Jouw begin in de wereld van graphic design

Jouw begin in de wereld van graphic design

Laat je creativiteit zien

 

Graphic design om ons heen

Hoe word jij graphic designer?

Het zit in je hoofd en moet eruit, al die ideeën. Helaas krijg je het niet voor elkaar om ze bij anderen over te brengen. Graphic design, dat gaat dan jouw redder in nood zijn!
Via graphic design kan je namelijk op jouw manier; maar dan moet je het wel goed doen.
Daarom is het belangrijk om de basiskennis van graphic design te weten te komen.
Komt het even goed uit dat ik die hier voor je heb!

Je kan geen uur zonder graphic design te zien. Bij een blik op je telefoon zie je al tientallen grafisch vormgegeven apps, staat je social media vol met alle vormen van graphic design, en zelfs de indeling op je scherm is een zeer wel bedacht stuk graphic design.
Als je over straat loopt, zie je overal grafisch vormgegeven posters en reclame. Een oude bekende vorm van graphic design kan je thuis of bij de kapper tegenkomen; een magazine.
Als je daar geen zin in hebt kijk je naar een graphic vormgegeven Netflix-pagina.
Graphic design is overal. Vroeger bleef het voornamelijk bij magazines en album covers. Denk bijvoorbeeld aan de wereldberoemde album cover van Pink Floyd “The Dark Side of the Moon”, of posters. In de moderne digitale samenleving zit het eigenlijk in alles. Een booming business van alle tijden dus, die zich in de toekomst alleen maar groter lijkt te worden. Het is met geen mogelijkheid weg te denken uit onze samenleving.
Dit is de reden dat er zoveel graphic designers worden gezocht.
Elke goede marketeer weet hoe belangrijk het is om een sterk logo te hebben. Elke goede nieuwssite weet dat teksten beter worden gelezen als de tekst aantrekkelijk is vormgegeven. Elk groot social media platform, weet dat mensen langer online blijven als hun lay-out er goed uitziet. Zo kan ik nog wel even doorgaan over alle vormen en soorten van graphic design. Waar is het allemaal te vinden? Zoals je net las, eigenlijk overal. Maar hoe word je nou een zelf een graphic designer, die zichzelf op een originele en eigen manier toont aan de buitenwereld? Welke basiselementen zijn er om als beginneling goed te kunnen opstarten? Welke regels zijn er om te overtreden, en waar kan jij je inspiratie vandaan halen?
Inspiratie is er namelijk genoeg, en om de eerste tip alvast te geven; onderzoek is de eerste stap voor een goed begin in graphic design.

Kleur het leven

Wat doet kleur met je design?

Niks geeft meer kleur aan het leven dan…
Juist, kleur zelf. Kleur doet veel meer met design dan het alleen mooier maken.
Kleur brengt emotie en gevoel in je design. Het doet iets in de gedachten bij mensen, het kan je boodschap maken of breken. Als je bijvoorbeeld een knalrode kleur in je design stopt, terwijl je een ontspannende lay-out wil creëren, komt dat ontspannen gevoel totaal niet over.
Kleur en design is een eeuwenoude liefde. Sterker nog, ontwerpers en kunstenaars volgen al jaren kleurentheorie. Kleurentheorie is iets wat ik jullie in een korte versie ga uitleggen.
Punt een van de kleurentheorie is het…

Kleurenwiel

Je hebt vast wel eens ergens in je schoolcarrière gehoord van primaire kleuren en secundaire kleuren, nou daar is het weer!
Primaire kleuren: Rood, geel en blauw
Vanuit de primaire kleuren kan je de secundaire kleuren creëren: Rood en geel maken oranje. Rood en blauw maken violet. Blauw en geel maken groen.
Als je die mixt met elkaar, krijg je nog meer tussenin kleuren; Rood-oranje en geelgroen bijvoorbeeld. Samen vormen zij, het kleurenwiel!

Fijn, nu heb je een kleurenwiel. Hoe kan je dat gaan gebruiken in je design?

Kleurenschema’s is het antwoord. Uit het kleurenwiel kan je kleurenschema’s halen die goed met elkaar gaan om kleurenharmonie te creëren in je design.

Zo zijn er nu vijf soorten kleurschema’s ontstaan die voor kleurenharmonie zorgen:

 

  1. Monochroom

 

Misschien wel het makkelijkste kleurenschema om harmonie te creëren is monochrome. Het is namelijk het gebruiken van één kleur in verschillende variaties. Zo creëer je variatie in je design en matchen je kleuren altijd.

 

  1. Complementair

 

Complementaire kleuren zijn kleuren die lijnrecht tegenover elkaar staan in het kleurenwiel, bijvoorbeeld paars en geel. Door het grote contrast in dit schema kan het schema snel de aandacht trekken en kan het een grotere impact geven aan je design. Je kan het daarom goed gebruiken als Eyecatcher.

 

  1. Analoog

 

Bij het analoge kleurenschema, gebruik je de kleuren die naast elkaar staan op het kleurenwiel. Dit schema zorgt voor een samenhangende harmonie tussen de kleuren zonder het gevaar dat het eentonig wordt. Dat gevaar heb je bijvoorbeeld wel bij een monochroom schema.

 

  1. Triadic

 

Een triadic kleurenschema bestaat uit de drie kleuren die gelijkmatig verdeeld in een perfecte driehoek staan in het kleurenwiel. Het zorgt voor een divers kleurenschema dat toch gebalanceerd is. Het schema kan wel behoorlijk opvallend zijn, daar moet je dus mee uitkijken.

 

  1. Tetradic

 

Het tetradic kleurenschema vormt een rechthoek op het kleurenwiel. Bij dit schema gebruik je twee verschillende complementaire schema’s bij elkaar. Hij werkt het beste als je één kleur dominant laat zijn in het design en de andere drie laat bedienen.

 

Kleur & Gevoel

 

Iedereen die zijn kamer wel eens van een likje verf heeft voorzien, heeft vast wel eens gehoord dat kleur ook een emotie en gevoel over kan brengen.

Dat is zeer belangrijk om te weten als je bezig bent met graphic design. Wat zegt welke kleur? Dat is een goeie vraag. Gelukkig heb ik ook daar antwoord op.

 

Blauw:

 

Blauw wordt gezien als een kleur van loyaliteit en stabiliteit. Het wordt in verband gebracht met het gevoel van rust, harmonie en kalmte. Uiteraard heeft blauw ook een negatieve kant; zo zou het ook de kleur zijn van bijvoorbeeld depressie en zou je de kleur moeten vermijden als je onzeker bent.

 

Rood:

 

Rood is de kleur van liefde, verlangen en verleiding. Het is een kleur die veel energie oproept en aandacht trekt door zijn hoge zichtbaarheid. Aan de andere kant kan rood een gevoel geven van woede, geweld en gevaar.

 

Groen:

 

Groen wordt gezien als de kleur van de natuur, het wordt vaak gebruikt om duurzaamheid uit te stralen. Groen zou aan de andere kant staan voor jaloezie en verveling.

 

Geel:

 

Geel is de kleur die onze ogen het eerst verwerkt, daarom is het een goede kleur om de aandacht mee te trekken. Het wordt geassocieerd met zonneschijn, optimisme en warmte.

Het zou echter wel kunnen overprikkelen en irritatie kunnen opwekken.

 

Paars:

 

De kleur paars symboliseert luxe, creativiteit royaliteit en wijsheid. Ook wordt het vaak in verband gebracht met magie en mysterie. Aan de andere kant zou het staan voor introvert.

 

 

Dat was het voor nu op gebied van kleur, op naar het volgende punt!

 

P.S. Maak je eigen kleurenschema op https://coolors.co/

 

 

Vorm je ideeën

Hoe kan je vorm gebruiken in de boodschap van je design?

 

Misschien had je het zelf allang bedacht. Maar als je een grafisch ontwerp maakt over je super soepele zelf, die vol zit met spiritualiteit en vrijheid, komt dat niet zo sterk over als je in je ontwerp alleen maar hoekige en rechten vormen gebruikt.

Dat komt omdat vormen -net als kleur- een bepaald gevoel kunnen overbrengen.

Zoals je bij kleur primaire en secundaire kleuren hebt, heeft vorm ook twee basisvormen in graphic design:

 

  1. Geometrische vorm

 

Een geometrische vorm heeft gelijkwaardige eigenschappen en verhoudingen waardoor ze de uitstraling krijgen, door mensen gemaakt te zijn. Ze geven een gevoel van orde en controle en zijn clean. Denk bijvoorbeeld aan een driehoek of vierkant.

 

  1. Organische vormen

 

Organische vormen zijn natuurlijker en geven dan ook een natuurlijker gevoel.

Die zou je dus beter kunnen gebruiken voor die poster over de vrije geest die je bent. Denk aan de vormen die in je opkomen als je denkt aan de natuur.

 

Uiteraard kunnen deze vormen met elkaar combineren, maar het is belangrijk altijd in gedachten te houden wat het doel is van je ontwerp en daar je keuzes op te baseren.

Als je die keuzes maakt, dan is het wel handig om te weten welke vorm wat doet.

Dat ga ik proberen uit te leggen!

 

Vierkanten & rechthoeken

 

Geven het gevoel van kracht en stabiliteit. Ze zijn redelijk veilig om te gebruiken, dat zorgt er wel voor dat ze ook als “saai” kunnen worden gezien.

 

Driehoeken

 

Bij driehoeken is het belangrijk op te letten waar ze heen wijzen. Ze worden vaak gebruikt als pijlen in graphic design. In westerse cultuur wordt een pijl die naar rechts wijst, gezien als een progressief teken. Als een pijl naar links wijst wordt dat gezien als een terugkeer naar het verleden.

 

Cirkels

 

Worden gezien als de vorm van constante beweging en als iets wat klaar is. Cirkels worden vaak gebruikt bij logo’s; het is een iets vrijere vorm.

 

Vijfhoeken, zeshoeken & achthoeken

 

Worden vaak gebruikt om diepte te creëren in een design, ze geven eerder een tweedimensionale uitstraling.

 

Spiralen

 

Hebben een krachtige vorm. Je moet opletten bij het gebruik van een spiralenvorm in je design; ze hebben een complexe uitstraling.

 

Gebogen vormen

 

Hebben vaak een rustige uitstraling. Ze worden vaak in verband gebracht met vrijgevigheid en vreugde. Ook goed voor gebruik van een logo -als het past bij je merk- dus!

 

Wat deze vormen precies doen met je design bepaal je natuurlijk zelf, je kan vorm en kleur best zo combineren dat een geometrische vorm heel spannend wordt.

Een ander onderdeel dat je design heel spannend kan maken -of juist oersaai- is typografie.

 

 

 

 

 

 

Typografie vertelt

Wat brengt de juiste keuze in typografie aan je design?

 

De definitie van typografie is; de kunst en techniek van het schikken van tekst om het aantrekkelijk en leesbaar te maken. Nou zijn wij graphic designers zo creatief geniaal dat we er soms expres voor kiezen om een tekst onleesbaar te maken. Maar als de tekst belangrijk is voor wat je maakt, is het toch handig om te weten hoe je het mooi en leesbaar maakt.

Belangrijk om te weten bij typografie; een typeface, oftewel lettertype, kan je zien als het boek die bestaat uit verschillende hoofdstukken, fonts. Zo heb je bijvoorbeeld het lettertype Helvetica; het lettertype. Dan heb je het font; Helvetica licht.

Een ander belangrijk basiselement van typografie is een schreef en geen schreef, ook wel; serif & sans serif.

 

Schreef:

Een schreef is het lijntje dat bij serif fonts dwars op het uiteinde van de letterlijnen van de letters staat. Het heeft een klassiekere uitstraling, een reden daarvoor kan zijn, dat het vroeger veel gebruikt werd bij boekdrukkunst. Het zorgt er namelijk voor dat lange stukken tekst beter leesbaar zijn en je letters van elkaar kan onderscheiden op geprint werk.

 

Zonder schreef:

Lettertypes zonder schreef, sans serif, hebben dat lijntje niet. Ze worden vaker gebruikt bij digitaal werk, daar is het belang van een schreef namelijk niet zo groot.

 

Oke, dus scheef en geen schreef, is dat het? Nee, nee, nee.

Nu weet je namelijk nog lang niet genoeg over de impact van typografie.

Heel veel hoef ik er eigenlijk niet over te zeggen, ik kan beter laten zien wat de impact is;

 

De een komt een stuk geloofwaardiger over dan de ander. Je zou lettertype kunnen zien als de manier waarop je iets zegt; ben je boos gebruik je een wat krachtiger lettertype in je design, ben je blij gebruik je een zachter lettertype. Of je bent sarcastisch en draait het om, maar dat is weer een stapje verder.

Niet alleen fonts en lettertype maken uit, zo heb je nog een paar belangrijke elementen bij typografie.

 

Lettergrootte; via de grootte van je tekst bepaal je naar welk deel van de tekst er eerder gekeken wordt of dat alles gelijkwaardig is. Als je bijvoorbeeld de kop in grote 12pt zet, en de tekst eronder in lettertype 30pt, zullen veel mensen de kop pas zien na het lezen van de tekst, iets wat je vaak niet wilt. Denk dus na over wat je wilt uitlichten.

 

Interlinie; de afstand tussen de regels. Als je regels heel dicht op elkaar staan en je interlinie dus klein is, zorgt dat voor een opgepropt gevoel bij je tekst, wat de tekst in veel gevallen onleesbaar maakt. Andersom kan een te grote interlinie zorgen voor een uit elkaar vallende tekst.

 

Kerning; de ruimte tussen de letters. Door letters te kernen zorg je ervoor dat ze mooi op elkaar aansluiten. Dat is vooral belangrijk om te weten als je zelf bijvoorbeeld een font maakt of logo, en dus letters naast elkaar zet. Als het kernen niet goed gedaan is, is het design onleesbaar en slordig.

 

Uitlijning; over het algemeen geldt dat links uitgelijnde tekst het lekkerst leest. Maar vooral het consistent zijn in uitlijning is belangrijk om rust te bewaren in je tekst.

 

Een handige tip bij het combineren van tekst, kleur, vorm of bijvoorbeeld afbeeldingen:

Witruimte! Witruimte is de ruimte in je design die niet wordt gevuld door tekst, vorm of andere elementen uit je design. Witruimte hoeft -verassing- niet altijd wit te zijn. Het zorgt ervoor dat je design niet te druk wordt en meer rust geeft aan het oog.

 

Tot zover typografie. Voor zowel typografie, kleur en vorm geldt dat het belangrijkste is, het op de manier te gebruiken die aansluit bij de boodschap van je ontwerp.

Experimenteer hiermee, oefen en je zult dingen ontdekken die jouw werk een eigen touch geven en zullen verbeteren. En nog een tip van het huis; kijk om je heen! Leer van wat er al is.

 

 

Adobe maakt

Wat is Adobe en hoe gebruik je het?

 

Al die kennis en technieken over graphic design zijn leuk, maar welk platform is nou het beste voor graphic design? Ondanks de redelijk hoge prijs is dat toch echt adobe.

Met de beroemde apps zoals Photoshop, Illustrator en Indesign kom je al een heel eind als graphic designer. Daarom zal ik kort uitleggen waar die beroemde apps nou precies voor zijn.

 

Indesign:

Adobe Indesign is gericht op lay-out en pagina ontwerpen voor gedrukte of digitale media.

Het is erop gericht om boeken, magazines, E-books en posters te maken. Handig aan Indesign; je werk kan je snel in pdf sturen naar wie je ook wilt. Met Indesign kun je redelijk eenvoudig je ontwerpelementen aanpassen, voornamelijk typografie valt makkelijk te bewerken en op de juiste manier aan te passen op Indesign.

Photoshop:

 

Photoshop is de nummer één in het bewerken van foto’s. Je kent vast wel de grappig bewerkte foto’s op social media, of prachtige collages van verschillende foto’s door elkaar met alles erop en eraan. Grote kans dat het gemaakt is in Photoshop. Photoshop werkt in pixels, daardoor is het zo handig in gebruik met foto’s. In een paar klikken verander je de achtergrond van een foto of verander je de vorm van iemands gezicht.

 

 

 

Illustrator:

 

Illustrator is de beste in het maken van logo’s en illustraties. Het werkt in vectoren en is gemaakt om in te tekenen, maar de mogelijkheden zijn eindeloos. Zo kan je pictogrammen, verpakkingen en bijvoorbeeld logo’s maken.

Première Pro:

Première Pro is de toonaangevende videobewerkingssoftware waarmee je professionele video’s maakt. Als graphic designer is het niet per se de eerste app die je aanklikt, maar het kan zeker van pas komen mocht je een video moeten bewerken.

Tips van graphic designer

Wat kan je leren van andere?

Ik heb het veel gehad over leren van anderen. Iemand die veel van zijn kennis en technieken deelt op Instagram is Swoop Nebula. Hij doet dat zo goed dat hij tegenwoordig samenwerkt met Adobe zelf. Zeker iemand om naar te kijken!

Hier alvast een paar tips van Swoop.

 

Designfonts naast Serif en Sans Serif die iedereen moet weten:

 

  1. Slab Serif; heeft een scheef maar niet zoals een normale Serif. Bij een Slab Serif is de scheef vaak vierkant en net zo dik als de letterlijnen zelf.

 

  1. Blackletter; Blackletter lettertype zijn vaak geïnspireerd op kalligrafie uit de middeleeuwen. Dat geeft een ouderwetse en klassieke uitstraling.

 

  1. Script; Script lettertype hebben een persoonlijke touch, vergelijkbaar met kalligrafie, en lijkt op cursief handschrift.

 

  1. Mono space; Mono space is een font die hetzelfde aantal ruimte tussen alle letters en karakters houdt.

 

  1. Handwritten; Is erop gericht een handschrift na te bootsen. Daardoor krijgt het een persoonlijke uitstraling.

 

 

Graphic designregels die bedoeld zijn om te doorbreken:

 

  1. Stretch nooit een lettertype; vroeger werd er gezegd dat het uittrekken van een lettertype echt niet kon. Larriekoek, als het past bij je design, doen!

 

  1. Kleuren moeten harmonie hebben; lekker is dat, net uitgelegd over kleurentheorie om vervolgens te vertellen dat je de regels moet breken. Natuurlijk klopt het wat er wordt gezegd bij kleurentheorie, maar soms moet je de grenzen opzoeken en er overheen stappen! Het kan zorgen dat een onderdeel van je design eerder de aandacht pakt.

 

 

  1. Werk niet uit het rooster; roosters worden vaak gebruikt om goed verzorgt en gebalanceerd werk te maken. Het gevaar is wel dat je saai of statisch werk creëert, als dat niet de bedoeling is, sloop dat rooster dan!

 

  1. Gebruik niet meer dan twee soorten lettertype; Het is zo dat veel verschillende lettertype in een design, voor moeite bij lezen kan zorgen. Als je het op de juiste manier doet, kan het juist voor een spannender design zorgen. Gebruik het dus goed en experimenteer ermee!

 

 

Dat waren maar een klein aantal tips van Swoop. Misschien denk je nu wel, ja supergaaf, maar is graphic design nou echt zó belangrijk? Los van het feit dat je dan het beginstuk hebt gemist, heeft Paula Scher -een van de beste Graphic designers ooit- daar het perfecte voorbeeld voor:

 

Paula: “Een geval van verschrikkelijk design is te zien bij de verkiezingen van 2001 in Palm Beach. De lijst van namen op het stemformulier was opgesplitst in verschillende kolommen.  Alleen werd het daardoor niet duidelijk welk vakje je moest invullen om op degene te stemmen, waarop je wilde stemmen. Zo is er in een van de meest Joodse gebieden van Amerika, gestemd op een antisemiet.”

 

Dat is natuurlijk een redelijk drama te noemen. Dus mocht je ooit in de situatie komen waarbij je denkt, waar doe ik het voor? Dit is de reden!

 

 

 

 

Ontdek design

Wat voegt inspiratie toe aan jouw werk?

Abstract de serie:

De tips van Paula komen natuurlijk niet uit de lucht vallen. Ze heeft namelijk een eigen aflevering op de Netflix-serie Abstract. Niet alleen Paula heeft een informatieve -en hele leuke- aflevering op Netflix. De serie Abstract is een “must watch” voor alle designers.

Tijdens de serie, lopen ze voor elke aflevering mee met een designer. Dat kan een graphic designer zijn zoals Paula, maar ook de Jordan ontwerper Tinker Hatfield.

Design inspiratie komt vanuit alle hoeken en gaten, veel kijkplezier!

 

Linkedin Learrning:

 

Beginnen is misschien wel de moeilijkste stap. Linkedin Learning kan daarbij helpen. Via Linkedin Learning kan je overzichtelijke, duidelijke lessen volgen om aan je skills te werken.

 

https://www.linkedin.com/learning/subscription/topics?src=go-pa&veh=sem_src.go-pa_c.LLS-C_EMEA_BENELUX_ROW_EN_SEM_SEM_GoogleAds_NA_All_NA_NA_Core_NA_LIL-HeadTerm-MKAG_Brand_Exact_pkw.linkedin%20learning_pmt.e_pcrid.482281950901_pdv.c_plc._trgid.aud-840299027686:kwd-310582843911_net.g_learning&trk=sem_src.go-pa_c.LLS-C_EMEA_BENELUX_ROW_EN_SEM_SEM_GoogleAds_NA_All_NA_NA_Core_NA_LIL-HeadTerm-MKAG_Brand_Exact_pkw.linkedin%20learning_pmt.e_pcrid.482281950901_pdv.c_plc._trgid.aud-840299027686:kwd-310582843911_net.g_learning&mcid=6841876146393514212&cname=&camid=11707274770&asid=113135632465&targetid=aud-840299027686:kwd-310582843911&crid=482281950901&placement=&dev=c&ends=1&gclid=CjwKCAiAlrSPBhBaEiwAuLSDUKedT-VJ4-ktxo_o0D4eRqGMTKVutsVLIBp0XeQwDDhv1Sius4Zx0RoCiKIQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

 

Dezeen & Itsnicethat

 

Mocht je up to date willen blijven over het laatste design nieuws, zijn Dezeen en Itsnicethat twee mooie platformen om het laatste nieuws te verkrijgen.

 

 

https://www.itsnicethat.com/

 

https://www.dezeen.com/design/

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *