Bloosangst. Hoe ga je er mee om?

Een handleiding voor iedereen die een keer in zijn/haar leven te maken krijgt met bloosangst.

Bloosangst of bloosfobie is een redelijk onbekende angst. Veel mensen weten niet van het bestaan af. Iedereen bloos wel is, maar bloosangst is echt wat anders. Je kan niet meer helder denken, je denkt dat iedereen kan zien dat je rood wordt en dat ze rare dingen van je denken. Ook de mensen die er last van hebben, weten vaak niet dat er een naam voor is. Dus wat is bloosangst nou eigenlijk, hoe herken je het en hoe kom je er vanaf? Als ervaringsdeskundige vertel ik hier graag meer over. Er zijn namelijk veel mensen die niet weten hoe ze er mee om moeten gaan. In deze longread geven we je tips en tricks, een kijkje in het brein van iemand met bloosangst en we vertellen wat bloosangst nou precies is.

Hoofdstuk 1 – Wat is bloosangst?  

Bloosangst is een sociale fobie. Het is alleen geen officiële psychische stoornis. Bloosangst wordt ook wel erythrofobie genoemd. Het is de angst om te gaan blozen, wanneer je aandacht krijgt van anderen. Dit kan zijn tijdens een gesprek, een presentatie, vergadering, kringgesprek, toespraak, een voorstelrondje en ga zo maar door. Het kan ten alle tijden gebeuren. Sommige mensen hebben er zelfs zoveel last van dat ze sociale aangelegenheden gaan ontwijken en in een isolement terecht komen. Toch is blozen echt niet erg. Als de mensen met bloosangst dit zelf gaan geloven zal het blozen afnemen.

Bloosangst is eigenlijk niet de juiste benaming. Mensen zijn niet bang om te blozen, maar bang dat andere mensen zien dat ze blozen. Mensen met bloosangst zijn bang voor wat andere mensen van hun denken als ze blozen. Ze zijn dus bang voor het oordeel van een ander.

Wat gebeurt er als je bloost?
Als je bloost gaan de bloedvaatjes in je gezicht open staan. De bloeddruk stijgt en er stroomt meer bloed naar het gezicht. Als iemand zich onveilig of angstig voelt kan dit gebeuren. Je lichaam maakt zich klaar om te vechten en verhoogt de hartslag. Je ademhaling versnelt en je kan gaan transpireren. Het gebeurt vaak als je stress- of emotionele prikkels binnenkrijgt, dus in een ongemakkelijk situatie bijvoorbeeld.

In dit filmpje vertellen ze precies waarom we nou blozen.

Hoofdstuk 2 – Hoe ik leef met mijn bloosangst

Sinds de middelbare school heb ik last van bloosangst. In de zomervakantie van 2006 heb ik mijn angst ontwikkeld. Er was geen duidelijke aanleiding voor. Toen ik in september 2006 weer naar school moest, na de zomervakantie, durfde ik simpelweg niet meer. Ik kon gewoon fysiek niet naar school. Zelf kon ik niet goed uitleggen wat er met mij aan de hand was. Het enige wat ik kon bedenken was dat als mensen tegen mij gingen praten dat ik bang was om rood te worden. Die gedachten kon ik niet aan. Ik besloot dat ik niet naar school kon. ‘’Wat zouden ze wel van me denken?’’, dacht ik doodsbang.

Hier ben ik voor in therapie geweest. Maar niet specifiek voor mijn bloosangst. Ik zei hier zelf weinig over omdat ik niet wist dat het bestond. Ik heb vooral geleerd zelfverzekerder te zijn.

Ik heb er destijds drie weken over gedaan om weer naar school te gaan. Ik maakte weer nieuwe vriendinnen en die hielpen en begrepen mij. Ik voelde mij weer veilig en op mijn gemak op school. Natuurlijk werd ik soms rood, maar dan gebeurde er niks ergs. Wat ik mij nog wel goed kan herinneren is dat ik zelf afwezigheidsbriefjes schreef voor het vak muziek. Als we moesten ‘optreden’ of zingen voor de klas was ik nooit aanwezig. Uiteindelijk heb ik de opdracht alleen voor de docent gedaan, daar was verder gelukkig niemand bij.

Tegenwoordig gaat het met het blozen steeds beter. Ik heb fases waarin het heel goed gaat, maar ook fases dat ik liever de deur niet uitga. Dan ben ik obsessief bezig met mijn bloosangst en denk ik bij alles ‘als ik maar niet rood word, want dan vinden ze me raar’. Tijdens belangrijke momenten of in grote groepen kan ik er ook nog last van hebben. Bij een sollicitatiegesprek bijvoorbeeld of als ik een nieuw iemand ontmoet. Het grappige is dat ik er tegenwoordig niet heel veel last meer van heb bij presentaties. Zelf denk ik dat dit komt omdat het meer sociaal geaccepteerd is om te blozen wanneer je voor een groep staat. Daardoor wordt mijn angst om te blozen ook minder. Want als ik dan bloos begrijpen de mensen beter waarom ik bloos.

Wat voor mij helpt, is om te  praten over dit onderwerp. Ik merk dat veel mensen geen idee hebben wat het is. Ook hoor ik vaak dat mensen het nog nooit is opgevallen of dat ze er zelf ook wel is last van hebben. Door er over te praten weten steeds meer mensen wat het is en hoe ze mij kunnen helpen. Ook is het fijn om te weten dat er meer mensen zijn die er last van hebben. Je bent nooit alleen met je problemen.

Wil je weten of je zelf last hebt van een sociale angst. Doe dan de Social Anxiety Test (Self-Assessment) op de website van Psycom.
https://www.psycom.net/social-anxiety-test/

Hoofdstuk 3 – Hoe kom ik van mijn bloosangst af?

‘Oké, als ik nu rood word dan zie je het vast niet heel erg, ik denk wel dat ik nu genoeg make-up op heb. Deze foundation moet de beste dekking geven.’ ‘Als ik nou vraag of we buiten afspreken dan word ik minder snel rood.’ ’Ik zorg er gewoon voor dat ik altijd een drankje in m’n hand heb dan kan ik die een beetje voor m’n hoofd doen als ik denk dat ik rood word.’ Dit zijn allemaal gedachtes van mensen met bloosangst. Maar hoe ga je nou het beste om met je bloosangst of hoe kom je er helemaal vanaf? Heel veel vragen waar verschillende antwoorden mogelijk zijn.

Er zijn duizenden manieren om van bloosangst af te komen. Van het leren accepteren tot een operatie. Ze zullen allemaal de revue passeren. Welke past het beste bij jou en welke manier spreekt jou het meeste aan?

Praten
Praat met mensen in je omgeving over je angst. Je zal zien dat veel mensen een soortgelijk verhaal hebben of dat jouw angst nooit bij ze is opgevallen. Maak je angst bespreekbaar en geef aan wat je moeilijk vindt. Zo kan je omgeving je helpen en ondersteunen. Je bloosangst zal vanzelf minder worden als je ziet dat je omgeving je accepteert zoals je bent. Zo omarm je zelf ook makkelijker jouw bloosangst.

Therapie
Een mooie optie is om in therapie te gaan bij een psycholoog. Doormiddel van oefeningen die je thuis uitvoert, zal je leren beter om te gaan met je bloosangst. Er zijn heel veel soorten therapie. Zoek eerst voor jezelf uit welke het beste bij je past, eventueel in overleg met je huisarts. De meest effectieve therapie is een cognitieve gedragstherapie. Je leert bij deze therapie nieuwe denkpatronen en gedragingen te gebruiken. Je komt niet van je angst af door hem uit de weg te gaan maar door een andere voorspelling te geven aan dat geen wat er staat te gebeuren. Kijk voor meer informatie over verschillende therapieën op de website van Psychologie Magazine.
https://www.psychologiemagazine.nl/advies/hoe-kom-bloosangst-af/

EMDR
EMDR wordt vaak gebruikt voor traumaverwerking. Als de bloosangst wordt veroorzaakt door een bepaalde herinnering, kan er worden gekozen voor EMDR.
EMDR staat voor ‘Eye Movement Desensitization and Reprocessing’. Met deze behandeling ga je terug naar de herinnering en verander je jouw kijk op deze herinnering. Dit doe je door middel van het volgen van een lichtbalk, vinger of een koptelefoon met geluidjes. Door middel van afleiding verander je de herinnering.

Medicatie
Er zijn medicijnen die kunnen helpen bij het stoppen met blozen. Zo zijn er Bètablokkers om je bloeddruk te verlagen, Benzodiazepinen om je spanning te verlagen en Clonidine en Oxybutine om te zorgen voor vaatvernauwing. De reden dat hier niet vaak voor wordt gekozen zijn de bijwerkingen. Je onderdrukt lichamelijke verschijnselen en niet de angst zelf. De angst zal er daardoor altijd zijn en niet weg gaan.

Bloosoperatie
Deze optie is vaak een laatste redmiddel. Als je alles geprobeerd hebt, kan je dit nog overwegen.
Tijdens een bloosoperatie snijden ze namelijk een zenuwstreng van het sympatische senuwstelsel, of ‘onwillekeurig zenuwstelsel’, door. Deze bevindt zich in de borstkas en stuurt onder andere de spiertjes rond de aderen in het gezicht aan. Door deze ingreep kán je niet meer blozen. Maar ook het zweten vanaf halverwege het bovenlijf stopt, met als gevolg, hele droge handen en altijd droge oksels. De ingreep is erg intensief en het kan zijn dat de operatie niet honderd procent effectief is.
Wil je meer weten? Lees het verhaal van Niels Baarle, hij onderging een bloosoperatie, via onderstaande link.
https://www.psychologiemagazine.nl/artikel/niels-27-onderging-een-bloosoperatie-ik-durf-nu-zelfs-op-zaterdag-naar-het-cafe/

Je ziet, er zijn heel veel opties. Begin gewoon bij het begin en kijk wat er voor jou werkt. Er is altijd een oplossing. En onthoud, je bent goed zoals je bent en je mag er zijn.

Wil je meer tips over hoe je met je bloosangst om kan gaan? Neem dan is een kijkje op de website van Angstfobietherapie. Daar staan heel veel tips met uitleg.
https://www.angstfobietherapie.com/forum-tips-bloosangst

Hoofdstuk 4 – Hoe kan ik er zijn voor iemand met bloosangst?

In vijf eenvoudige stappen leg ik uit hoe je iemand met bloosangst het beste kan helpen.

Neem het serieus
Neem de angst serieus en bagatelliseer het niet. Als je weinig over het onderwerp weet, verdiep je hier dan eerst in. Zo word je je bewust van wat de angst precies inhoudt en kan je de nodige respect opbrengen om de persoon te helpen. Jij voelt niet wat hij/zij voelt en dat moet je ook niet willen invullen. Luister goed naar de persoon en sta ervoor open. Woorden als, ‘komt wel goed joh, maak je niet zo druk’ Zijn geen helpende woorden. Zeg dat je er zal zijn voor deze persoon en dat je het probeert te begrijpen. Vraag aan de persoon zelf wat hij/zij van jou verwacht.

Leg geen extra druk
Ga de persoon in kwestie niet dwingen om dingen te doen die deze persoon niet wilt. Dit gebeurt op zijn/haar tempo wanneer hij/zij daar aan toe is. Door extra druk uit te oefenen kan de angst alleen maar toenemen. Geef de persoon de ruimte om het op zijn/haar manier te doen. Help waar het kan en praat er samen over.

Ondersteunen, maar niet helpen met vermijden
Eigenlijk fungeer je als een soort cheerleader. Je moedigt de gene met de angst aan om uit zijn comfortzone te stappen. Zeg dat hij/zij goed bezig is, motiveer hem/haar en bespreek hem/haar bemoedigend toe. Bespreek samen de stappen om van de angst af te komen. Zo weet je wat er te doen staat en kan je deze persoon beter ondersteunen. Wees je ervan bewust dat de angst heel intens kan zijn, als een soort paniekaanval. Waak er altijd voor dat je de persoon niet helpt met het in stand houden van de angst. Ga de persoon niet helpen met het vermijden van situaties maar steun de persoon juist door mee te gaan of door een peptalk te geven. Je kan aangeven dat de persoon in kwestie het echt zelf moet doen, maar dat je wel in de buurt bent. Zo kunnen jullie samen steeds een stapje vooruit.

Zoek samen
Samen naar een geschikte oplossing zoeken is beter dan alleen, want twee weten meer dan één. Er is altijd een oplossing. Je kan helpen met het ondersteunen van de therapie die de persoon krijgt of aanmoedigen dat de persoon het kan en op de goede weg is. Je angsten aanvechten is vaak al een hele stap en daar kan degene met bloosangst alle support bij gebruiken. Als iets niet werkt kijk dan samen naar de andere mogelijkheden. Bespreek ze samen en kom er zo achter wat het beste past.

Luisterend oor
Wees een luisterend oor. Ga geen ongevraagde adviezen geven, jij weet niet wat hij/of zij echt voelt. Vat het verhaal samen om te kijken of je het goed hebt begrepen, maak de persoon niet belachelijk en lach de persoon niet uit. Wees bereikbaar als de persoon iets moeilijks moet doen en geef aan dat je trots bent als iets lukt. Geef aan dat je er voor die persoon bent en dat je altijd tijd hebt om te praten en niks te gek vindt. Deel je eigen gevoel en ervaringen, of vertel wat jij ziet als die persoon denkt dat hij/zij rood wordt. Vaak valt het heel erg mee.

Meer weten over hoe je iemand kan helpen met een sociale angststoornis? Lees dit artikel op de website van Verywell Mind.
https://www.verywellmind.com/how-do-i-help-a-loved-one-diagnosed-with-sad-3024321

Hoofdstuk 5 – Boekrecensie. ‘Omgaan met bloosangst’

Het boekje ‘Omgaan met bloosangst komt uit de Van A tot ggZ reeks. Hierin beschrijven ze niet alleen de oorzaak, verloop en de behandeling van het probleem, maar ze geven ook antwoord op vragen over hoe men er mee om moet gaan. Het boekje in niet alleen geschikt voor vertegenwoordigers van patiëntenverenigingen, mantelzorgers en behandelaren, maar ook voor cliënten zelf en de mensen in hun directe omgeving.

Het boekje is geschreven door Dr. Corine Dijk, universitair docent Klinische Psychologie aan de Universiteit van Amsterdam. In 2010 is zij gepromoveerd op blozen en bloosangst.
Dr. Arnold van Emmerik, psycholoog en cognitief gedragstherapeut, is in 2005 gepromoveerd op de preventie en behandeling van de posttraumatische stressstoornis.
Als laatste Prof. Dr. Peter de Jong, hoogleraar Experimentele Psychopathologie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zijn onderzoek richt zich op het beter begrijpen van sociale fobie en bloosangst.

In slechts vijf hoofdstukken vertelt het 95 pagina tellende boekje over bloosangst. Elk hoofdstuk geeft antwoord op een vraag. De vijf vragen zijn:
1. Wat is er met me aan de hand?
2. Hoe heeft het zover kunnen komen?
3. Wat staat me te wachten?
4. Wat betekent bloosangst voor mijn omgeving?
5. Wat is er te doen tegen bloosangst?

In het eerste hoofdstuk vertelt men meer over wat bloosangst is, wat blozen is en het verschil tussen bloosangst en blozen.
In hoofdstuk twee wordt er meer vertelt over hoe bloosangst ontstaat en hoe het in stand wordt gehouden.
Hoofdstuk drie vertelt meer over onbehandeld verloop en behandeld verloop. Wat gebeurt er als men de angst onbehandeld laat en wat veranderd er als men de angst wel behandeld.
In hoofdstuk vier wordt er meer vertelt over cultuur en regels, sociale omgeving en meest nabije omgeving. Wat doet het met jouw omgeving?
In het vijfde hoofdstuk kijken ze naar wat je tegen bloosangst kan doen. Ze hebben het over cognitieve gedragstherapie, medicatie, operatie en wat je vooral niet moet doen.
In het zesde en laatste hoofdstuk kan je alle adressen en de literatuur terugvinden. Ook staat daar meer informatie over de behandelingen.

Het boekje staat vol met verhalen over mensen met bloosangst en voorbeelden hiervan. Ook kan je een test doen om er achter te komen of je bloosangst hebt. Elk hoofdstuk bevat oefeningen, vragenlijsten, voorbeelden, illustraties en achtergrondinformatie. Het boekje leest overzichtelijk en informatief maar is toch leuk om te lezen. Elk hoofdstuk wordt aan het einde samengevat.

Nieuwsgierig geworden? Bestel het boek online of leen het bij de plaatselijke bibliotheek.
Omgaan met bloosangst. Corine Dijk, Arnold van Emmerik en Peter de Jong. €34,95
https://www.stumpel.nl/omgaan-met-bloosangst-9789031383993

Wil je meer weten over sociale angsten in het algemeen? Luister dan ook eens De podcast psycholoog. Aflevering 18 gaat over sociale angsten.
https://podnl.app.link/vELQMYhI4gb

Hoofdstuk 6 – Wat zeg ik WEL en wat vooral NIET

5 dingen die je niet moet zeggen tegen een persoon die bloosangst heeft.

  1. ‘’Krijg je nou een kleur?’’
    – Dit versterkt de angst en maakt de persoon die bloost nog bewuster van zijn kleur.
  1. ‘’O, word je daar verlegen van?’’
    – Hierdoor wordt de situatie extra ongemakkelijk gemaakt, het blozen neemt toe. Je maakt de persoon met de angst nog bewuster dat andere dus kunnen zien dat hij of zij rood wordt.
  1. ‘’Waarom word je nou zo rood?’’
    – De persoon die rood wordt, weet vaak ook niet waarom hij of zij precies rood wordt. Daar kan hij of zij dus geen antwoord op geven. Een onnodige vraag dus.
  1. ‘’O, je krijgt het er helemaal warm van zie ik.’’
    – Weer geen helpende uitspraak. Vergroot alleen maar de angst en maakt de blozende persoon nog bewuster van zijn kleur, het blozen neemt weer toe.
  1. ‘’Nou je hoeft niet zo rood te worden hoor.’’
    -Helpt ook niet. De persoon in kwestie is zich al bewust van zijn kleur. Het benoemen maakt het nog erger. Ook gaan er meer mensen naar de blozende persoon kijken. Dat helpt de persoon in kwestie ook niet.

5 dingen die je juist wel kan zeggen tegen iemand die bloost.

  1. Niks, zeg er liever gewoon niks over.
    – Zo kan de persoon in kwestie zelf beter omgaan met zijn bloosangst en verdwijnt het blozen ook weer sneller.
  1. Wil je er toch wat over zeggen omdat het bijvoorbeeld herkenbaar is. Zeg dan na het blozen 1 op 1 dat je het zelf ook wel is hebt, dat het helemaal niet erg is of zelfs charmant kan zijn.
    – Zo geef je de persoon in kwestie een kans om erover te praten en ermee om te gaan. Je haalt de druk er een beetje van af. Ook geef je de persoon die bloost de kans om te zeggen wat hij of zij wil. Of je kan vragen hoe je er het best mee om kan gaan voor die persoon.
  1. ‘’Zullen we even een luchtje scheppen?’’
    – Zo geef je de persoon die bloost de ruimte om even bij te komen en even tot zichzelf te komen. Je spreekt de persoon in kwestie niet direct aan op het blozen maar geeft wel de ruimte om er mee op te kunnen gaan.
  1. Help de persoon die bloost met zijn verhaal, val bij waar nodig zodat je de aandacht een beetje weg houdt bij de persoon die bloost.
    – Zo heeft de persoon die bloost meer tijd om zich te herpakken en kan hij of zij tussendoor even op adem komen. Je kan na afloop nog vragen wat je kan doen om te helpen, want misschien vind de persoon met de bloosangst het niet fijn als je zomaar zijn of haar verhaal overneemt. Bespreek dit.
  1. ‘’Vinden jullie het ook een beetje warm hier? Ik heb het gevoel dat ik een beetje en kleur krijg.’’
    – De persoon die dan al bloost krijgt minder aandacht door wat jij zegt en kan sneller bijkomen en zich herpakken. Ook krijgt de persoon die bloos zo het gevoel dat het niet erg is om een kleur te hebben op dat moment. Of hij of zij kan aangeven het ook wat warm te hebben en zijn eigen blozen benoemen waardoor het blozen afneemt.

Lees nu ook het boek ‘Fear Of Blushing: Bloosangst’. Een zelfhulp boek voor mensen die last hebben van bloosangst. De schrijver heeft zelf jaren last gehad van sociale angsten aan de hand van zijn eigen ervaringen en op basis van wetenschap bespreekt hij verschillende behandelmethoden. Nu €15,95 bij Bol.com
https://www.bol.com/nl/p/fearofblushing-bloosangst/9200000101472757/?bltgh=hZWgig-VNWZ4PphK8-5FHA.2_9.10.ProductTitle

Hoofdstuk 7 – Meer weten over bloosangst?
Wil je meer weten over bloosangst? Bekijk, luister of lees dan onderstaande content.

Website:
10 simpele tips over hoe je beter kan omgaan met je bloosangst.

Bloosangst? 10 Simpele Tips Om Blozen Te Voorkomen

Interview:
Lees het verhaal van Mikkie, zij had last van bloosangst en deed haar verhaal bij Wij zijn MIND.
https://wijzijnmind.nl/psychische-klachten/psychipedia/angststoornis/verhaal-van-mikkie

YouTube:
Dit is een filmpje over bloosangst en hoe je het kan overwinnen. Pieter Frijters is eigenaar van MindTuning en helpt mensen met angsten, burn-out en overige.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *