Waarom yoga bij jou past

Heb je behoefte aan meer energie of juist meer rust in je lichaam? Wil je meer genieten van het hier en nu? Dan is yoga wat voor jou. Het maakt niet uit hoe oud je bent, hoe lenig je bent of hoe zweverig je bent; iedereen kan yoga. Want yoga staat voor ‘verbinding’ met jezelf. En jij bent de belangrijkste persoon in je leven.
Ontdek hoe yoga jou kan helpen en maak kennis met de vier ‘regels’ van yoga: adem, mediteer, accepteer en laat los.

Hoofdstuk 1
“Door yoga kan ik weer voelen”

Na lang twijfelen zag Jody* (22) door meditatie het licht: ze moest een punt achter haar relatie van 4,5 jaar zetten. En dat was geen makkelijke keuze. “In de relatie was heel veel leuk, maar uiteindelijk had het minder leuke de overhand.”

De relatie
“Ik kon in mijn relatie niet de dingen doen die ik leuk vond, denk aan feestjes en afspreken met mijn mannelijke vrienden. Als ik dat toch deed, zat mijn vriend met angst thuis. Hij kon dan niet slapen en hij stuurde me continu berichtjes. Soms moest hij zelfs overgeven als ik iets deed zonder hem. Ik voelde me dan schuldig, terwijl ik eigenlijk iets deed waar ik gelukkig van werd. Daarom liet ik hem altijd weten waar ik was. Ik kon niet vrijuit bewegen. Op een gegeven moment durfde ik hem ook niet meer te vertellen dat ik iets leuks ging doen. Of ik vertelde het pas op het laatste moment. Maar ik wist dan wel: de rest van de avond gaat niet leuk zijn.
Toen ik in de zomer van 2021 op kamp ging als begeleider, werd het me allemaal teveel. Want zelfs op kamp met kinderen van 14 jaar, was hij jaloers. Ik stuurde hem een foto met een andere, mannelijke begeleider. Zijn eerste reactie was: ‘hij vindt jou toch niet leuk?’. Ik schrok daar heel erg van. Hoe kon hij nou in deze situatie alleen maar daaraan denken? Ik wilde daarna niet meer op mijn telefoon kijken; ik wist al dat zijn berichtjes niet leuk waren. Zelfs op kamp kon ik niet de dingen doen die ik wilde. De laatste dag heb ik alleen maar gehuild. Ergens hoorde ik een stemmetje dat ik het uit moest maken. Dat gaf me heel veel angst.”

De keuze
‘We waren ruim vier jaar samen, en ik was zo bang om hem – en zijn familie – te verliezen. Maar de jaloezie beïnvloedde onze relatie. Mijn hoofd zat helemaal vol met twijfels. Ik kon er wel open over praten met mijn vriendinnen en mijn vader. Mijn vader zei: “We moeten van dat volle hoofd naar het gevoel gaan.” Hij stelde voor om te mediteren, en dat maakte uiteindelijk alles duidelijk.”

De meditatie
‘Ik was moe en ik kon niet meer nadenken; ik kon de zinnen in mijn hoofd niet eens afmaken. Ik heb na het gesprek met mijn vader een meditatie-video gezocht over keuzes maken. Ik zat in kleermakerszit in het zonnetje op mijn balkon, ik had mijn koptelefoon op en ik focuste me op de mannelijke stem van de meditatie. De meditatie was visualiserend. Ik beeldde me in dat ik in een kring van stenen in de duinen zat. Er werden drie stenen aangewezen. De tweede steen deed wat met me. Er werd een quote van Vincent van Gogh verteld: ‘normaliteit is een verharde weg: het is comfortabel om te lopen, maar er groeien geen bloemen op’. Het enige wat ik toen nog kon denken was: dat pad zijn mijn vriend en ik. Als ik dat pad afmaak, heb ik het lelijke pad voor de rest van mijn leven, terwijl daarbuiten zoveel moois is. Ik wist: ik wil dat pad niet meer. Na deze realisatie moest ik heel hard huilen. Er viel een last van mijn schouders. Dat voelde zo goed. Ik heb het diezelfde avond uitgemaakt. Het was emotioneel, maar ik wist dat dit de juiste beslissing was. ”

Nu
‘Mijn hoofd zit nog steeds vol. Als ik een yogales doe, worden mijn gedachtes even gestuurd en kan ik visualiseren wat mij tegenhoudt. Zo heb ik door een meditatie het beeld gekregen van een heel groot, zwart monster. Dat is mijn perfectionisme. Het is een zwaar monster dat achter me loopt. Dat het uit ging met mijn vriend voelde als imperfectie, want het is niet goed afgelopen. Na elke les moet ik huilen. Huilen is loslaten voor mij. Mijn gedachtes zijn daarna even weg.
Ik kan nog steeds niet echt genieten van bijvoorbeeld feestjes. Alsof ik niet meer kan voelen. Door yoga kan ik wel weer even voelen. Ik houd veel van mijn emoties vast in mijn heupen. Door heupopeners te doen voel ik al mijn emoties opkomen. Ik voel opluchting en rust. Ik wil het eigenlijk vaker doen.”

* De naam van Jody is gefingeerd. Haar echte naam is bekend bij de redactie. 

We houden ongemerkt emoties vast in onze heupen. Heupopeners helpen goed bij het loslaten van deze emoties. Ervaar het zelf met een Yin yogales:

Hoofdstuk 2
Zo begin je met yoga

Op een dag in 2017 zat ik achter mijn witte bureau en ik staarde naar mijn laptop. De cijfers van de toetsweek waren net bekendgemaakt. Een 5,4 voor scheikunde, een 4,5 voor natuurkunde en een 5,6 voor economie. Mijn ogen werden nat. Ik had zo hard geleerd, en nog lukte het me niet. Ik barst in tranen uit. Mijn moeder klopte op de deur. “Gaat het, Jas?” Ze zag hoe teleurgesteld ik was. “Volgend jaar wil ik naar havo, mam. Ik kan dit niet langer.”

Mijn harde werk werd maar niet beloond. Ik wilde opgeven. Mijn lichaam zat vol stress. Toen ik met yoga begon veranderde dat. Maar hoe begin je met yoga? 4 tips!

1.Relativeer
Het is helemaal niet gek als je het een beetje spannend vindt om te beginnen. Misschien ben je bang dat je het niet kan, omdat je bijvoorbeeld niet lenig bent. Onthoud bij yoga één ding: iedereen kan yoga. Je hoeft niet lenig te zijn. Bij yoga gaat het om jezelf. En het maakt daarbij niet uit of je je tenen kunt aanraken of niet.

2.Bedenk welke yogastijl je zou willen doen
Zoals je misschien wel weet, bestaan er verschillende soorten yoga. Denk aan Yin yoga, yoga Nidra of Power yoga. Als je net begint met yoga is het nog lastig om te voelen waar je behoefte aan hebt. Hoe meer yoga je doet, hoe meer je dit aanvoelt. Ook seizoenen kunnen invloed hebben op welke yoga het fijnste is. Zo wordt Yin yoga vaak gedaan in de herfst en winter. Wees dus niet bang om af te wisselen. Ben je er nog niet helemaal uit? Doe in het volgende hoofdstuk de quiz om erachter te komen welke stijl bij jou past!

3.Ga op zoek naar een yogastudio bij jou in de buurt
Als je weet welke yogastijl je zou willen beoefenen, is het tijd om te Googelen. Welke yogastudio’s vind je bij jou in de buurt? Het is belangrijk dat je een goed gevoel hebt bij deze studio. Lees daarom ook wat stukken op de website. Je kunt vaak gratis (of tegen een kleine betaling) een les meedoen.

 4. Begin thuis met yoga
Als je het toch nog te spannend vindt om naar een yogastudio te gaan, kun je ook thuis yoga beoefenen. Op deze manier kun je ook gemakkelijk verschillende soorten yoga proberen. Het nadeel van thuis yoga doen is dat je het gevoel van een yogastudio mist. Een yogastudio heeft namelijk een bepaalde sfeer en rust. Sommige instructeurs spelen muziek af, gebruiken wierrook, edelstenen of oliën. Daarnaast is er thuis niemand die ziet of je de houding goed doet (voor je lichaam). Een groot voordeel: yogavideo’s op YouTube zijn helemaal gratis.

Maak met deze beginnersles kennis met yoga

Wat heb ik nodig?
Dan is het tijd om de juiste spullen in te slaan. Heb je een yogamat, yogakleding (lees: yogapants, een comfortabel shirt en een trui) en een dekentje? Dan ben je goed op weg. Bij sommige yogastijlen is het fijn om hulpmiddelen te gebruiken, zoals een bolster. Deze kun je kopen, maar je kunt ook bij de yogastudio navragen of zij deze hebben.
Ook handig om te weten: neem een flesje water mee naar de yogales (of zet het thuis naast je). En eet een uur voordat je begint een kleine maaltijd, want je wil natuurlijk niet duizelig of misselijk worden.

Hoofdstuk 3
Quiz: Yin, Yang of toch allebei?

Mijn docent Nederlands had door dat het niet zo goed met me ging. Ze stelde me voor om yoga te proberen; het had haar ook heel erg geholpen bij faalangst en stress. Yoga is wel zweverig, dacht ik. Maar ik wilde alles proberen om me weer goed te voelen. Hoewel ik niets over yoga wist, vroeg ik mezelf af of ik het wel kon. Past yoga wel bij mij?

 In de podcast van Yoga In Pyjama vertelt yogadocent Astrid over de redenen waarom yoga een fijne manier van bewegen is, ook als je een chronische aandoening hebt.

Hoofdstuk 4
De echte yogales begint van de mat af

Een paar weken later had ik mijn eerste yogales. De ruimte was klein, maar groot genoeg voor ons tienen. De yogadocent had haar yogamat horizontaal in het midden gelegd, en wij lagen er in een halve cirkel omheen. Het licht was gedimd en het rook naar lavendel. We begonnen met een meditatie, gevolgd door Yin en Yang yoga.
Daar stond ik dan, voor het eerst in Downward Facing Dog. De druk op mijn schouders en polsen maakte deze houding vervelend. Ik keek om me heen of ik het wel goed deed. “Adem diep in door je neus en uit door je mond.” Is dit het?

De eerste yogales is altijd wat onwennig en dat is helemaal niet zo gek. Ik vergeleek mezelf bijvoorbeeld teveel met anderen, waardoor ik niet op mezelf (en mijn ademhaling) kon focussen. Het is belangrijk om te weten dat iedereen in zijn eigen bubbel zit, dus niemand zal naar je kijken. Op de yogadocent na dan, maar hij/zij kijkt of je de houding goed doet. Beslis daarom niet na één les of yoga bij je past. Ga er niet vanuit dat yoga je leven verandert. Dat doe jíj. Geef jezelf de tijd. Het hoeft niet allemaal in één keer.

Muziek kan tijdens een yogales heel fijn zijn om dieper in jezelf te keren. Luister hier één van mijn favoriete yoganummers.

Yoga 101
Als je net begint met yoga, is het waarschijnlijk lastig om jezelf te openen (naar jezelf) en toe te laten wat je voelt. Eigenlijk zijn er vier ‘regels’ voor yoga waardoor je dit kunt bereiken: adem, mediteer, accepteer en laat los.

Adem
Als je in paniek bent, adem je snel. Als je rustig bent, adem je langzaam. Je adem volgt je geest. Andersom is dat ook zo. Vandaar dat de nadruk bij yoga ligt op de ademhaling. Als je rustig ademhaalt en bewust bent hiervan, word je vanbinnen ook rustig. Maak je uitademhaling ongeveer twee keer zo lang als je inademing. Lukt dat? Bouw dan pauzes in tussen de in- en uitademhaling. Deze pauze zorgt voor een korte pauze bij de zenuwimpulsen die boodschappen doorgeven aan je hersenen. Dit zorgt voor rust in je hoofd. Door je handen (of een kussen) op je buik te leggen, kun je ‘makkelijker’ de focus op de ademhaling houden en ademen naar je buik toe.

In deze podcast leer je hoe je ademhaling kunt verlengen. 

Mediteer
De meeste yogalessen beginnen met een meditatie. Bij mediteren zit je met rechte rug in kleermakerszit op een (meditatie)kussen. Bij een meditatie probeer je aanwezig te zijn in het hier en nu. Laat de gedachtes voorbij varen. Door je aandacht te leggen op je ademhaling, zul je merken dat je gedachtes minder aanwezig zullen zijn. Je bent mens, dus wees niet teleurgesteld als je soms afdwaalt. Ga rustig terug naar je ademhaling en laat het zijn. Kijk wat er gebeurt. Bedenk niet van te voren dat je iets gaat leren of rustig wordt. Laat het op je af komen.

Ontdek de kracht van meditatie in deze podcast.

Accepteer
Accepteer de beperkingen van je lichaam. Je hoeft niet lenig te zijn of jezelf te bewijzen. Voor mij is yoga balans van lichaam en geest. Je zult asana’s (houdingen) moeten aanhouden die niet fijn voelen. Focus op de weerstand die je voelt. Oordeel jezelf, anderen en je gevoelens niet. Het gaat voorbij. Soms zal het moeilijk zijn om dat te accepteren, maar het is een continu proces.
Sommige houdingen zijn nooit fijn, maar pijn moet een houding nooit doen; dan kun je altijd een stap terug. Forceer jezelf niet, accepteer. Jij bepaalt jouw grenzen.
Is de houding vervelend, maar doet het geen pijn? Probeer de weerstand dan te accepteren. Het gaat voorbij; net zoals de narigheid in het leven. Reflecteer je reactie op de houding op je leven. Haak je bijvoorbeeld af? Dan loop je misschien vaker weg als het even tegenzit. Zoals mijn yogadocent altijd zegt: ‘De echte yogales begint van de mat af’.

Laat los
Tijdens de yogales wordt weleens gezegd: “Laat los op je uitademing.” Maar hoe doe je dat? Begin met een diepe inademing door je neus en blaas langzaam uit door je mond. Laat je schouders zakken – als je zit – en ontspan je gezicht. Als je in een houding ligt, voel je dat je loslaat doordat je dieper in de houding komt.
Zeker Yin-yogahoudingen kunnen veel gevoelens teweegbrengen. Want alles wat je hebt meegemaakt, ligt niet alleen vast in je geheugen, maar ook in je lichaam. Dit kan overal in het lichaam zitten: van je nek tot aan je voeten. Door yoga kun je dat voelen. Bij yoga word je bewust van je lichaam, en dus ook emotionele spanningen. Waar voel je weerstand en wat heb je nodig om het los te laten? Misschien heb je niet meteen het antwoord, maar dat hoeft ook niet. Je mag het loslaten.

Hoofdstuk 5
Ben ik veranderd?

Voor mijn vwo-eindexamen in 2018 had ik enorme stress. Ik sliep slecht en mijn hoofd zat vol. Gelukkig besloot mijn yogadocent vlak voor de eindexamens een yogales te geven in een leeg lokaal. Tijdens de les spookten gedachtes door mijn hoofd: ik had eerst Engels, maar ik moest nog beginnen met leren voor Geschiedenis. “Laat alle gedachtes die je hebt voorbij varen.” Ik visualiseerde dat mijn gedachtes letterlijk voorbij voeren. Het werd rustig in mijn hoofd. Zo rustig had ik mezelf nooit kunnen voorstellen.

Ik leer veel van yoga. Vroeger zag ik alles negatief in. Ik ben niet dus heel optimistisch ingesteld, maar nu probeer ik er ‘neutraler’ naar te kijken. Door yoga bekijk ik situaties op een andere manier. Ik kan daardoor meer loslaten, heb minder stress en kan meer genieten. Daarnaast  veroordeel ik niet alleen mezelf minder, maar ook anderen. Ik kan situaties beter accepteren zoals ze zijn.  Vindt mijn omgeving ook dat ik ben veranderd?

Mijn yogadocent: “Als ik nu naar je kijk, zie ik dat je in je kracht staat. Je bent sterk. Toen ik je leerde kennen, was je weleens bang voor je gevoel. Alles komt namelijk heel intens bij jou binnen. Je twijfelde dan ook of (en hoe) je daarmee moest omgaan. Je hebt geleerd om te vertrouwen op jezelf en om te luisteren naar wat er gebeurt in jou. Je kunt steeds beter bij de ander laten wat van de ander is. Jij kan ervaren wat de ander voelt, maar je hoeft er niets mee. Je neemt het niet meer over. Je bent nu helemaal bij jezelf. Je hebt ook veel minder stress. Je weet nu beter hoe je daarmee om kan gaan. Dat vind ik heel mooi. ”

Mijn vriend: “Ik ken je nu al negen jaar. Op de middelbare school was je vaak gestrest en geloofde je niet in jezelf. Door yoga ben je rustiger geworden. Ik denk dat je je emoties goed kunt plaatsen door yoga, waardoor je emotioneel ook stabieler bent geworden. Je bent veel minder negatief. Je kunt nu meer genieten.”

Mijn vriendinnen: “Op de middelbare school was je onzeker, vaak gestrest en erg gevoelig. Je vond het lastig om hiermee om te gaan. Doordat je yoga bent gaan doen, ben je zekerder geworden over jezelf. We merken dat je minder nadenkt over kleine dingen. Je bent gevoelig, maar kunt emoties (van anderen) meer loslaten, en daardoor ben je veel vrolijker. We hebben je zien veranderen van een onzeker meisje naar een sterke vrouw. Je hebt ons ook geïnspireerd om yoga te gaan doen.”

In de persoonlijke documentaire I Am Maris neemt yogi Maris Degener je mee in haar reis naar zelfacceptatie. Maris laat zien hoe kunst en yoga je kunnen helpen met je mentale gezondheid. 

Hoofdstuk 6
Wat kan ik nog leren van yoga?

Hoe vaker ik yoga deed, hoe meer ik mezelf vond. En hoe minder zweverig het werd. Nu heb ik minder stress, meer zelfvertrouwen en meer rust. Ik ben benieuwd wat ik nog meer uit yoga zou kunnen halen. Daarom sprak ik yogadocent Laura Pearson.

Voor yogadocent Laura Pearson (33) betekent yoga authentiek durven zijn. Tijdens een les is ze helemaal in zichzelf gekeerd; open en kwetsbaar. Is het mogelijk om na een aantal jaar yoga nog wat leren? “Je kunt eigenlijk nooit klaar zijn met yoga.”

Wat vind je het mooiste aan yogadocent zijn?
“Ik zie veel verandering bij mijn leerlingen. Ik ben dankbaar dat mensen dat met mij delen. Wat ik het allermooiste vind aan yoga is dat mensen het uiteindelijk zelf doen. Je hoeft mij niet te bedanken voor de yogales. Je mag het tegen jezelf zeggen. Je doet het zelf.”

Wat heeft yoga jou gebracht?
“Ik kan me eigenlijk niet meer voorstellen hoe ik zeven jaar geleden was. Door yoga voel ik de kracht in mezelf. Ik kan vertrouwen op mijn lichaam. Ik heb geleerd om te luisteren naar mijn intuïtie. Ik kijk nu van binnen naar buiten: ik probeer niet te reageren op de buitenwereld, hoe ik denk dat dat zou moeten zijn of wat mensen van mij verwachten. Ik ben zoveel meer verbonden met mezelf en wat er bij mij gebeurt. Yoga leert me om subtiel te voelen in alle lagen om me heen. Ik voel de weerstand. Misschien is die weerstand fysiek in mijn lichaam, of juist mentaal. Die weerstand wil mij iets zeggen. Dat ik dat durf te voelen, vind ik heel bijzonder.”

Ik ben begonnen met yoga, omdat ik stress en faalangst had. Dat is nu veel minder. Het is veel rustiger in mijn hoofd. Kan ik nog iets leren van yoga?
“Moet je altijd iets leren? Of zijn het ook momenten om te ‘zijn’? Waarom moet je iets? Eén ding is zeker: alles verandert. Er gebeuren dingen in je leven. Dus het komt wel op het moment dat het komt. Je kunt eigenlijk nooit klaar zijn met yoga. Voor mij is yoga steeds dieper en dieper voelen. Ik denk dat dat niet stopt. Ik denk dat yoga je altijd dichterbij jezelf brengt. Maar dat moet niet het doel zijn. Je mag gewoon ‘zijn’ met wat er is.
Het is ook een les als het rustig is in je hoofd. Misschien denk je dat het onmogelijk is om even geen doel te hebben. Maar waarom mag je niet gewoon met je gevoelens ‘zijn’? Het gaat om het woord ‘zijn’: zijn met wat is. Het hoeft niet altijd nut te hebben. Het is, punt. Kijk wat er dan gebeurt.”

 Hoe kan yoga mij verder brengen?
“Yoga kan zo diep gaan als je zelf wilt. Als je mentaal de rust vindt en weet dat alles voorbij gaat, is het juist heel mooi om nog dieper te voelen. Voel de energieën in je lichaam en ga na wat je voelt en wat er met je gebeurt. Als je heel gevoelig bent, is dat al helemaal een mooie oefening. Vraag jezelf af wat jíj voelt en wat van de ander is. Probeer je energie te sturen en kijk waar het blokkeert. Je kunt ontdekken hoe je in je eigen essentie blijft.”

Hoe doe ik dat?
“Het doel is niet om de diepere laag in te gaan. Als je veel yoga beoefent en elke keer blijft voelen wat er gebeurt, wat er blokkeert en waar de energie zit, kom je steeds weer verder. Je komt er door elke keer weer te oefenen. Probeer eens twee keer in de week yoga te doen en kijk wat er gebeurt. Er is geen stappenplan. Je moet het gewoon doen.”

Luister naar dit prachtige nummer van India.Arie om jezelf te herinneren dat je je nooit hoeft te verontschuldigen voor wie je bent. Je mag er zijn, ook als je je niet goed voelt.

Hoofdstuk 7
Meer weten over yoga?

Wil je weten over yoga en meditatie? Hieronder heb ik een paar tips voor je klaarstaan!

Leestips
Leer meer over de yogafilosofie met het boek Over de werking van yoga van Christie Macnally & Gesche Michael Roach. Extra fijn: je hoeft geen kenner te zijn om het te begrijpen.

Met het spirituele zelfhulpboek Een nieuwe aarde van Eckhart Tolle krijg je meer inzicht in jezelf.

 Kijktips
Ontdek met deze geanimeerde Netflix serie Headspace de vele voordelen van meditatie.

Behoefte aan yoga wanneer het jou uitkomt? Bekijk dan eens Yogatv van Yoga magazine. Geen advertenties en talloze mogelijkheden.

Luistertips
‘Yoga girl’ Rachel Brathen is yogadocent, spreker en schrijver. In haar podcast vertelt ze over haar leven en verschillende onderwerpen. Zoals de naam het al verraad is yoga is de leidraad in haar podcast Yoga Girl: Conversations From The Heart.

Wie wilt er niet leven zonder stress? Interviewer Patrick Kicken gaat in gesprek met experts die je tips geven voor een leven zonder stress in de podcast Leven Zonder Stress.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *