De millennials zijn uitgeblust

Wil jij alles uit het leven halen, maar werken je hoofd en lijf totaal niet mee? Ben jij die angstige gevoelens die door je lijf gieren helemaal zat? Dan ben je zeker niet de enige. We leven in een competitieve maatschappij waarbij de millennial veel wil bereiken, gedreven is en talloze verantwoordelijkheden heeft. Dit brengt helaas veel nadelige gevolgen met zich mee. Uit onderzoek van het CBS blijkt dat een kwart van de jongeren kampt met ernstige mentale klachten. Ik vind dat best zorgwekkend. Het wordt tijd dat we iets doen aan deze schrikwekkende feiten.

Hoofdstuk 1

De druk van de millennials

Ken je dat gestoorde konijn van Alice in Wonderland nog? Eigenlijk hebben we heel veel van hem weg. Hij wordt knotsgek van alle prikkels en hobbelt achter iedereen aan. Het lijkt alsof hij geen ‘uit-knop’ heeft en maar enthousiast blijft doorbabbelen en hobbelen, zonder een moment van rust te nemen. Maar dit is allemaal geen probleem toch? Onze batterij is tenslotte nooit leeg en we moeten blijven presteren. En dit is zeker geen positieve ontwikkeling, weet psychologe en psychotherapeut Inge Pijpers.

De millennials staan bekend als de mediageneratie. We zijn opgegroeid met internet en sociale media. Daardoor weten we al te goed om te gaan met technische ontwikkelingen die een ongelimiteerde wereld aan mogelijkheden creëren. We hebben toegang tot onbeperkte informatie en deze ontwikkeling maakt ons idealistisch. Want alles is mogelijk, toch? Ons belevingsbeeld verschilt ten opzichte van de andere generaties. We zijn veel meer op zoek naar uitdagingen en hebben torenhoge verwachtingen. Sociale media hebben ons belevingsbeeld verandert. We hechten veel waarde aan verbondenheid met de wereld en blijven constant aan staan. De millenniumgeneratie wordt voortdurend overspoeld met prikkels. Van talloze verantwoordelijkheden tot aan eindeloze deadlines. Er lijkt geen einde aan te komen. We zijn op zoek naar wat ons absoluut geluk geeft en dat brengt een druk met zich mee. Tussendoor beheren we uitpuilende sociale media en moeten we alsmaar reageren en delen. Oh, oh wat een drama als je niet helemaal up-to-date bent en niet weet welke nieuwe designerzwembroek Koen Kardashian heeft aangeschaft.

Maar toch oefenen sociale media een grotere invloed uit op onze mentale gesteldheid dan je misschien denkt. Zo doen sociale mediaplatformen er álles aan om jouw sociale mediagebruik te vergroten. Alles draait om je schermtijd. Hoe langer je schermtijd is, des te meer advertenties je naar je hoofd geslingerd krijgt. En dat heeft natuurlijk te maken met geld. Volgens Pijpers speelt die schermtijd een grote rol in de toename van angstige en depressieve gevoelens. Als jongeren per dag gemiddeld meer dan twee uur gebruik maken van sociale media, is er een duidelijke stijging van psychische klachten te zien. De berichten kunnen ons brengen in sociale bubbels, waardoor we eenzijdige informatie en berichten krijgen.

Ook vergelijken we veel content met ons eigen leven. Dat begint al bij het kijken naar de berichten en verhalen die anderen delen. Dat brengt soms nare gevoelens met zich mee. Want ja, niet iedereen heeft het lichaam van zo’n Instagram model en spuit champagne op een dikke boot van een paar miljoen. Op sociale media wordt dit idee verheerlijkt en genormaliseerd, terwijl een groot deel van die berichten allesbehalve echt is. Dit gaat dan ook deels gepaard met die prestatiedruk van deze generatie. Want wij zijn die achieve generatie en willen het onmogelijke mogelijk maken. De achieve generatie staat voor zoveel mogelijk bereiken. De oplossing lijkt heel simpel. Zit gewoon minder lang op je telefoon en stel minder hoge eisen aan jezelf. Leg dat toestel af en toe eens weg. Zo moeilijk is het toch niet? Maar er zit meer achter dan je denkt.

Sociale media platformen spelen in op ons vermogen om verstandig met de smartphone om te gaan. ‘De rode kleur van de notificaties prikkelt onze hersenen,’ aldus Pijpers. ‘Instagram en Facebook spelen doelbewust in op je gevoel. Die rode kleur geeft een seintje aan je hersenen dat je alert moet zijn voor iets. Door je smartphone op de zwart-wit modus te zetten, ben je minder snel geneigd om die ene sociale media app te openen.’

Verder laten we al te graag zien op sociale media wat voor spectaculair en beweeglijk leven we hebben. Die bewijsdrang naar de rest van de wereld is groot. Millennials hebben van huis uit meegekregen dat we alles kunnen bereiken, als we er maar de volle honderd procent voor gaan. We stellen vaak te hoge eisen en dat is nergens voor nodig. ‘Die hoge eisen en bewijsdrang roepen angsten en drukkende gevoelens op,’ zegt Pijpers. ‘Deze opeenstapeling en onderdrukking van angsten, kunnen zelfs resulteren in een angststoornis, depressie of burn-out.’

Wil je meer weten over de druk die millennials ervaren en de daarbij horende invloed van sociale media? In deze documentaire genaamd ‘Stress to Impress’ word je als kijker meegenomen in het leven van Sanne (23), Tom (22) en Alain (25). Dit probleem wordt onder de loep genomen en zet je als kijker aan het denken over je eigen gedrag en gevoelens.

Het is niet altijd even makkelijk om mentale klachten te herkennen. Bij welke symptomen of gedragen moet je op jezelf letten of aan de bel trekken?

Hoofdstuk 2

Herkennen van mentale klachten

1)   Het gedrag verandert

Gedrag is alles wat je, bewust of onbewust, waarneembaar doet en laat. Het is een uiting van wie je bent en hoe je je op dat moment voelt. Gedrag dat drastisch verandert, is zeker de moeite om in de gaten te houden. Zeker als het samenhangt met een grote verandering, zoals verlies.

Op welk gedrag kun je letten?

Concentratieproblemen, slaapproblemen, onrust, verwardheid, opvliegendheid, roekeloosheid, depressieve en angstige gevoelens. Maar ook problemen met voeding of alcohol- en drugsgebruik duiden aan op mentale klachten.

2)   Reacties en emoties

Als het mentaal minder goed gaat, merk je dat aan je reactie. Je bent sneller geprikkeld. Irritatie, boosheid en agressie komen in grote mate voor. Anderen hebben last van huilbuien of voelen heel weinig en reageren apathisch. Alsof er geen oplossing is voor hun probleem.

3)   Afzondering

Als je niet lekker in je velt zit, trek je je vaak terug van anderen. Je slaat sociale activiteiten over en gaat liever niet naar het huisfeestje van je buurmeisje. Je isoleert je van de buitenwereld en voelt je uiteindelijk nog slechter omdat het gevoel van eenzaamheid erbij komt kijken.

Vink jij toch een aantal symptomen aan van deze bovenstaande lijst? Of kun je voor jouw gevoel iets meer balans in je leven gebruiken? Doe even de mentaal check en ontdek of je iets kan verbeteren op gebied van je mentale gezondheid.

Hoofdstuk 3

Badderen met Vince

Die druk van de millennialgeneratie  brengt voor velen mentale problemen met zich mee. Vince (23) kreeg in 2019 een burn-out, maar hij had geen zin om maanden te wachten op een psycholoog. Hij heeft nu zijn eigen manier gevonden om te dealen met mentale klachten. en deze manier is vrij bijzonder.

Steeds meer jongeren krijgen te maken met depressieve klachten. Vince Clermonts (25) kampte twee jaar geleden met een burn-out en gaat nu in ijskoude baden om rust te krijgen in zijn hoofd. Een dagje mee badderen met Vince: ‘’Waarom werkt deze methode van Vince dan zo goed?’’

Vince gooit de vierde zak met ijs in zijn bad. Voordat hij zijn eerste been in het bad plaatst, ademt hij heel diep in. ‘’Het is toch altijd even door de zure appel bijten.’’ Hij pauzeert even en staart naar de honderden ijsklontjes die in het bad drijven. Hij lacht en dompelt zichzelf vervolgens helemaal onder in het koude water. Waarom stelt Vince zich bloot aan deze extreem koude temperaturen?

Zoals veel mensen in de samenleving, voelde Vince een bepaalde druk in zijn leven. Hij was op jonge leeftijd al afgestudeerd, en werkte daarna als sales manager bij een groot technisch bedrijf in Eindhoven. Ontelbare afspraken en projecten. Alle verantwoordelijkheden en prestaties leverden veel stress op, en dat resulteerde in 2019 tot een burn-out. ‘’Ik kreeg op mijn drieëntwintigste een burn-out, en het voelde alsof de hele wereld onder mijn voeten vandaan werd getrokken’’, zuchtte Vince. ‘’Het is confronterend omdat mijn vrienden allemaal een toffe baan hebben, terwijl jij je een miezerig hoopje ellende voelt.’’ Vince wilde er álles aan doen om zich weer de ‘oude’ te voelen. Hij deed onderzoek en raakte gefascineerd door de technieken van Wim Hof. Hij begon de methode van ademhalen, focus en koude training toe te passen en direct daarna voelde hij zich als herboren. ‘’Energieën van rust stroomden als golven door mijn lichaam’’, zegt Vince. ‘’Ik heb nog nooit eerder in mijn leven die mate van rust ervaren.’’

Jongeren dreigen massaal uit te vallen door psychische problemen. Er zijn te weinig specialistische behandelprogramma’s en bovendien wordt er bezuinigd op de reguliere en gespecialiseerde ggz-instellingen. Meer dan 80 procent zit tegen een burn-out aan, blijkt uit cijfers van het GGZ. Ook blijkt 64 procent minstens een paar vrienden te hebben die professionele hulp hebben ingeschakeld voor hun mentale problemen. Deze klachten variëren van piekeren en overprikkeld zijn, tot serieuze klachten als depressiviteit en angstaanvallen. Momenteel wachten er honderden jongeren op professionele hulp en de wachtlijst blijft groeien. Als deze doelgroep niet op tijd wordt behandeld, kampen ze over vijftien jaar met een burn-out, depressie of angststoornis. Dit blijkt uit onderzoek van jeugdpsychologe Marty den Hollander. Het is daarom helemaal niet gek dat er wordt gekeken naar alternatieve oplossingen. ‘’Ik ben hier nog dankzij de methoden van Wim Hof’’, zegt Vince. ‘’Natuurlijk zijn die ellenlange wachtrijen vervelend, maar er leiden meerdere wegen naar Rome.’’ Hoe komt het dan dat deze methode zo’n positief effect heeft op je mentale gesteldheid?

Vince stapte na een kwartier uit bad en met een nonchalante en geroutineerde beweging deed hij zijn handdoek om. Zijn handen waren knalrood en zijn ademhaling was sneller dan normaal. ‘’De eerste keer dat ik in een ijsbad zat, voelde ik mijn benen niet meer’’, lacht Vince. ‘’Ik dacht écht dat ik doodging, maar alles heeft te maken met je ademhaling en mind set.’’ Vince geeft aan dat hij aan het begin van zijn proces werd begeleid door een vriendin en ervaringsdeskundige. Zij benadrukte het belang van je gedachtegang. ‘’De eerste keer ging echt niet zo soepel en het was zelfs pijnlijk. Het ademhalen ging vrij goed, maar als ik dacht aan hoe verschrikkelijk ik deze kou en pijn vond, wilde ik direct uit bad. Allerlei doemscenario’s schoten er door mijn hoofd en ik besefte dat ik weer moest letten op mijn gedachtegang. De gedachtegang heeft een grote impact op je gesteldheid en daardoor ook op je fysieke gevoelens. En als je het eenmaal volhoudt, voel je je als herboren. Je hebt namelijk de strijd met jezelf gewonnen en de keuze gemaakt om niet naar je bekrompen en beperkte gedachten te luisteren. Dit is een van de belangrijkste vaardigheden die je moet opbouwen om weer tot jezelf te komen. Ik heb geleerd en ervaren hoe ik kan omgaan met oncomfortabele situaties en de euforie die daarbij hoort. En deze vaardigheid kun je toepassen in élke ongemakkelijke situatie. Ook bij burn-outs.’’

Volgens psychologe Inge Pijpers worden er verschillende processen geactiveerd die op lange termijn leiden tot euforische gevoelens. De methode die Vince toepast grijpt in op primaire processen en instinctieve reacties. ‘’Bij een burn-out zit je ademhaling vaak veel te hoog door stresshormonen,’’ vertelt Pijpers. ‘’Door een te hoge ademhaling denkt ons lichaam dat we in gevaar zijn en deze methode doorbreekt deze foutieve ademhalingspatronen.’’ Ook legt Pijpers uit dat die stresshormonen weer in verband staan met de waarde van adrenaline in ons lichaam. De koude trainingen, ademhalingsoefeningen en de gedachtegang leiden tot een balans in het stressniveau en hormoonhuishouden. Zowel lichamelijk als fysiek heeft deze methode positieve effecten.

  

Wil je meer weten over de methode die Vince toepast? Arts en therapeut Bart Biermans vertelt in deze podcast meer over deze bijzondere werkwijze.

Hoofdstuk 4

Ondernemer met angststoornis

Een angststoornis kan gigantisch belemmerend zijn in het dagelijks leven. Fenna Berkhout (23) kampt nu vijf jaar met een angststoornis en daardoor durft ze niet naar buiten. ze moest een streep zetten door haar baan als social media marketeer. Toch heeft ze inmiddels haar eigen bedrijfje mymetaljewelry opgezet en dat loopt als een trein. Wat, hoe en waarom lees je in dit interview met Fenna.

Wat voor angststoornis heb je en hoe uit dat zich bij jou?

‘’Ik zou dus oprecht niet weten wat voor angststoornis ik heb. Ik houd namelijk niet van labels en hecht daar ook geen waarde aan. Ik weet wel dat ik regelmatig angst en stress ervoer door mijn functie als social media marketeer. Ik liet alles een beetje over me heen lopen en gunde mezelf geen rust. Momenteel uit het zich bij mij voornamelijk in angst om een paniekaanval te krijgen. Daardoor durf ik regelmatig niet de deur uit gaan. Ik ga nu al vier jaar naar een hypnosetherapeut en daar heb ik heel veel aan. Door middel van hypnose komen er achterliggende trauma’s naar boven, waar ik vervolgens mee aan de slag kan. Verder zijn die angstige gevoelens 24/7 aanwezig. Het is niet continue op de voorgrond, maar er jeukt wel altijd iets. Ik raak heel snel overprikkeld. Als ik te veel prikkels ontvang, krijg ik een paniekaanval. Ik krijg last van hartkloppingen, zweetaanvallen, hyperventilatie en trillende handen. Na een paniekaanval durf ik niets meer en moet iemand mij komen ophalen.’’

Hoe ga je er op dagelijkse basis mee om?

‘’Gewoon doen. Klinkt makkelijk gezegd dan gedaan, maar het is écht zo. Ik heb inmiddels geaccepteerd dat ik deal met bepaalde gevoelens en ik leef gewoon mijn leven. Ik haal juist heel veel energie uit de dingen die mij wel lukken. Op slechte dagen kan ik mij onzeker voelen, maar ik heb uiteindelijk gewoon schijt aan die angst. Angst zit in je hoofd. Morgen is er een nieuwe dag en kan ik me ook heel anders voelen.’’

Hoe zien jouw dagen eruit als ondernemer?

‘’Ik heb mijn eigen bedrijf genaamd ‘MyMetalJewelry’. Mijn dagen verschillen enorm. De ene dag ben ik bezig met het creëren van content en de andere dag verwerk ik alle bestellingen. Ik werk vanuit mijn eigen huis en dat vind ik heel prettig. Ik heb thuis natuurlijk geen last van prikkels en kan op mijn gemak alle zaken regelen. Hier en daar een meeting, maar daar blijft het ook bij. Ik kan die meetings spannend vinden, maar het geeft mij ook veel energie als ik daadwerkelijk naar een meeting ben gegaan. Het geeft me zelfvertrouwen.’’

Wat is voor jou de grootste uitdaging bij het runnen van je eigen bedrijf en het hebben van een angststoornis?

‘’De grootste uitdaging is om afspraken te maken met mensen. Ik weet namelijk niet of ik naar buiten durf die dag. Ik ben vaak bang dat ik afspraken moet afzeggen omdat ik een slechte dag heb. Ik ben een zelfverzekerd persoon, maar ik zou me wel kut voelen als ik voor de vierde keer een afspraak moet cancelen. Daardoor kan ik aan mezelf gaan twijfelen. Als ik een periode minder lekker in mijn vel zit, plan ik de meetings gewoon online.’’

Zijn er ook voordelen aan jouw angststoornis in combinatie met ondernemer zijn?

‘’Ik denk altijd vierhonderd keer na voordat ik actie onderneem. Daardoor kan ik misschien bepaalde risico’s beter inschatten dan mensen zonder angststoornis. Verder vind ik mezelf ook creatief omdat ik altijd alternatieve oplossingen bedenk voor mijn problemen. Als ik een tijdje uit de running ben, zorg ik dat mijn moeder de belangrijkste taken overneemt.’’

Heb jij zelf nog tips voor mensen die kampen met een angststoornis?

‘’Laat je alsjeblieft niet beperken. Het is moeilijk om altijd maar te moeten dealen met angstige gevoelens. Ga even mediteren. Probeer te bewegen. Praat erover. En ga je vooral niet isoleren. Het is belangrijk dat je kan terugvallen op je directe sociale omgeving. Uiteindelijk komt alles gewoon goed en moet je je daaraan vasthouden.’’

Benieuwd naar meer verhalen over angststoornissen? Check even deze podcast van Faber. Jarenlang probeerde hij zijn angststoornis te overwinnen. Uiteindelijk lukte hem dit aan de hand van drie principes.

Hoofdstuk 5

Dat stress, angst en burned out raken hot topics zijn in het leven van millennials, blijkt uit cijfers van metropool. 49 procent van de doelgroep geeft aan zich wekelijks gestrest, angstig en overprikkeld te voelen. Dat is aardig wat. Voor deze bekende youtubers zijn die klachten niet onbekend en daarom geven ze jou graag tips!

Hoofdstuk 6

De expert

Expert: Agnes Brinkman is psychotherapeut en een ex-perfectionist. Ze wilde altijd presteren en er mochten geen fouten worden gemaakt. Hieronder staan een paar eye-openers die haar leven compleet hebben veranderd.

  • Stel doelen op

Formuleer je doelen en bepaal wat je wil bereiken. Herken en erken dat je de lat voor jezelf te hoog legt en dat je misschien nu even een stapje terug moet doen. Op deze manier kun je gemakkelijker je grenzen aan geven en zonder schuldgevoel ‘nee’ zeggen. Formuleer je doel altijd positief: Ik kap met voetballer zijn. Maar wel: Ik wil alternatieve oplossingen zoeken om nog steeds een voetballer te kunnen zijn.

  • Laat je inspireren

Inspiratie is een van de belangrijkste pijlers om een probleem aan te pakken. Lees boeken, kijk tutorials, volg die cursus en praat met inspirerende personen. Door nieuwe informatie op te nemen blijf je nieuwe connecties leggen in je hoofd. Je laat standaard denkpatronen los en durft meer te doen.

  • Fijne herinneringen

Denk terug aan fijne herinneringen. Als je even niet lekker in je velt zit, is het belangrijk om positieve energie op te roepen. Dat doe je o.a. door prettige herinneringen naar boven te halen. Kijk vervolgens terug op jouw negatieve probleem. Je probleem heeft een andere lading gekregen omdat je brein het nu associeert met een positieve herinnering. Het heeft een andere lading gekregen.

Hoofdstuk 7

Vond je deze longread over millennials en mentale klachten interessant en wil je nog meer weten over dit onderwerp?

In de documentaire ‘Dit is Nederland: Jong en Gestrest’ neem je een kijkje in het leven van millenials die druk ervaren en meer vertellen over hun ervaring met prestatiedruk. Check het op Videoland.

En zou je nog meer willen zien van youtubers die vertellen over hun angststoornis? Youtuber Alwin (26) heeft een interessante film gemaakt over zijn angststoornis. Waar komt die angst vandaan en hoe gaat hij hier in het dagelijks leven mee om? Bekijk zijn film hier.

In Work in Progress, de podcast van Intermediar, vertelt Karsten hoe elk type persoon kan leren omgaan met werkstress tot paniekaanvallen, perfectionisme en faalangst. Ze geeft mega handige en concrete tips. Benieuwd. Klik hier.

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *