Motivatie: een sleutel tot succes?

Iedereen heeft wel eens last van: een gebrek aan motivatie. Denk aan geen zin hebben om je bed uit te komen, jezelf naar de sportschool te sleuren als je al laag in je energie zit of het uitstelgedrag om te gaan leren voor je tentamen. Maar hoe komt het dan dat we ons toch overhalen om deze acties uit te voeren? Het simpele antwoord is: motivatie. Maar wat is motivatie nou eigenlijk precies? Hoe kom je aan motivatie? En in hoeverre is het mogelijk om anderen te motiveren?

Hoofdstuk 1: Mijn eigen ervaring

Ook ik heb te maken gehad met motivatieproblemen. Het ging van kwaad tot erger. Op een gegeven moment had ik niet eens meer zin om mijn bed uit te komen en te ontbijten. Het begon allemaal in 2015. Ik zat in het eerste jaar van de studie die ik volgde. Ik kreeg steeds minder zin om voor mijn tentamens te leren. Tentamens haalde ik dus niet, en had daarom ook geen zin meer om lessen te volgen. Dit heeft ertoe geleidt dat ik na 5 maanden al was gestopt met mijn studie. Ik had totaal geen zin meer om überhaupt naar school te gaan. Vervolgens zat ik maar thuis en voerde niks meer uit.

Ik sport graag. Toen ik studeerde, deed ik aan hardlopen, zwemmen en voetballen. Ik was constant in beweging. Maar toen ik stopte met mijn studie en vervolgens niks meer deed, is die sleur overgeslagen naar het sporten. Ik had geen zin meer om mijn hardloopschoenen aan te trekken en de trainingen van voetbal zegde ik vaak af. Vervolgens ben ik volledig gestopt met het sporten. Gewoon omdat ik er geen motivatie voor had. Het voelde als een verplichting en het kostte meer energie dan het opleverde. Al de dingen die ik leuk vond deed ik niet meer. Al de motivatie om maar iets te doen was uit mijn lichaam verdwenen.

Uiteindelijk zat ik een jaar thuis. Geen idee wat ik met mijn leven aan moest. Ik had nergens zin in en wist niet waar ik moest beginnen om weer motivatie te krijgen om iets te gaan doen. Ik stelde me de vraag of ik dit de rest van mijn leven wilde. Hele dag niksen, geen dingen doen, niet meer sporten en geen opleiding meer volgen. Ik merkte dat ik dat niet wilde. Ik stelde me de vraag wat ik dan wel wilde. Ik wilde weer sporten, naar buiten gaan, leuke dingen doen en een opleiding volgen. Het is niet dat mijn motivatie gelijk terugkwam, maar ik wist wel waar ik gelukkig van zou worden. Als je weet waar je gelukkig van wordt krijg je motivatie om dat doel te bereiken. Doordat ik dat wist, wist ik wat ik moest doen. Het uiteindelijke doel was weer mijn oude leven terug. Dat gebeurt niet in een keer maar in allemaal kleine stapjes.

Ik probeerde allereerst weer regelmaat te vinden in mijn leven. Dat begon bij een vast slaapritme van 22:00 tot 8:00. Ik eiste van mezelf dat ik elke dag iets moest doen. Bijvoorbeeld een wandeling maken, boodschappen doen, de hond uitlaten of bij iemand op bezoek gaan. Het leven werd vaster en stabieler. Hierdoor kreeg ik steeds meer zin om ook andere dingen te gaan doen, die mij echt leuk leken. Ik begon weer een studie te zoeken. Door dit op te pakken zorgde het ervoor dat ik weer zin kreeg om te gaan sporten. Zo rolde ik langzaam weer terug in mijn oude leven.

Nu ben ik weer aan het hardlopen, zit weer op voetbal en zit in het derde jaar van mijn nieuwe studie. Ik doe nu alleen maar dingen waar ik gelukkig en blij van word. Ik krijg hier positieve energie van en zo blijf ik gemotiveerd.

Kijk deze speech van Denzel Washington die mij veel heeft geholpen:

 

Hoofdstuk 2: Wat is motivatie?

 Motivatie is hetgeen wat een persoon tot een bepaald gedrag drijft. Motivatie bestaat uit meerdere factoren. Er is niet een aspect dat motivatie definieert. Eigenlijk bestaat je eigen motivatie uit aangeboren en aangeleerde eigenschappen. Zo is bijvoorbeeld honger een aangeboren eigenschap dat je gaat eten. Terwijl bijvoorbeeld elke dag een uur naar buiten gaan, omdat het goed voor je is, een aangeleerde eigenschap is door je ouders. Daarnaast kan je omgeving waarin jij je bevindt een rol spelen op jouw motivatie.

Er zijn meerdere theorieën waardoor motivatie een onmisbaar element is met betrekking tot ons eigen gedrag. Motivatie zorgt ervoor om een bepaalde inzet te leveren om bepaalde doelen te bereiken. Volgens de zelfdeterminatietheorie wordt er een verschil gemaakt tussen de vormen van motivatie. De verschillende vormen zijn: intrinsieke motivatie, extrinsieke motivatie, belang en interne verplichting.

 

Intrinsieke motivatie

Intrinsieke motivatie wil zeggen dat je uit jezelf iets wilt bereiken. Van deze vorm van motivatie is sprake als je zelf plezier vindt of interesse hebt in de activiteit zelf. Het gaat niet om wat je bereikt met de activiteit, maar om de activiteit zelf. Denk bijvoorbeeld aan dat je bij geschiedenis het leuk vindt om alles over de Tweede Wereldoorlog te weten te komen. Het motiveert je dus niet om erover te leren omdat je later een tentamen over krijgt, maar omdat je echt plezier hebt. De drijfveer is oprechte nieuwsgierigheid. Je kunt deze motivatie daarom ook niet afdwingen bij iemand.

 Extrinsieke motivatie

Bij extrinsieke motivatie komt de motivatie niet uit jezelf, maar word je gemotiveerd door externe factoren. Dus denk aan een beloning die je wil ontvangen of een sanctie wil ontlopen. Het gaat hier dus om het doel van de activiteit en niet de activiteit zelf. Dus bijvoorbeeld voor het tentamen geschiedenis over de Tweede Wereldoorlog moet je een voldoende halen. Dan leer je de stof niet omdat je het leuk vindt, maar om de beloning (een voldoende voor je tentamen).

Belang

Bij belang is er geen sprake van intrinsieke of extrinsieke motivatie. Hier komt dus geen motivatie vanuit jezelf en ook niet vanuit externe factoren. Je ziet nu zelf het belang in van de activiteit. Dit kan zijn door goed op te letten bij Nederlands, niet per se voor een goed cijfer, maar omdat je later in je carrière de Nederlandse taal goed onder die knie moet hebben.

 Interne verplichting

Deze vorm hoort bij extrinsieke motivatie. Je legt jezelf een verplichting op om waardering te ontvangen, of schuld te vermijden. Door jezelf deze verplichtingen op te leggen wordt er ook wel gesproken over moetivatie i.p.v. motivatie. Bijvoorbeeld je legt jezelf de verplichting op om goede cijfers te halen voor school, zodat je waardering ontvangt van je ouders of docenten. Je moet dus goede cijfers halen voor die waardering.

Meer weten over de theorie achter motivatie? Check: https://www.youtube.com/watch?v=mBqtvaqn7d0

Hoofdstuk 3: Hoe herken ik een gebrek aan motivatie?

Je zit op je werkplek en je checkt steeds je telefoon om maar steeds je taken uit te stellen. Je hebt geen zin meer om aan de slag te gaan. Het openslaan van je boek of het opstarten van je laptop is al te veel moeite. Niemand komt meer naar je toe voor een praatje en eigenlijk heb je zelf ook niets meer te melden. Eigenlijk vraag je jezelf af wat je aan het doen bent en hoe je hierin bent terechtgekomen.

Je leven kan natuurlijk niet altijd even spannend zijn. In je leven zijn hoogtepunten in minderheid tegenover de momenten van verveling. Dat is helemaal niet erg, want je kunt dan langer teren op de hoogtepunten die je beleeft. Het wordt pas echt een probleem als de verveling structureel wordt. Als je voortdurend gefrustreerd of verveeld bent, dan heb je een motivatieprobleem.

Als je nog niet weet of je zelf motivatieproblemen hebt, kan je dit herkennen aan de volgende signalen:

  • Je bent/voelt je snel afgeleid
  • Je hebt nergens zin in
  • Je voelt je moe
  • Je stelt jezelf geen doelen meer
  • Je stelt taken uit
  • Je haalt deadlines niet
  • Je komt vaker te laat
  • Je hebt geen zin meer in sociale afleiding
  • Je voelt je meer toeschouwer dan deelnemer
  • Je voelt je niet meer zelfverzekerd
  • Je maakt steeds meer fouten

Herken je veel van deze signalen? Pas op voor een bore-out! Check hier voor meer info: https://www.carrieretijger.nl/functioneren/professionele-vaardigheden/werkdruk/bore-out

 

Hoofdstuk 4: Hoe motiveer ik mezelf?

Om jezelf te motiveren zal je vooral moeten focussen op je intrinsieke motivatie. Waar word jij nou echt blij van? Wat geeft je een energieboost? Wat wil je nou echt in het leven? Durf jezelf vragen te stellen. Vragen stellen is één, maar durf hier ook antwoord op te geven!

De reden waarom je zelf iets wilt, zal de mate van je motivatie bepalen. Heb je heel veel redenen, dan zal het verlangen om het daadwerkelijke doel te halen heel groot zijn. Hierdoor is je motivatie hoog en zal je niet opgeven bij een tegenslag.

Hier een aantal tips om jezelf te motiveren:

Stel doelen voor jezelf

Maak voor jezelf duidelijk wat je wilt bereiken. Het is niet een simpel lijstje van dit en dat wil ik meer doen. Nee, het is het gedetailleerd uitwerken van je doelen en dromen en de resultaten die je ermee wil bereiken. Waar gaat jouw hart sneller van kloppen? Wat is er allemaal voor nodig om dat te bereiken? Hoe ga je dat bereiken? Bedenk een strategie en een plan om dat specifieke doel te bereiken. Verdeel je doel in verschillende doelstellingen. Stel: je wilt een marathon lopen volgend jaar. Niemand kan ineens 42km lopen. Dus je zal je doel moet opsplitsen in verschillende tussenstapjes. Eerst 10km kunnen afleggen, dan 15, vervolgens 20 enz. enz. Maak het meetbaar voor jezelf en stel deadlines. En het allerbelangrijkste onderneem actie! Zonder iets te doen kom je nergens. Doorbreek de sleur van het nietsdoen.

Maak je doelen zichtbaar

Je hebt het helemaal uitgewerkt hoe ervoor gaat zorgen om een marathon te gaan lopen volgend jaar. Maak dit visueel. Schrijf het op een papiertje en hang het op aan je slaapkamerdeur of aan de badkamerspiegel. Zo word je elke dag herinnerd aan je doel en zal je onbewust meer motivatie krijgen om dat doel te halen.

 Ban de negatieve aspecten/stoorzenders uit je leven

Alles wat je afleidt om je doelen te halen zal je demotiveren. Denk aan een rommelige kamer of mensen die je neerhalen. Sommige mensen zorgen ervoor dat al je energie en motivatie uit je lichaam verdwijnt. Mensen die steeds maar klagen en zeuren. Blijf weg van die mensen en zoek juist mensen die je steunen en motiveren.

 Vier je successen

Als je je successen viert, dan zet je jezelf in een plezierige stemming. Je voelt je goed en daardoor voel je je een overwinnaar. Positieve energie zal je meer motivatie opleveren.

 Speel muziek af die je energie geeft   

Speel, tussen je werkzaamheden door, je favoriete nummer of playlist af. Dit zal je in een goede stemming brengen om vervolgens weer door te gaan. Zoals ik al zei: positieve energie levert meer motivatie op.

 Falen is een leerproces

Het is niet erg als het even niet lukt of dat je de mist in gaat. Maak je een fout, dan weet je voor de volgende keer hoe het niet moet. Falen is goed, laat je er dus niet door ontmoedigen. Wees ook niet bang om te falen. Je kan het beter proberen en falen, dan nooit weten of het je wel was gelukt.

Gebruik eens al deze tips. Bepaal een doel voor jezelf en maak het zichtbaar. Zorg dat je alle stoorzenders uit je leven bant die in de weg zitten om je doel te halen. Kijk in de spiegel, en zeg drie keer tegen jezelf: ik ga ervoor. Over precies een week doe je exact hetzelfde. Kijk eens hoe je je voelt en waar je staat. Lukt het niet? Wees niet bang voor een tegenslag. Pas zo nodig je doel aan of vraag om hulp van een ander. Mensen zijn bereid om je te helpen. Het is niet erg om voor hulp te vragen.

Wat motiveert jou om te presteren? Doe de test: https://www.123test.nl/prestatiemotivatie/

 

Hoofdstuk 5: Hoe motiveer ik anderen?

Motivatie komt altijd vanuit jezelf. Je hebt geen directe invloed op de intrinsieke motivatie van een ander. Wel kan je indirect die intrinsieke motivatie aanwakkeren. Je benadert een individu op een zodanige manier dat ze dingen gaan doen, omdat ze dat zelf willen.

 Geef complimenten

Mensen raken gemotiveerd als hun bijdrage gezien en gewaardeerd wordt. Geef daarom regelmatig een compliment. Doe niet alleen aan het einde van het proces, maar ook tijdens. Het motiveert mensen als ze voortgang boeken, en dat gewaardeerd wordt, om door te gaan.

Denk mee

Ga niet voor mensen denken, maar denk met ze mee. Iedereen zal zelf erachter moeten komen wat hij wil. Als iemand weet wat hij wil, denk met hem mee hoe hij dat doel kan bereiken. Geef tips en bedenk eventuele valkuilen. Geef feedback over het doel en het plan. Complimentjes geven doet wonderen, maar als het niet goed gaat of beter kan is het zinvol dat er feedback gegeven wordt.

Enthousiasmeer

Een positieve benadering geeft de ander een boost. Als jij enthousiast reageert op iemand, zal die enthousiasme overgaan op diegene zelf. Het is meer dan een complimentje geven. Je wil dat ze de volgende stap ook halen. Waardeer waar ze zijn gekomen, maar blijf ze aanmoedigen om door te gaan.

Toon belangstelling

Wees geïnteresseerd waarin iemand zich mee bezighoudt. Stel vragen en vraag door. Hoe meer je vraagt hoe meer diegene vertelt, waardoor die intrinsieke motivatie weer aangewakkerd wordt bij diegene. Door naar de voortgang te vragen kan diegene terugkoppelen dat hij beter zijn best moet doen of lekker op schema zit. Mocht het eerste van toepassing zijn kan je meedenken en enthousiasmeren om het doel te halen. Als het goed gaat geef je een compliment.

 Geef vertrouwen

Het is fijn als je weet dat iemand je steunt. Door te zeggen dat je weet dat iemand het kan, geeft een boost. Diegene zal steeds aan jou support herinnerd worden als het tegenzit. Wees er juist voor diegene als hij een tegenslag of een terugval heeft. Door jouw vertrouwen te geven en zeggen dat het gaat lukken, zal dat een soort prestatiedruk opleveren. Door die prestatiedruk zal er motivatie komen om het doel toch te bereiken.

 Deze tips klinken allemaal heel logisch en dat zijn ze ook. Maar in de praktijk worden ze helaas vaak vergeten. In de baan van de dag ben je toch vaak (onbewust) geneigd om op fouten te wijzen, vergeet je een compliment te geven of gewoon even de tijd voor iemand te nemen om te luisteren. Houd dit altijd in je achterhoofd. Het is zó fijn als iemand deze tips op je gebruikt.

Laat deze video aan anderen zien om hun motivatie weer te laten vinden: https://www.youtube.com/watch?v=IgL0F4e7eUU

 Hoofdstuk 6: Inspirerende quotes van succesvolle personen

“All our dreams can come true, if we have the courage to pursue them.” – Walt Disney

“Successful people do what unsuccessful people are not willing to do. Don’t wish it were easier; wish you were better,” – Jim Rohn

“Everything you can imagine is real.” – Pablo Picasso

“Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up.” – Thomas Edison

“You miss 100 percent of the shots you don’t take.” – Wayne Gretzky

‘’I failed my way to success.” – Thomas Edison

“Live as if you were to die tomorrow. Learn as you were to live forever.” – Mahatma Gandhi

“Failure is another steppingstone to greatness.” – Oprah Winfrey

“The whole secret of a successful life is to find out what is one’s destiny to do, and then do it.” – Henry Ford

Meer quotes? Check: https://blog.hubspot.com/sales/famous-quotes

 

Hoofdstuk 7: Contentcuratie

Op zoek naar een positieve mindset? Check deze video: https://www.youtube.com/watch?v=L1oy0ANsJNE

Luister hier een podcast van een GZ-psycholoog. Ze werkt in de forensische zorg en weet als geen ander hoe het is om mensen te motiveren. https://open.spotify.com/episode/2vAPRKl3v8pIXPUafLshBi?si=JQGHw-QuQuaNColDUu2Eww

Benieuwd naar welke motivatietype jij bent en hoe je het beter kan aanpakken? Check: https://assertief.nl/motivatie/

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *