Vliegen is niets om je voor te schamen

Veel kinderen dromen ervan om niet meer naar school te gaan en lekker vakantie te vieren. Wat te denken van een prachtige bootreis naar Amerika? Deze droom werd werkelijkheid voor Greta Thunberg. Nieuwberichten over de 16 jarige klimaatactiviste domineren al geruime tijd iedereens social media feed. Onlangs reisde Greta naar de klimaattop van de Verenigde Naties in New York. Ze koos ervoor om er met de zeilboot heen te reizen in plaats van het vliegtuig, om minder CO2 uit te stoten. Moeten wij ons nu kapot schamen als wij naar onze bestemming vliegen?

 

In 2019 is het achtervoegsel -schaamte verkozen tot Onze Taal-woord van het jaar. Volgens veel Nederlanders hebben wij veel om voor te schamen. Zo is er babyschaamte, bezorgschaamte en vleesschaamte. Mede dankzij Greta kunnen wij ons nu ook schamen, wanneer we met het vliegtuig op reis gaan. Dat klonk als muziek in de oren van Rob Jetten, een toegewijde klimaatdrammer en tevens fractievoorzitter van D66. Toch staat zijn Instagram vol met vakantiekiekjes van exotische bestemmingen, waar hij waarschijnlijk niet met de fiets is gekomen. Op alle foto’s poseert hij met een brede glimlach en er is geen schaamte te bekennen. Hiermee stelt hij een hoop Nederlanders gerust; voor vliegen hoef je je helemaal niet te schamen.

 

Vliegen wordt namelijk steeds minder slecht voor het milieu. Het vliegtuig is in de afgelopen 50 jaar veel efficiënter geworden. Dat verteld Henri Werij, decaan luchtvaarttechniek aan de TU Delft. De benodigde brandstof per kilometer is vors afgenomen en de motoren en aerodynamica zijn verbeterd. Daarnaast is het in een veel gevallen zelfs milieuvriendelijker om met het vliegtuig te gaan in vergelijking met alternatieve vervoersmiddelen. Als je vliegen vergelijkt met de auto is het in verschillende situaties beter voor het milieu. Met de auto in je eentje naar Zuid-Frankrijk rijden is bijvoorbeeld per persoon slechter voor het milieu dan er naartoe vliegen.

 

Naast het duurzame aspect is er ook nog een belangrijk economisch aspect van vliegschaamte. De economische gevolgen van stoppen met vliegen wegen namelijk niet op tegen de problemen die vliegen nu met zich meebrengt. Als mensen uit schaamte stoppen met vliegen, dan heeft dat enorme economische gevolgen. Over de hele wereld zorgt de luchtvaartsector namelijk voor veel werkgelegenheid. Volgens cijfers van het CBS zijn er in Nederland alleen al ruim 22 duizend mensen actief werkzaam in de luchtvaart. Nederland is een relatief klein land met slechts vijf luchthavens, dus als je dat in perspectief zet met de rest van de wereld zorgt de luchtvaart wereldwijd voor 100 duizenden banen. Landen die door vliegschaamte nog het meest getroffen zullen worden zijn landen die afhankelijk zijn van toerisme. Landen als Macau, de Maldiven en Aruba zijn voor bijna 50% afhankelijk van toerisme. Als mensen besluiten om uit vliegschaamte niet meer te vliegen, dan zullen deze landen een enorme economische klap krijgen.

 

Iedereen is het er over eens dat de samenleving goed met het milieu om moet gaan. Als wij het milieu verwaarlozen, dan komt de mensheid uiteindelijk zelf in de problemen. Mensen die anderen vliegschaamte aan proberen te praten, beweren vaak dat vliegen slecht voor het milieu is. Door dat als argument te gebruiken gooien zij hun eigen glazen in. De luchtvaartsector stelt namelijk doelen om de CO2 uitstoot met 75% te verminderen en de beste ingenieurs werken eraan om de vliegtuigen schoner te maken. Om te blijven innoveren en de vliegtuigen milieuvriendelijker te maken, is er natuurlijk wel geld nodig. Als mensen gehoor geven aan de oproep en massaal stoppen met vliegen, dan zullen de vliegmaatschappijen inkomsten mislopen. Hierdoor kan er niet geïnnoveerd worden. De vliegtuigen worden niet schoner en het milieu gaat lijden onder de vliegschaamte.

 

Vliegen is dus niets om je voor te schamen. Vliegen wordt steeds minder slecht voor het milieu en alternatieven zijn vaak nog slechter voor het milieu. Daarnaast zijn er veel mensen afhankelijk van het vliegverkeer; niet alleen de werknemers in de vliegsector, maar zelfs hele landen zijn economisch afhankelijk van de toeristen die daar op vakantie gaan. Tenslotte hebben vliegmaatschappijen de inkomsten nodig om te blijven innoveren en de vliegtuigen schoner te maken, want uiteindelijk willen wij allemaal ons steentje bijdragen aan het verbeteren van het milieu.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *