4 tips om met plezier fit te worden

“Meid, hoe houd je het vol?!”


Dit is een vraag die mij heel vaak gesteld wordt. Het antwoord is simpel; wees niet te streng voor jezelf en wees consequent. Makkelijker gezegd dan gedaan, ik weet het. Ik ga je aan de hand van dit artikel uitleggen hoe jij fit kan worden op een leuke manier!

 

H1: Mijn journey

 

Ik ben altijd al het langste meisje van de klas geweest. Naast mijn lengte had ik op de basisschool ook nog mijn babyvetjes, die mijn grote lichaam nog meer lieten opvallen. Men was destijds nog niet bekend met het begrip ‘body positivity’ en ik kreeg dan ook regelmatig dingen als ‘100.000 kilo kind’ en ‘olifant’ naar mijn hoofd gegooid. Door deze flauwe pesterijen ben ik erg onzeker geworden over mijn lichaam. Ik durfde niet meer in korte rokjes of broekjes over straat. Ik droeg enkel bedekkende kleding en kreeg sociale angst. Op de middelbare school verloor ik binnen een mum van tijd mijn babyvet en kreeg ik mijn zelfvertrouwen weer ietwat terug. Ik vrat me vol met chocolade en kwam daardoor geleidelijk weer aan. Ik werd weer onzeker en begon met het uithongeren van mezelf. Overdag at ik enkel rijstwafels met kipfilet en mijn avondeten belandde regelrecht in het toilet. Ik ben gelukkig heelhuids uit deze periode gekomen, maar ik bleef altijd ontevreden over mijn lichaam. Ik wilde niet meer teleurgesteld zijn in mezelf als ik een keer in de spiegel keek. Dit besefmoment heeft ervoor gezorgd dat ik mijn complete levensstijl om wilde gooien. Nu is het twee jaar later, ga ik vijf dagen per week naar de sportschool, ben ik mentaal en fysiek op een heel positief niveau en ben ik eindelijk gaan inzien hoe zuinig ik moet zijn op mijn lichaam.

Dit ben ik!

H2: Wat bedoel ik met ‘fit zijn’?

Velen krijgen de kriebels als ik begin over een ‘healthy lifestyle’. Zo wordt er vaak direct gedacht aan de selderiesapjes, een koolhydraatarm dieet en heel veel sporten. Ik kan je vertellen dat ik absoluut niet doe aan de sapjes en ik eet gewoon koolhydraten. Uiteindelijk heeft het allemaal te maken met de hoeveelheid calorieën die je lichaam binnenkrijgt.

Daarnaast denkt men dat je zo min mogelijk calorieën binnen mag krijgen om fit te worden. Dat is dus ook onzin. Fit worden betekent niet dat je afvalt. Je lichaam heeft calorieën nodig om voldoende te kunnen functioneren. Je haalt namelijk je energie uit voeding. Als je een dag minimaal eet, voel je je de hele dag door slapjes en energieloos. Daarom is het juist van belang dat je voldoende energie binnenkrijgt om het maximale uit je dag te kunnen halen. Daarnaast kom je juist vaak aan als je je voeding goed afstemt op je sportpatroon. Als je de balans eenmaal vindt tussen je eet- en sportpatroon, zal je vetpercentage afnemen en word je gespierder. Dit betekent dus niet dat je afvalt, maar je wordt wel fitter en je zult dan ook slanker ogen. De weegschaal zegt dus niks!

Tip 1: Het vinden van motivatie

Het omschakelen van de knop is denk ik toch echt het moeilijkste aan fit worden. Je moet je mentaliteit in één keer aanpassen en consequent blijven. Bij veel mensen hoor en zie je dat ze het een paar weken, of zelfs dagen, volhouden en er dan mee stoppen. Dit komt doordat ze simpelweg de motivatie weer zijn verloren. Ik zou liegen als ik zeg dat het makkelijk is om je motivatie te behouden, maar je hebt alles zelf in de hand.

Wat bij mij heel erg heeft geholpen is het bijhouden van mijn progressie. Zo neem ik elke maand een progressiefoto en zet deze naast de foto van dag één. Zo zie je duidelijk dat je daadwerkelijk vooruitgang maakt. Het is een absolute kick om te zien dat je harde werk iets oplevert.

Biscella Slutty Protein Brownies van Zac Kerr

Daarnaast kreeg ik erg veel inspiratie van fitness influencers op social media. Zo plaatsen zij dagelijkse content met betrekking tot fitness en voeding. Hier haal ik vaak eiwitrijke recepten uit op en inspiratie tot trainingen voor thuis en in de sportschool.

Zoek iets waardoor jij gaat inzien dat je jezelf niet voor niets zo uitdaagt. Als jouw harde werk zijn vruchten afwerpt, krijg je een kick. Die kick zorgt ervoor dat je door blijft gaan en dat het steeds leuker wordt om jezelf uit te dagen.

Tot slot is de sleutel tot succes dat je het leuk maakt voor jezelf. Maak eens bananenpannenkoekjes in plaats van een saaie salade. Bedenk leuke en verantwoorde recepten!

Op de Instagrampagina van Zac Kerr vind je genoeg inspiratie voor lekkere en eiwitrijke snacks!

Ga naar de Instagrampagina van Zac Kerr

Lees hier hoe je motivatie krijgt om te sporten!

 

Tip 2: Zoek iemand die je kan helpen

Ik ben inmiddels een jaar bezig met fitnessen, maar ik heb ook nog veel te leren. Zo wist ik een paar maanden geleden nog niet hoe het precies zat met calorieën. Per persoon verschilt het hoeveel calorieën je per dag naar binnen moet werken. Het is geheel afhankelijk van je lichaamsgewicht, lengte en bewegingspatroon.

Een tijd geleden had ik het idee dat ik toch iets verkeerd deed met mijn voeding. Ik ben naar een expert gegaan, een personal trainer, en heb hem op hulp gevraagd. Hij heeft voor mij berekend hoeveel calorieën ik per dag moet innemen en ik ben er toen achter gekomen dat ik veel te weinig at! Ik moest dus meer eten om het maximale uit mijn trainingen te halen.

Als je lichaam te weinig calorieën binnenkrijgt, haalt het de energie uit je spieren. Dit zorgt dus voor spierafbraak. Als je veel sport, maar een zwaar calorietekort hebt – zullen je spieren niet groeien.

Ben jij benieuwd geworden hoeveel calorieën je per dag uit je voeding moet halen?

Bereken hier hoeveel calorieën je per dag binnen moet krijgen!

(Raadpleeg een expert als je twijfelt! Ieders lichaam werkt anders en heeft andere hoeveelheden nodig.)

 

Tip 3: Cheat met plezier!

Het is dus belangrijk dat je je calorieën binnenkrijgt. Probeer jouw juiste hoeveelheid binnen te krijgen door zoveel mogelijk producten met onverzadigde vetten te gebruiken in je maaltijd. Dit betekent natuurlijk niet dat je absoluut geen verzadigde vetten mag eten. Het is echt niet erg om af en toe even te snoepen. Het gaat er uiteindelijk om dat je daarna weer consequent bent.

De valkuil is bij veel mensen het schuldgevoel na een cheatdag. De angst om aangekomen te zijn overheerst het geluksgevoel dat je weer even lekker hebt mogen eten. Dit is zonde! Het is namelijk niet dat je gelijk terug bij af bent na een uitspatting. Geniet van je cheatday, want je komt helemaal niet aan na één of twee dagen cheaten. Uiteindelijk draait het om compensatie en consequentie.

Diëtiste en fitness influencer Michelle Langerak laat in haar ‘10K Challenge’ duidelijk zien dat je niet aankomt als je een keer een uitspatting hebt.

 

 

Tip 4: Rome is ook niet in één dag gebouwd

“Heb ik al een sixpack?”

Één van de belangrijkste dingen die je moet weten is dat het heel veel tijd vergt om je doel te behalen. Ik begon pas na een half jaar intensief trainen echt verschil te zien.

Je hebt geen producten die je proces kunnen versnellen. Geloof dan ook absoluut niet in wondermiddelen zoals ‘fat burners’, want dit soort spullen werken niet. Omdat de productomschrijving belooft dat je er sneller door zult afvallen, ga je er zelf ook in geloven. Het zit dus in je hoofd en het is je geld niet waard.

Het is nou eenmaal onmogelijk om binnen één dag van Big Momma naar Doutzen Kroes gaan. Geef jezelf de tijd en wees niet te streng voor jezelf!

 

H7: Waarom wachten? Begin nu!

Wil jij meer te weten komen over fitness en voeding? Bekijk de onderstaande video’s en artikelen voor meer informatie!

Lees hier hoe je aan de hand van 7 regels fit kunt worden! 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *