uur een HIIT work-out (High Intensity Interval Training) vanuit huis gedaan. Mijn school en werk deadlines haalde ik gedurende de dag gemakkelijk, omdat mijn dag simpelweg eerder begon en dat gaf een extra lekker gevoel.

 

Dag 4: Routine
☆☆☆☆

Het is dag 4. Mijn wekker gaat en in vier minuten sta ik aangekleed en wel naast mijn bed. Het binnen 15 seconden opstaan is voor mij nog wel een behoorlijk uitdaging. Ik kon het vanochtend niet laten om heel even één minuutje te ontwaken en in bed te blijven liggen. Toen zag ik mijn sportspullen klaarliggen waardoor ik meteen uit bed ben gesprongen. Omdat ik dit ritueel zo veel mogelijk een gewoonte wil laten worden, vond ik het zelf té heftig om gelijk van nul keer sporten naar 7 keer intensief sporten te gaan. Ik heb besloten om deze ochtend een stevige wandeling te maken. Wandelen vind ik heerlijk en doe ik graag. Ook denk ik dat een uur stevig wandelen ook een positieve invloed kan hebben op de rest van je dag. Ik heb mijn warme hoodie en sweatbroek aangetrokken en ben vanaf mijn huis naar De Negen Straatjes gewandeld. Ik scrolde door mijn lijst van podcasts die ik nog graag wilde luisteren en selecteerde de podcast ‘Creativiteit’ van De Podcast Psycholoog.

Ik liep langs de grachten waar het langzaam begon te schemeren. Zo’n ochtendgloren had ik in Amsterdam nog nooit gezien. Of nou ja, vanuit de kroeg misschien een keer. Maar dit had iets magisch. Het was nog zó stil en rustig. Ik besloot om toch ook heel even de podcast te pauzeren en even stil te staan en te genieten van het moment.

Toen ik weer verder liep speelde ik de podcast weer af en ben ik terug naar huis gewandeld. Ik ben een dik uur weggeweest en vond dat, in plaats van de sportlessen, ook een heerlijke en iets rustigere start van m’n dag.  Door die rust had ik meer ruimte in mijn hoofd om mijn dag al een beetje te bepalen: ‘welke deadlines heb ik vandaag? waar ga ik eerst aan werken en hoe pak ik dat aan? Ik werd gedurende de dag niet meer overvallen door werk doordat ik voor mijn gevoel ’s ochtends alles al even op een rijtje had gezet.

Merel Teunis, blogger en owner van Healthywanderlust.nl, geeft in haar artikel tips voor een gezonde ochtendroutine. Ik som hieronder een aantal op:

  • Grijp niet meteen je telefoon in de ochtend. Veel van ons doen dit first thing wanneer ze wakker worden en voor je het weet ben je ineens weer 10 minuten verder.
  • Zet je lievelingsafspeellijst op. Muziek kan een bepaald effect hebben op je gemoedstoestand. Dus wanneer je steeds je lievelingsnummers speelt, zal je merken dat je je sneller happy voelt.
  • Start je dag met een 5-minute meditatie. Hierdoor creëer je een moment om je geheel te focussen op jezelf en op je lichaam. Een paar keer diep in- en uitademen kan je helpen om te ontspannen voordat je aan je drukke dag begint.

Maar daarnaast geeft Lienke (Dear Good Morning) aan dat een avondroutine net zo belangrijk is. Doe alle voorbereidingen die je kunt doen al de avond ervoor. Leg je sportoutfit vast klaar en bereid eventueel je ontbijt alvast voor.


Bezoek hier Healthy Wanderlust

 

Dag 5:  De voordelen
☆☆☆☆

Vandaag is het de vijfde dag. Ik merk dat ik er al enigszins aan begin te wennen. Toen vanochtend mijn wekker ging, wist ik gelijk dat ik mijn dag weer fris en fruitig zou gaan beginnen. Daar had ik zin in! Ook is het vrijdag. Een gegeven dat mij ook altijd al nét iets vrolijker maakt dan de andere dagen. Hoewel ik natuurlijk liever nog wat langer in bed zou willen blijven liggen, merk ik dat wanneer ik eenmaal naast m’n bed sta, ik barst van de energie.

Ik begeef me een paar minuten later naar Studio 191, die bij mij een kwartiertje lopen vandaan zit en volg een les Barre + Beats. De les vind ik heerlijk maar ook zwaar. Hoewel ik gisterochtend voor een wandeling ben gegaan, merk ik wel dat mijn lichaam moet wennen aan het vele sporten.

De rest van de dag voel ik me goed. Ik werk vandaag op kantoor en weet mijn deadlines goed te halen. Ik kan met veel zekerheid zeggen dat ik die dag meer plezier op m’n werk ervaar, doordat ik het gevoel heb dat ik meer energie heb en me beter kan concentreren. Terwijl ik soms best wel kan opzien tegen bepaalde taken, heb ik daar deze week eigenlijk geen last van gehad. En dat vind ik een grote positieve verandering.

Waar ik dan helaas wel de mist in ben gegaan, is dat het na werktijd ook iets té gezellig was op kantoor. De wijn heeft gevloeid en om 2 uur ’s nachts was ik pas thuis. Misschien was ik iets té energiek… 😉 Ik leefde volledig in het ‘Thank-God-Ihiitt’s-Friday’-moment en had er totaal niet meer bij stilgestaan dat mijn wekker natuurlijk over 4 uur zal gaan. Ai…

Het is inmiddels duidelijk dat ‘s ochtends sporten veel positieve effecten met zich meebrengt. Je schijnt er een stuk beter van in je vel te gaan zitten en het is zeer goed voor je gezondheid. Maar om mij zó vroeg uit bed te krijgen, moeten die effecten wel héél erg positief zijn. Wat doet zo’n ochtendroutine en kick-start van je dag nou precies met je?

Vele onderzoeken hebben uitgewezen dat ’s ochtends sporten de beste manier is om je dag positief en krachtig te starten. Ook Cedric Bryant, hoofd wetenschap van de American Council on Exercise beaamt dat: “Als je met een frisse geest gaat sporten, voordat die is opgeslokt door de waan van de dag, zullen je (sport)prestaties hoger zijn. Bovendien verhoogt een vroege sportsessie de afgifte van neurotransmitters in je zenuwcellen, wat je gedurende de dag scherper en fitter maakt.’

Lienke: “Hoe mooi is het dat jij ontwaakt en iets doet waar je echt gelukkig van wordt? Er zitten veel voordelen aan eerder opstaan. En daarmee leg ik de nadruk op ‘eerder’ opstaan; je kunt zelf natuurlijk bepalen hoeveel eerder dit is en hoe laat je dus opstaat. Zorg dat je meer tijd pakt, zodat je meer tijd voor jezelf hebt. Sta dus niet op, omdat de wereld roept dat jij op moet staan, maar sta op omdat jíj tijd voor jezelf wilt pakken. Hier kun je zelf invulling aan geven. En eigenlijk loop je dan al voor op de rest. Terwijl de rest nog slaapt, ben jij iets aan het doen waar je heel gelukkig van wordt en waar je ook beter van wordt.”

Lienke heeft ook een boek geschreven met al haar ervaringen rondom het vroege opstaan en sporten. Ze geeft hierin handige tools en praktische tips om het jezelf zo makkelijk mogelijk te maken. Ook duikt ze hier dieper in op alle voordelen die zo’n leefstijl met zich meebrengt. Om even alles kort samen te vatten, som ik hieronder een lijstje op met tips die onder andere voorbijkomen in Lienke’s boek:

  • Kies al de avond van tevoren je training of je work-out.
  • Kies een sport of work-out die haalbaar is voor jou en die je leuk vindt. Dat kan echt van alles zijn.
  • Leg je sportkleding alvast klaar. Omdat je al energie in je voornemen hebt gestopt, is de kans groter dat je het ook daadwerkelijk gaat doen!
  • Als je een echte snoozer bent, leg je wekker dan ver weg bij je bed vandaan, zodat je er wel uit móet komen.
  • Gebruik de 15-seconderegel. Probeer binnen 15 seconden naast je bed te staan.
  • Zorg dat je nachtrust er niet onder lijdt. Ga op tijd naar bed en probeer minimaal 8 uur te slapen.

 


Bekijk Dear Good Morning hier op bol.com

 

Dag 6: Don’t snooze!

☆☆

De zesde dag was de meest pittige dag. Mijn wekker ging zoals gewoonlijk weer om 6 uur ’s ochtends. Ik had maar 3,5 uur slaap gehad. Iets wat voor iemand zoals ik, die zeker minimaal 8 uur slaap nodig heeft, absoluut te kort is. Buiten het feit dat ik me er bewust van was dat dit mijn eigen fout was, realiseerde ik me namelijk dat ik anders vrij weinig aan deze dag zou gaan hebben. Ik zou weinig energie hebben en toch echt in de loop van de dag een keer instorten. Met die smoes heb ik, toen ik wakker werd, mijn wekker een uur later gezet. Toen ik om 7 uur ontwaakte voelde ik me nog steeds brak en écht moe. Het idee om te moeten sporten vond ik bijna ondragelijk. Ik heb toen nóg een keer gesnoozed en ben toen om 10 over half 8 opgestaan, oftewel, ik heb enorm gefraudeerd. Gelukkig had ik geen sportles ingepland maar ik had een online yoga-oefening op het oog om de dag rustig op te starten. Ik heb een groot glas water gedronken voordat ik hieraan begon. Gek genoeg verliep de yoga-oefening redelijk goed. Ik was nog wel een beetje dromerig, maar voelde me hierna en na de douche toch behoorlijk fit. En zeg nou eerlijk, ik zou normaal gesproken nooit na een gezellige borrelavond op werk zo ‘vroeg’ mijn bed uit zijn gekomen. Hieronder vind je de yoga-oefening die ik heb gevolgd:

Lienke vertelt in haar boek uitbundig over haar ochtendritueel en motivatie. Zo legt ze uit dat ze een regel voor zichzelf heeft: de 15-seconderegel. “Deze regel is heilig”, legt Lienke uit in haar boek. “Als ik wakker word geef ik mezelf 15 seconden om naast mijn bed te staan. Dus wanneer mijn wekker gaat, begin ik van 1 tot 15 te tellen. Ik gooi m’n deken van me af, ga rechtop zitten, zet mijn voeten uit m’n bed, sta op. Daarna doe ik mijn licht aan en zet ik mijn raam op een kiertje. Daarna doe ik gelijk mijn sportkleren aan die ik de avond van te voren al heb klaargelegd, loop naar de badkamer en gooi water in m’n gezicht, maak een staartje, vul m’n bidon en ik ben weg.”

Ikzelf denk dat deze 15-seconderegel pittig is, maar wel eentje is die werkt, als het eenmaal in je routine zit. Je geeft jezelf geen tijd om je te bedenken, smoesjes te verzinnen of om te snoozen. En met een paar minuten ben je de deur uit. Daarnaast wijzen alle onderzoeken uit dat snoozen écht slecht voor je is. “Snoozen is namelijk echt niet zo onschuldig als we denken”, vertelt drs. Helmy Pluis, slaappsycholoog. “Je diepe REM-slaap wordt steeds onderbroken. Dit zorgt ervoor dat je dagelijkse prestaties achteruitgaan. Door het snoozen val je enkel in een lichte slaap, waardoor je je daarna vaak nog vermoeider en slapper voelt.” Snoozen is dus echt een no-go.

 

Dag 7:  Volhouden
☆☆☆☆☆

Zondag = rustdag. Althans, voor mij normaal gesproken wel. De ochtenden op de zondagen spelen zich dan ook grotendeels af in mijn bed. Maar vandaag niet. Ik stond een stuk beter op dan de dag ervoor. Ik kan me nauwelijks meer herinneren wanneer ik echt eens een uur tijd voor mezelf heb genomen, zonder afleiding of meningen van anderen. Maar tijdens deze ochtend had ik zó veel tijd en rust. Ik ben begonnen met een meditatie en heb daarna een flinke wandeling gemaakt.

Amerikaans onderzoek wijst uit dat je 66 dagen nodig hebt om erover te zorgen dat een handeling een gewoonte wordt. Daarin schijnt de 18e dag, de meest pittige dag te zijn. Mensen schijnen dan vaak af te haken. Belangrijk is natuurlijk, dat je probeert door te bijten. Hetzelfde onderzoek vertelt ook, dat wanneer je de 22ste dag hebt overwonnen, de handeling steeds gemakkelijker een gewoonte zal worden.

Lienke vertelt: Het langdurig volhouden is natuurlijk een uitdaging. Besef goed dat het allerbelangrijkste is, dat je het echt voor jezelf doet. Ik had op een gegeven moment een soort realisatiemoment dat de maatschappij je eigenlijk roept om uit bed te gaan. Meestal word je op een bepaalde tijd verwacht op werk, zo rond acht, negen of tien uur.  Wanneer je daar heel erg over nadenkt vind ik dat best wel heftig, dat je uit bed gaat, omdat je ergens wordt verwacht. Je staat eigenlijk op voor je baas, in plaats van dat je dat voor jezelf doet. Wanneer je eerder opstaat dan dat je ergens wordt verwacht, doe je dat dus echt voor jezelf. Je doet iets waar jíj gelukkig van wordt. Voor mij heeft dat mijn leven totaal veranderd.

 

Ik kan met zekerheid zeggen dat ik de invulling van mijn ochtenden en de positieve invloed die dat mij de rest van de dagen heeft gegeven meer ben gaan waarderen. Ik wist van mezelf al wel dat ik een redelijk ochtendmens ben. Ik maakte daar voorheen alleen totaal geen gebruik van. Ik merk dat het best een grote stap was om gelijk om 6 uur springlevend naast m’n bed te staan. Als ik dit langer wil volhouden zal ik dit geleidelijker opbouwen. Dat zou ook mijn tip zijn; als je gewend bent om voorheen om half 9 op te staan, dan is 6 uur ineens heel heftig. Wel ben ik zó enthousiast en voel ik me zoveel fitter en beter en ben ik ervan overtuigd dat ik dit wil implementeren in mijn gewoontes.

Hieronder vind je de ‘Dear Good Morning’ -podcast van Lienke. Elke maandag om 5:30 verschijnt hier een nieuwe aflevering die inhaakt op het vroeg opstaan en ochtendroutines. Voor mij een grote inspiratiebron. Nienke gebruikt de volgende succesformule: op tijd slapen + eerder opstaan + fitter worden + motivatie houden = een enthousiast en succesvol leven. Simpel eigenlijk, toch?

 

8: Geïnteresseerd?

Heb ik je interesse weten te wekken? Wil je meer weten over de voordelen van het vroege opstaan, een ochtendroutine voor jezelf creëren en ’s ochtends sporten? Hieronder vind je nog meer content om jou verder te helpen met jouw ochtendroutine.

 

Artikel ochtendroutines _ Timemanagement

 

Sanny’s ochtendroutine – Sanny zoekt geluk

 

Community – Dear Good Morning

Community

 

Blog over de voordelen van vroeg opstaan – Happywithyoga.nl

Alles over routines – Podcast van Arie Boomsma

Wat je kunt leren van mensen die om 5 uur opstaan

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *