Zet je gefilterde bril af en prik de Instabubbel lek

Gladdere huid, een strakkere neus, vollere lippen of dikkere billen. Met apps als Snapchat, Instagram en Facetune is photoshoppen nog nooit zo makkelijk geweest. In een handomdraai tover je iedere foto om tot een kunstwerk. Maar wat gebeurt er met je als je de wereld door deze gefilterde bril bekijkt?

HOOFDSTUK 1 

#weleenfilter

Op Instagram volg ik verschillende influencers. Het overgrote deel heeft een perfect lichaam, is bloedmooi en kijkt op bijna alle foto’s zwoel in de camera. Hun pagina’s worden bekroond met duizenden, soms wel miljoenen volgers en hun foto’s scoren een ontelbaar aantal likes. Ik betrap me er -veel te- vaak op, dat ik doelloos door hun Instagramfeed scrol. Nu kijk ik weer en ik lees enkele reacties, zoals: ‘Goals’, ‘You look amazing’ en ‘Had ik maar van die lange benen’, maar ook nare reacties als: ‘You are totally fake’. Wat doet al die online aandacht met je?

Met mijn gezicht naar het raam gericht open ik mijn frontcamera. Als ik hier sta heb ik een mooie lichtinval, dit licht moet goed zijn voor een perfecte selfie. Ik klik een aantal keer achter elkaar en neem verschillende poses aan. Na negentien keer klikken, scrol ik door mijn album op zoek naar de meest perfecte foto. Deze is mooi, maar niet perfect genoeg voor op Instagram. Ik open de app Facetune, polijst mijn huid glad, werk mijn oneffenheden weg en shape ik mijn kaaklijn strakker  Vol trots kijk ik naar mijn scherm. Ik gooi er nog even een kleurenfilter met de app VSCOcam overheen zodat hij mooi in mijn Instagramfeed past. Nu is de foto perfect. Ready to post.

De functies waarmee je op Facetune zelfgemaakte foto’s als een professional kan Photoshoppen zijn oneindig. Op Snapchat kun je door middel van effecten je selfies verfraaien met hondenoren of bloemkronen en op Instagram kun je je foto met een kleurenfilter nét die kleine sprankeling geven die aanzet tot het krijgen een like.

Je foto een beetje mooier maken kan geen kwaad, toch? Of wel? Met zo’n perfecte selfie wandelen mensen de praktijk van een plastisch chirurg binnen. Botox en fillers dienen als real life filter. Vroeger nam iemand een uitgescheurde Hitkrant poster van een beroemdheid mee. Nu is dat een gefilterde selfie. Ze willen er uitzien als op de selfie. Door het gebruik van deze filters streven we naar onbereikbare schoonheid. Deze filters vervagen de lijn tussen realiteit en fantasie. Bij sommige mensen zorgt het verlangen naar dit ideaalbeeld voor Snapchat dysmorphia, een vorm van ingebeelde lelijkheid.

Artsen vergelijken het met de psychische aandoening anorexia waarbij de patiënt een afwijkend beeld van het eigen lichaam heeft. Deze mensen vergroten een detail van hun gezicht of lichaam en zien zichzelf als lelijk terwijl ze dat niet zijn.

HOOFDSTUK 2

 Zo nep dat het echt lijkt

Tijdens mijn onderzoek naar Snapchat dysmorphia stuitte ik meerdere malen op de term ‘fembot’. Ik besloot research te doen. Het woord wordt vaak als volgt omschreven: vrouwen die foto’s zo vervormen en bewerken dat het bijna surrealistisch is. Beter gezegd: een vrouwelijke robot. Uit eigen ervaringen op social media kan ik me precies voorstellen hoe deze ‘fembots’ eruitzien. Ik denk direct aan Nikki de Jager, beter bekend als Nikki Tutorials. Dé glamqueen van het internet met een schrale 12 miljoen volgers. Ze omschrijft zichzelf als ‘full coverage glow queen addict’. Nikki houdt van opmaken. Dikke lagen foundation met daaroverheen een bak highlighter, één al glitter. De befores en afters zijn verbazingwekkend; een heel ander persoon. De Nikki met de ‘full coverage glow’ heeft iets popperigs en lijkt op een robot. Ook grote sterren op Instagram als Kylie Jenner en Kim Kardashian hebben een surrealistische schoonheid. Lippen gevuld met fillers, grote ogen, porseleinen huid en het figuur van een zandloper. Onnatuurlijke schoonheid die grootheden op Instagram creëren om te (moeten) voldoen aan de eisen van hun volgers. Precies de reden waarom de term ‘fembots’ is ontstaan. Fembots zijn robots die zich steeds aanpassen aan de wensen van de eigenaar, of beter gezegd de volgers.

Het filter dat men online gebruikt, wordt vertaald naar het echte leven. Niet alleen op social media kom je ‘fembots’ tegen. Glamour Nederland zette, als eerste Nederlandse magazine voor het aprilnummer, een virtueel model op de cover. Raven, zo heeft de Nederlandse Glamour het virtuele covermodel genoemd, is afgeleid van Lil Miqyele. Lil Miqyele is het vitruele covermodel van de Amerikaanse Glamour. Zij werd in 2016 gecreëerd. Ze kreeg een Instagram-account en ging op dezelfde manier te werk als andere influencers. Het leverde haar 1,5 miljoen volgers op en heel veel social media aandacht, maar Lil Miquela kreeg ook veel kritiek. Het leven van Lil mag dan wel net zo verzonnen zijn als dat van een influencer, het neemt niet weg dat het schoonheidsideaal tot een hoger level wordt gebracht. Desalniettemin omarmt de Nederlandse Glamour de trend van visuele influencers en hologrammen en kwam met covermodel Raven. Raven, de ‘fembot’, is een optimistisch personage dat volgens hoofdredacteur Anke de Jong staat voor gelijkheid, duurzaamheid en diversiteit. Raven is met haar grote ogen, volle lippen en egale huid bijna perfect. Ze is net als haar halfzus Lil Migyele ook influencer. Glamour creëerde een Instagramaccount voor haar en ze sleepte al gauw een samenwerking met Samsung binnen. Je kan haar nog duidelijk onderscheiden van echt, maar door haar als influencer te zien, wordt het schoonheidsideaal wel onbereikbaar.

Iedereen bewerkt zijn foto’s voordat ze op Instagram worden geplaatst. Dat bevestigt de hoofdredactrice in een interview met de Bladendokter. “Ik vind het belangrijk dat jonge vrouwen in Nederland begrijpen dat alles online ‘fake’ is. Het is prima om je te laten inspireren door influencers, maar blijf trouw aan jezelf. Je bent goed zoals je bent, dat is altijd de boodschap die we uitdragen met Glamour.” Toch spiegelen veel jonge meiden hun leven aan dat van een influencer en ze zien hen als hun grote voorbeeld. De grens tussen nep en echt vervaagd, maar zijn we ons daar wel zo bewust van? Accepteren we de gefilterde versie?

Meer weten over virtuele influencers? Kijk dan onderstaande video waarin Lew Later vertelt waarom virtuele influencers een probleem worden voor onze maatschappij.

HOOFDSTUK 3

Aan het woord

 Drie millennials vertellen over de gevolgen van sociale media. In verband met privacy zijn de namen gefingeerd.

 Oumaima (19)

“Vroeger droeg ik een bril, maar sinds een paar jaar heb ik lenzen. Vanaf dat moment stoorde ik mij aan de bobbel op mijn neus. Hoe vaker ik het zag op foto’s hoe erger ik het vond. Ik gebruik de app Facetune om de bobbel op mijn neus te verkleinen, mijn lippen meer volume te geven en mijn huid te egaliseren. Gelukkig heb ik over twee weken een afspraak bij een plastisch chirurg voor mijn neus. Ik laat de bobbel verwijderen. Ik hoop dat de neuscorrectie de balans in mijn gezicht verbetert, dan valt het misschien minder op dat ik geen volle lippen heb. Ik denk dit enige manier is mij zelfverzekerder te laten voelen. Ik had gewild dat ik mijn perceptie kon veranderen en gelukkig kon zijn met mijn uiterlijk, maar ik ken mezelf goed genoeg om te weten dat ik die perceptie niet kan veranderen zonder dat ik mijn uiterlijk laat veranderen. Mijn moeder vindt het zorgelijk. Zij heeft ook een bobbel op haar neus. Ze vertelde mij dat ze er ook altijd onzeker over was. Ze heeft er nooit iets aan veranderd, maar met de jaren heeft ze het geaccepteerd. Ze hoopte dat het bij mij ook zou gebeuren, want ze vindt me prachtig zoals ik nu ben. Ik vind dat alleen niet en ik wil er niet langer meer mee rondlopen. Inmiddels heeft ze mijn keuze geaccepteerd en gaat ze met mij mee naar de behandeling.”

Chris (23)

“Social media beheerste mijn leven. Ieder vrij moment van de dag zat ik te scrollen. Wanneer ik opstond, tijdens mijn ontbijt, onderweg naar school en net voor het slapen gaan, urenlang. Ik maakte veel selfies en ik was een professional in het bewerken van foto’s. Ik voelde altijd de druk van mijn volgers. Mijn inspiratie deed ik op bij grote influencers. Ik vergeleek mezelf met hen en deed ze na. Zij scoorden tenslotte veel likes. Op Youtube keek ik video’s waarin influencers vertelden hoe ze hun foto’s bewerken, vervolgens kocht ik hun standaard filters, ook wel Lightroom Presets genoemd. Ik wilde dat mijn foto’s zo mooi waren als die van hen. Een jaar geleden kwam de switch. Ik was er klaar mee. Het kijken, het vergelijken en het kopiëren. Ik werd er zo onzeker van. Ik besloot Facebook en Snapchat te verwijderen van mijn telefoon en mijn Instagramprofiel af te schermen. Dit was de beste beslissing die ik ooit heb gemaakt. Nu heb ik niet steeds de drang om alles te delen. Social media beheerst mijn leven niet meer. Op Instagram word ik alleen nog gevolgd door vrienden. De foto’s die ik plaats geef ik soms wat meer sfeer met een filter, maar ik maak er geen kunstwerken meer van. Het is een afspiegeling van de werkelijkheid.”

Jill (24)

“Ik kies er bewust voor om mijn Instagramfoto’s niet te bewerken. Ik vind het belangrijk om een reëel beeld van mijzelf te laten zien. Ik wil niet ontkennen dat ik soms wel twintig foto’s maak totdat er een goede bij zit. Aan de foto’s stel ik hoge eisen, ze moeten een beetje dezelfde stijl hebben. Ik let op mijn outfits, maar dat is dan ook mijn visitekaartje. Ik werk als stylist, maar aan mijn foto’s sleutelen doe ik niet. Ik ben blij met mijn uiterlijk. Natuurlijk ben ik ook wel eens onzeker, maar ik ga niets aan mijzelf veranderen. Door de grote Instagrambubbel waarin we nu leven snap ik wel dat sommige jongeren onzeker worden van al die perfecte plaatjes. In mijn kringen ken ik genoeg meiden die alles wegpoetsen. Soms kom ik enorm surrealistische foto’s tegen, waar je duidelijk ziet dat ze bewerkt zijn. Dat baart mij zorgen. Het moet duidelijk zijn dat de beelden die op Instagram geplaatst worden niet altijd authentieke beelden zijn van de persoon achter het account. Het belangrijkste is dat je niet je dagelijkse leven vergelijkt met dat van influencers. De keerzijde is dat influencers veel geld verdienen met het plaatsen van (mooie) foto’s. Voor samenwerkingen stellen sommige klanten hoge eisen en deze samenwerkingen leveren veel geld op. In dat geval is het belangrijk dat je account goed overkomt. Jongeren zien alleen de mooie plaatjes, maar weten niet wat er schuilgaat achter het account. Misschien moet er meer voorlichting komen over social media en hoe je daarmee om moet gaan.”

RSPH en Young Health Movement deden onderzoek naar de negatieve en positieve effecten van social media. Bekijk onderstaande voor de uitslag van het onderzoek.

 

HOOFDSTUK 4

Ik zie, ik zie wat jij niet ziet

Ons schoonheidsideaal is veranderd. Dit komt door applicaties als Snapchat, Instagram en Facetune. Het niveau van fysieke ‘perfectie’ dat je vroeger alleen in tijdschriften zag, vind je nu overal op sociale media. Deze beelden lijken de norm te zijn geworden. Hierdoor is onze perceptie van schoonheid veranderd. Onschuldig? Niet bepaald. Het kan je zelfvertrouwen flink beschadigen en tot Body Dysmorphic Disorder (BDD) leiden.

Ingebeelde lelijkheid

Het is niet zomaar een beetje onzekerheid. Mensen die aan Body Dysmorphic Disorder (BDD) lijden, ontwikkelen onzekerheden tot een grote obsessie. Het zijn gedachten over henzelf of over een bepaald onderdeel van hun lichaam dat ze niet mooi vinden. Deze ‘onvolkomenheid’ is ofwel ingebeeld, ofwel sterk overdreven. Het kan over van alles gaan: een onvolmaakte neus, de kleur van je huid, te kleine óf te grote borsten, cellulitis of alles samen. Wanneer je lijdt aan BDD, ook wel ingebeelde lelijkheid, dan zijn de waanbeelden over je ‘imperfecte’ lichaam niet beheersbaar. Dit kan resulteren in een obsessie die langzamerhand jouw hele leven overneemt.

Iedereen is weleens onzeker over zijn of haar uiterlijk, maar steeds meer mensen zijn ervan overtuigd dat er iets mis is met hun uiterlijk. Het zijn vooral jongeren die bang zijn dat hun uiterlijk niet voldoet aan het ideaal. Zo ook Mandy. Voor het programma ‘Je zal het maar zijn’ sprak Gerladine Kemper met haar over BDD. Mandy lijdt aan BDD en voelt zich altijd lelijk. Ze is altijd bezig met haar uiterlijk en ze wordt dag in dag uit teleurgesteld. ‘Als ik in de spiegel kijk, zie ik een walgelijk persoon.’ Deze gedachten zorgen ervoor dat Mandy de deur niet uitgaat. Mandy is zeker niet de enige. Volgens een onderzoeker van het Academisch Medisch Centrum lijdt één à twee procent van de Nederlandse bevolking aan BDD.

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand … 

Schoonheid is iets waar we al eeuwenlang naar op zoek zijn. Wanneer vinden we iemand nou heel mooi? Wat als schoonheid wordt gezien, verschilt per cultuur. Er zijn culturen waar men het heel mooi vindt om de onderlip heel groot te maken. Ook is het langer maken van de nek, door deze met ringen op te rekken, in sommige culturen erg populair. Gek? Europa heeft ook ‘rare’ vormen van schoonheid zoals tatoeages, piercings of een gespleten tong. Binnen culturen zijn er heel aparte belevingen van wat mooi wordt gevonden. Over het algemeen zijn we het over een ding eens; symmetrie. Hoe symmetrische het gezicht hoe mooier wij het in het algemeen vinden.

 Snapchat Dysmorphia

Maar wat jij als ‘mooi’ beschouwt, verandert voortdurend. Dit is afhankelijk van je ervaringen en de omgeving waarin je leeft. Die omgeving schetst momenteel een onrealistische werkelijkheid van schoonheid. Dagelijks worden we op social media overspoeld met onhaalbare schoonheid. We zien thigh gaps, extreme billen, wespentailles en een porseleinen huid. Allemaal nep. Snapchat en Instagram bieden filters die je huid gladder maken, je gezicht slanker en je ogen een sprankeling geven. Ze laten een onhaalbaar niveau van perfectie zien. Met de app Facetune kan je nog een stukje verder gaan. Hiermee kan je Photoshoppen als een professional. Met simpele handelingen creëer je een gladdere huid, wittere tanden, grotere ogen, dikkere lippen en langere benen. Kortom, je kan jezelf helemaal verbouwen. Dan zou je denken: ‘Lekker doen, je hebt alleen jezelf ermee, want in realiteit zie je er anders uit.’ Dat klopt, maar mensen die lijden aan Snapchat dysmorphia stappen naar een plastisch chirurg om er uit te zien als een gefilterde selfie en dat is op zijn minst zorgelijk.

De beelden van social media veranderen de norm van het echt leven. Wereldwijd verandert het idee van aantrekkelijkheid. Aantrekkelijk gevonden worden, lijkt steeds moeilijker en hierdoor worden wij steeds onzekerder. Body Dysmophic Disorder is het gevoel dat onze eigenwaarde teweegbrengt.

Meer weten over schoonheidsidealen en hoe wij die bepalen? Beluister dan de podcast van de Universiteit van Nederland

HOOFDSTUK 5 

“Mijn filters zijn niet bedoeld om een influencer te worden.”

 Kelly Papavoine (26) is eigenaresse van PixGrade. Een website waar je filters koopt om foto’s mooier te maken.

 Hoe ben je begonnen met PixGrade?

Influencers krijgen van hun volgers vaak de vraag hoe zij foto’s bewerken. Zij zien het succes van het maken van mooie foto’s en willen dit nastreven. Het bleef geen lang bewaard geheim. Influencers zagen een gat in de markt en ze begonnen met het verkopen van Lightroom Presets waarmee hun volgers dezelfde foto’s als zij kunnen creëren. Ik zag dat er enorm veel vraag naar was, maar ik vond de pakketten van influencers mager en erg duur. Ik dacht dat ik dit beter kon, dus ik begon met het ontwerpen van Presets, maakte een Instagramaccount aan, ontwierp een website en startte PixGrade. Via deze website verkoop ik inmiddels circa honderd Presets per week.

Wat is Lightroom?

Lightroom is een programma van Adobe waarmee je foto’s kunt bewerken. De applicatie heeft oneindig veel mogelijkheden. Je kunt veel specifieker werken dan op de meeste bewerkingsapps . De app wordt door miljoenen Instagramgebruikers gebruikt omdat je door middel van een filter een perfect op elkaar afgestemde Instagramfeed kunt creëren. Het bewerken met Lightroom is door de ontelbare mogelijkheden lastig en het kost veel tijd. Daarom bestaan er Presets. Presets zijn voorinstellingen, ook wel filters genoemd. Door gebruik te maken van deze filters kan je je foto’s een heel andere betekenis geven of de sfeer veranderen. Met mijn bedrijf, PixGrade ontwerp ik deze filters voor je.

Waarom wil iedereen een filter over zijn selfie?

Het creëren van een perfecte selfie doen we al jaren lang. Vroeger gebeurde dit al bij het schilderen van portretten. Later in modemagazines en reisbrochures en nu op sociale media. Het maken van mooie foto’s is niet meer alleen voor professionals. De gewone gebruikers kunnen dankzij filters mooie foto’s maken. Door Instagram wil iedereen kunstwerken van simpele foto’s maken. Mooie foto’s leveren meer likes en clicks op. Met mijn filters maak je in een handomdraai een perfecte foto. Zelfs op een grauwe dag kan een filter het doen laten lijken of het stralend weer is.

Schets je door al die filters niet een verdraaid beeld?

Op Instagram zien we veel gephotoshopte foto’s. De grens tussen realiteit en nep vervaagd. Met diverse applicaties kan nauwkeurig bewerken een realistisch beeld schetsen. Natuurlijk schrik ik ervan als jongeren zich met een filter een nieuwe neus aanmeten of hun benen dunner shoppen. Al die lichaamscorrecties bereik je niet door het gebruik van filters. Met mijn filters verander je niks aan jou als persoon. Het maakt je foto’s mooier. De filter kan je bruiner doen lijken, maar niet slanker.

Wat als Instagram morgen niet meer bestaat?

Dan is PixGrade niet ten einde. Mijn filters zijn niet ontwikkeld voor jonge meisjes die influencer willen worden. Het kan, maar ik richt me bijvoorbeeld ook op makelaars en autodealers. Makelaars kunnen door het gebruik van mijn filters de foto’s van hun panden meer sfeer meegeven. Ze kunnen gemakkelijk bijzondere aspecten accentueren. Dit geldt ook voor autodealers. De rode Ferrari komt net iets beter uit de verf als hij vuurrood is.

Wil jij je rode Ferrari beter uit de verf laten komen? Koop dan via deze link de filters van PixGrade.

HOOFDSTUK 6 

Recent verwijderd

Twee maanden geleden schreef Volkskrant magazine een artikel over de wereld die achter de perfecte Instagramfoto schuil gaat. Beschreven werd hoe influencers massaal met rolkoffers, vol gesponsorde kleding, naar onze hoofdstad trekken.

‘Daar maak je de beste foto’s. De grachten en de oude geveltjes zijn perfect’, vertelt Dyonne Bakker (23.400 volgers) aan Volkskrant magazine. Zij is een van de influencers die dwars door de stad trekt op zoek naar de meest fotogenieke locaties. Omkleden gebeurt, niet bepaald glamorous, gewoon op straat. Nederland is in de veronderstelling dat influencers de hele dag ‘paraderen’ op torenhoge stiletto’s en een veel te koude top, maar ze dragen deze outfit dus alleen even voor de perfecte foto. Vaak zijn de foto’s niet binnen een minuutje genomen. Ga je leuk met een cappuccino op de foto? Dan is hij na het maken van de perfecte foto wel koud. Dat is pech, maar dan heb je wel een mooie foto voor op Instagram. Hier word ik een beetje kriebelig van en ik ben niet de enige die niet meer wil kijken naar de perfecte en eenzijdige foto’s op sociale media.

Opnieuw scroll ik door Instagram. Dit keer kijk ik niet naar perfecte foto’s van meiden met het perfecte filter, vanuit de juiste hoek en met de hipste kleding. Nee, ik zie meiden die compleet zichzelf zijn. Geen filter, geen make-up, maar wel striae en cellulitis. Want ja, iedere vrouw heeft het. Steeds meer influencers posten foto’s waarin ze laten zien dat het leven van een bekende Instagrammer niet is wat het lijkt. Vaak gebeurt dit op een extra account. Mijn persoonlijke favoriet @jaquelinetimemachine, het alter ego van @Vivianhoorn. Vivian Hoorn is fotograaf en heeft een erg succesvol Instagramprofiel (261.000) . Ze deelt maar al te graag foto’s van alle luxe en de voordelen van een influencer. Maar om realistische beeld te schetsen van de ware Vivian begon ze met een tweede account: @jaqueline_timemachine. Op het account van haar alter ego deelt ze de recent verwijderde foto’s die het account @Vivianhoorn, dat alleen bestaat uit prachtplaatjes, niet hebben gehaald. Naar eigen zeggen is ze het contrast van beide profielen. De verfijnde knappe fotograaf, maar ook de knettergekke Jaqueline. De reacties van volgers zijn lovend, maar totaal verschillend. Op @Vivianhoorn gaat het alleen over de outfits die iemand leuk vindt en op het account van @jaqueline_timemachine lees ik dat volgers zich zelfverzekerder voelen na het zien van deze niet-zo-charmante foto’s. Vivian is niet de enige die haar imperfecties toont, Vonnenke Bonneke en Nicole Huisman laten zien dat zij ook gewoon mensen zijn.

Ik hoop dat, mede door deze (extra) accounts en voorlichting over social media, het tij keert. Ik neem mezelf voor om geen filters meer over mijn foto’s te plaatsen en me minder aan te trekken van al dat ‘moois’ op Instagram. Boodschap; haal inspiratie uit prachtige foto’s, maar wees blij met wie je bent.

Meer weten over de nepheid van Instagram? Studenten van de Hogeschool van Amsterdam verzamelden binnen no-time 10.000 volgers met nep-Instagram-account en legde op beeld vast hoe ze dat deden. Bekijk hier de video.

HOOFDSTUK 7 

Nog steeds de gefilterde bril op?

TED Talk

Bekijk  de Ted talk van Bailey Parnell. In deze TED talk gaat Bailey in op de gevolgen die sociale media voor je geestelijke gezondheid kunnen hebben. Ze laat zien wat het me je doet en hoe je betere online ervaring voor jezelf kunt creëren.

Is Social Media Hurting Your Mental Health? | Bailey Parnell | TEDxRyerson

Je bent al mooi

We zijn steeds meer ontevreden zover ons uiterlijk. In een cultuur waar gemanipuleerde beelden de norm vormen, staat ons zelfbeeld onder grote druk. We scrollen langs perfecte lichamen en levens over onze schermen, maar ons eigen bestaan lijkt helemaal niet zo volmaakt. Liesbeth Woertman onderzocht wat deze beelden doen met de manier waarop we ons eigen lichaam ervaren en schreef het boek ‘Je bent al mooi’.

LAAT IN EEN REACTIE WETEN WAT JE VAN DIT ARTIKEL VOND!
Bronnenlijst foto’s

Afbeelding cover Glamour Nederland

https://www.google.com/search?q=GLAMOUR+COVER+RAVEN&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiel7Ptuo7jAhUFblAKHft7BdQQ_AUIECgB&biw=1110&bih=634#imgrc=gULKJOTMwN9udM:

Afbeelding Lil Miquela

https://www.google.com/search?q=lil+miquela+instagram&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjTqvmLu47jAhXSbVAKHXSnAeIQ_AUIECgB&biw=1110&bih=585#imgrc=_0h2DKCCgruqfM:

Afbeelding Instagram PixGrade @Pixgrade. presets

https://www.instagram.com/pixgrade.presets/?hl=nl

Afbeelding Instagram @jaqueline_timemachine

https://www.instagram.com/jaqueline_timemachine/?hl=nl                                           

Afbeelding Instagram @vivianhoorn

https://www.instagram.com/vivianhoorn/?hl=nl

Afbeelding ‘Je bent al mooi’

https://www.google.com/search?q=je+bent+al+mooi+boek&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiWn438wI7jAhUHbFAKHRojBdwQ_AUIECgB&biw=1110&bih=585#imgrc=0WJnMAEpKSmfUM:

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *