Als je hoofd maar goed zit

Hoe cosmetische ingrepen steeds normaler worden onder jonge vrouwen.

Het schoonheidsideaal is de laatste jaren sterk veranderd. Van dunne wenkbrauwen, naar je wenkies zo vol en borstelig mogelijk. Van de bekende ‘spinnenpoten’-wimpers (lees: minstens vijf lagen mascara), naar de natural no-make up look. Van een dikke laag plamuur op je gezicht, naar slechts een vleugje highlighter op de junkbeenderen. Maar naast al deze ‘afwasbare’ veranderingen, gebeurt er meer in beautyland. Waar botox en fillers jarenlang nog bedoeld waren voor mannen en vrouwen die zichtbare ouderdomsvertoningen wilden tegengaan, is het nu onder jonge vrouwen een must. Jonge vrouwen willen een permanent filter. Van fillers in onze lippen – omdat we stiekem allemaal een beetje Kylie Jenner willen zijn – tot aan implantaten voor de billen van Kim Kardashian.

Spuiten en Prikken

Waarom we er tegenwoordig allemaal bij willen lopen als Kim K.

“Niet alleen op selfies, maar ook in het echt wil een groeiende groep jonge vrouwen er perfect uitzien. Om dat doel te bereiken schrikken ze niet terug voor een cosmetische ingreep – of tien”

Jong en ongerimpeld
Waarom gaan jonge vrouwen, zonder rimpels, massaal aan de botox en fillers? Allereerst: het zijn ontzettend laagdrempelige ingrepen. Je kunt tegenwoordig, zelfs naast de jaarlijkse controle en gaatjes vullen, bij de tandarts terecht voor een prikje botox en fillers. Het is een cosmetische ingreep, maar jonge vrouwen gaan er mee om alsof ze een nieuw jurkje kopen. Een spuitje botox duurt hooguit 5 minuten, is al verkrijgbaar voor een prikkie en verdwijnt binnen een half jaar weer uit de huid. Fillers blijven daarentegen een maand of negen zitten. En zijn, voor zo ver dat kan, ‘natuurlijker’ dan botox.

Het veranderende choonheidsideaal wordt grotendeels veroorzaakt door influencers. Neem Kylie Jenner, of Nikkie de Jager van Nederlandse bodem als voorbeeld. Hun uitzonderlijk met perfect symmetrische gezichten en een goede dosis make-up zet jonge vrouwen aan het denken. En een app als Instagram, waar deze poppetjes aan de lopende band voorbijkomen, draagt nou niet bepaald bij aan een voldaan zelfbeeld bij jonge vrouwen. Op Instagram en Snapchat is het mogelijk er net even uit te zien als hen. Medemogelijk gemaakt door filters die je over je gezicht kunt plakken. Volle lippen, grote ogen, smal neusje – des te groter de teleurstelling als je daarna weer in de spiegel kijkt. Botox en fillers dienen als real life filter.

Ontspanningsgif
Cosmetische ingrepen worden normaal in Nederland. In 2016 werd er volgens het Erasmus Medisch Centrum 250 duizend keer botox gespoten, en 140 duizend keer fillers. Holy shit! Wat je met botox kan doen, kan niet met een filler en andersom. Met botox, oftewel ontspanningsgif, zet je als het ware je spieren uit om rimpelvorming te voorkomen. Want als je niet kunt fronsen, kun je ook geen fronswimpel ontwikkelen. Bij fillers, de naam zegt het al, vul je iets op. Jonge vrouwen overwegen steeds vaker een spuitje hier en een prikkie daar. Een derde van het aantal vrouwen dat al eens een cosmetische ingreep heeft ondergaan, is onder de 35. Uit een opiniepeiling van tv-programma EenVandaag blijkt dat een derde van de vrouwen tot 35 niet uitsluit een in de toekomst cosmetische ingreep te ondergaan. Een kwart overweegt serieus een ingreep. Vooral het vullen van de lippen, het opvullen van de huid bij de junkbeenderen, borstvergrotingen en liposuctie zijn populair.

Meer weten? Luister of lees hier.

#nofilter

Wat het effect is van Instagram op het zelfbeeld van jonge vrouwen.

We leven in een maatschappij waarin uiterlijk steeds belangrijker is en we ons laten leiden door sociale druk. Je kunt er niet omheen of de zogeheten fitgirls en influencers met miljoenen volgers en 10 duizenden likes op hun Insta-posts komen alweer langs op je scherm. Jonge vrouwen trekken zich hier veel van aan en laten zich in veel gevallen onzeker maken. Zij streven naar een bepaald ideaalbeeld omdat ze denken dat wat op Instagram staat, de werkelijkheid is. Maar niets is minder waar.

Wereldwijd heeft Instagram bijna 15 procent van de wereldbevolking als gebruiker. Dit zijn ongeveer 1 miljard gebruikers. Waarvan de helft van de gebruikers de app on a daily basis gebruikt. (Nationale Sociale Media Onderzoek, 2018). Instagram is niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Uit een Brits onderzoek van de Royal Society for Public Health komt Instagram naar voren als slechtste sociale mediaplatform. Ze hebben 1.500 jonge vrouwen ondervraagd over de effecten van sociale media op hun gezondheid en welzijn. Hieruit kwam naar voren dat Instagram op nummer 1 staat wanneer het gaat om negatieve invloeden van sociale media. Het gaat vooral om gevoelens van eenzaamheid, depressie en onzekerheid over je lichaam. Op Instagram deelt iedereen 9 van de 10 keer alleen maar positieve en perfecte beelden. Jonge vrouwen vergelijken deze perfecte plaatjes met hun eigen – ‘niet-perfecte’ – dagelijkse leven. Met als gevolg dat ze permanente filters overwegen en niet schrikken van een cosmetische ingreep – of tien.

Ondanks de negatieve effecten maken apps als Instagram en Snapchat het nog steeds mogelijk even ‘perfect’ te zijn. Dat doen ze met een talloos aanbod aan filters, zoals ‘Golden Glitter’ tot aan ‘Blossom’ en de Kylie Jenner ‘Lip Effects’. De behoefte om er in het echt ook zo uit te zien wordt steeds groter. The New York Times noemt deze nieuwe generatie vrouwen ‘Fembots’: vrouwen die foto’s dusdanig bewerken dat het bijna surrealistisch is.

Onderzoekers van de Boston Universiteit noemen dit fenomeen snapchat dysmorphia: de behoefte om eruit te zien als de bewerkte versie van jezelf. Of volgens Nederlandse chirurgen: ‘social media geïnduceerde chirurgie’. Het gaat zo ver dat mensen tegenwoordig geen foto’s van celebs meenemen naar de plastisch chirurg, maar wensen de gefilterde versie van hun selfie te worden. 55 procent van de chirurgen zegt patiënten te hebben die aan zichzelf laten sleutelen om betere selfies te kunnen maken. De grens tussen fantasie en werkelijkheid verdwijnt op weg naar een onbereikbaar, onrealistisch schoonheidsideaal.

Meer weten? Check deze inspirerende TedTalk over de invloed van social media op je mental health.

Je bent al mooi

Wie bepaalt ons schoonheidsideaal?

Hoogleraar psychologie Liesbeth Woertman, die al decennialang de psychologie van het uiterlijk bestudeerd, heeft recent het boek ‘Je bent al mooi’ – De Schoonheid van Imperfectie uitgebracht. Ze schreef over gemanipuleerde ideaalbeelden in de media en het effect daarvan op hoe we onze eigen looks beoordelen.

“Het lijkt erop dat vrouwen het nooit goed kunnen doen als het over uiterlijk gaat. Een vrouw met rimpels op televisie krijgt evenveel commentaar als een gebotoxt exemplaar. Je moet er jong uitzien, maar je mag niet zien dat daar veel werk aan is besteed.”

Zo was er laatst nog discussie in televisieland. Dat menig BN’er niet vies is van een spuitje is bekend. Maar de mening hierover wordt steeds sterker. Voormalig topschaatser Yvonne van Gennip, met rimpels, was te gast bij Pauw. Gevolgd door een televisieprogramma met Bridget Maasland in the picture. Een topsporter met rimpels op nationale televisie was een schande. Maar wat was er met Bridget gebeurd? Botox, fillers? ‘Ik herken die vrouw niet meer’, werd geroepen. Het is ook nooit goed. Volgens Liesbeth heeft dit alles te maken met onze calvinistische aard. In een land als Brazilië is het juist statusverhogend als je kunt zien dat je een stevige ingreep hebt ondergaan, maar hier moet het ook nog eens puur natuur ogen. En waag het maar eens als knappe vrouw openlijk te verklaren dat je tevreden bent over je body. Op Instagram vliegen de complimenten om de oren als je imperfecties toont, anders ben je al gauw een opschepper.

Permanent filter
Jonge vrouwen worden behoed voor de gelikte plaatjes op Instagram, verteld dat schoonheid vanbinnen zit, maar ondertussen… Van jongs af aan krijgen vrouwen de boodschap dat ons uiterlijk een groot goed is, en ouder worden de hel. En die boodschappen missen hun effect niet. Tegenwoordig zijn spuitjes en prikjes er lang niet meer alleen om de ouderdomsverschijnselen te fiksen. ‘De behoefte om mooi en sensueel voor de ander te zijn zit heel diep bij vrouwen. Dat komt omdat in onze hersenen nog altijd is ingeprent dat onze schoonheid onze handelswaar is.’ Zelfverzekerdheid en je goed voelen over jezelf staan los van of je uiterlijk voldoet aan het schoonheidsideaal. Bloedmooie modellen kunnen bloedonzeker zijn, juist omdat ze continu gezien en beoordeeld worden. Een belangrijke boodschap die door jonge vrouwen over het hoofd wordt gezien. Vrouwen worden al heel lang beoordeeld op hun uiterlijk. Volgens Liesbeth moeten we stoppen met het vergelijken van onszelf met gemanipuleerde beelden. Daar word je alleen maar ongelukkig van. Social media en cosmetica hebben hier een groot aandeel in. ‘Als je deze crème koopt, heb je volgende week het huidje van Doutzen’. En Instagram doet hier nog een schepje bovenop. Niet langer zijn alleen reclames verantwoordelijk voor het overbrengen van schoonheidsidealen. Maar je spiegelbeeld kan nooit zo volmaakt worden als je bewerkte selfie.

Meer weten over wie onze schoonheidsidealen bepaalt? Beluister het in deze podcast.

Flinke Verschillen

Schoonheidsidealen over de hele wereld.

Schoonheid is een breed begrip en het is maar net hoe je er tegenaan kijkt. Het wereldwijde beeld voor schoonheid is een perfect symmetrisch gezicht. Omdat de definitie van schoonheid subjectief lijkt, streeft elk werelddeel naast de ‘basis van schoonheid’ nog andere idealen na. Van Braziliaanse heupen tot aan Victoria Secret Angels. Deze en nog andere schoonheidsidealen vind je hieronder.

Zuid-Korea
Het schoonheidsideaal in Zuid-Korea bevat een heel lijstje aan specifieke punten. Een dunne vrouw, lange benen, een v-vormig gezicht met grote ogen, bleke huid en een wipneus. Als je kijkt hoe Zuid-Koreanen eruitzien, strookt dit allesbehalve met elkaar. Het is eerder een omschrijving van de Westerse vrouw. Dit is ook de reden dat het aantal vrouwen dat cosmetische chirurgie ondergaat, wereldwijd het hoogst is in Zuid-Korea. Een op de vijf vrouwen gaat weleens onder het mes. Dit aantal stijgt elk jaar.

Brazilië
Naast de kleurrijke carnavalsfeesten, denk je bij Brazilië aan een grote voorgevel, slanke taille en een goedgevormde bil. Niets is minder waar. Dit wordt ook wel het ‘gitaar-vormige’ lichaam genoemd. Vrouwen worden niet aangemoedigd om dun te zijn. Alle aandacht voor het vrouwenlichaam ligt juist op brede heupen en dijen met daarnaast lang, weelderig donker haar. Je bent pas een echte Braziliaanse met een flinke bunda. Oftewel: flink achterwerk. Braziliaanse vrouwen hebben een ietwat mannelijke, stevige bouw, met veel vrouwelijke vormen.

VS
Het schoonheidsideaal in de VS is een van de meest onrealistische van de wereld. Veel vrouwen willen er net zo uitzien als de welbekende Victoria Secret Angels, waaronder Doutzen Kroes van eigen bodem en Heidi Klum. Feitje: de Victoria Secret show stopt wegens teruglopende kijkcijfers, maar ook omdat er te veel aandacht lag op het sexy lichaam van de Angels. In de VS heeft de ideale vrouw lang haar, is lang, dun en heeft een strak figuur mét rondingen. Barbie dus. Dit onrealistische ideaalbeeld resulteert zich in een gigantisch aantal cosmetische ingrepen. Ook in de VS is dit getal stijgende, mede dankzij Instagram. Het platform voert de maatschappelijke op om een perfect lichaam te hebben.

Afrika
In tegenstelling tot alle eerdere genoemde werelddelen waar vrouwen geobsedeerd zijn door slanke lichamen en cosmetische chirurgie geldt hier: puur natuur en hoe voller hoe beter. In Afrika worden zwaardere vrouwen juist aantrekkelijker gevonden. Dit gaat zelfs zo ver dat obesitas gezien wordt als een teken van welvaart. En hoe voller, hoe groter de kans op een huwelijk. Hiermee verzetten ze zich tegen de in hun ogen, bizarre Westerse schoonheidsidealen.

Zuidoost-Azië
In Birma, gelegen in Zuidoost-Azië, streven ze een zeer uniek schoonheidsideaal na. De ideale vrouw in hier heeft een lange nek. Say what?! Precies, een lange nek. Dit wordt gecreëerd door het dragen van ringen. Het proces begint al op jonge leeftijd om de nek zo lang mogelijk te krijgen. Elk jaar komt er een ring bij. De ideale vrouw in Birma heeft minstens 37 ringen om haar nek. Een wereld van verschil. In China hanteren ze weer hele andere schoonheidsidealen dan in Birma. Waar wij uren bakken voor een goede tan, doen ze er in China alles aan hun bleke huidje te bewaken. Een donkere huid wordt namelijk geassocieerd met smerigheid, armoede en een lage status. Mocht je je afvragen waarom ze altijd met een paraplu boven het hoofd lopen? Ze beschermen zich tegen de zon. Sommige Chinese, maar ook Japanse vrouwen laten zelfs hun huid bleken om het ideaal van de Geisha na te streven.

Nederland
Last but not least: de schoonheidsidealen van de Nederlandse vrouw. Bij Nederland wordt vaak gedacht aan 2 dingen: lang en blond. Nu is een overgroot deel van de bevolking dat ook, maar het is niet per se ons ideaalbeeld. Slank zijn staat op 1 in het schoonheidsideaal van de Nederlandse vrouw. Gevolgd een platte buik, grote borsten, dikke billen en een gezond gewicht. In een interview met de mooiste vrouwen van Nederland wordt een breed beeld geschetst over het ideaalbeeld. Zo zegt Zoey Ivory, voormalig Miss-Nederland, dat ze juist imperfecties zoals een spleetje tussen de tanden mooi vindt. Haar rolmodel is Beyoncé met haar al haar curves.

“Vroeger was alles beter”

Column over schoonheidsidealen vroeger en nu.

“Het is een zonnige, klamme woensdagmiddag waarop mijn zus Rosa en ik in haar BMW stappen op weg naar Nunspeet. Niet om de nodige Uv-straling op te zuigen in ons lichtbeige huidje aan het Veluwemeer, maar omdat we een afspraak hebben bij dokter Hella. Tevens schoonmoeder van Rosa, om de nodige fillers in onze lippen te spuiten.

Na vele pogingen met de beruchte Kylie Jenner lip challenge, waar je een paar minuten met je lippen aan een flesje zuigt en door het vacuüm effect: et voila, volle lippen. Hebben we toch voor deze, vrijblijvende, aanpak gekozen. Onder het mom van ‘wie mooi wil zijn moet pijn lijden’ en ‘er zijn toch genoeg anderen die het ook doen?!’ nemen we plaats in de wachtkamer.

Er ontstaat een gesprek tussen mij en mijn zus over de gefuckte schoonheidsidealen. Het verschil tussen nu en vroeger is immens. Het lijkt me sterk dat je vroeger al dingen in de trant had van cosmetische ingrepen. En bij wijze van op iedere hoek van de straat terecht kon voor een spuit en een prikkie. Los van andere spuitjes, natuurlijk.

Ook vroeger waren er schoonheidsidealen, zoals Marilyn Monroe of Grace Kelly. Maar heel veel verder dan kersrode lippen en de welbekende Grace Kelly rol in je haren ging het niet. Nu zuigen we het vet uit onze bovenbenen om deze vervolgens terug te spuiten in onze billen. Alles voor het achterwerk van Kim K. Wij daarentegen, houden het ‘slechts’ bij een onschuldig spuitje in onze bovenlip.

Na welgeteld tien minuten klamme handjes nemen we plaats in de stoel. Rosa eerst, dan ik. Want mocht het er nou niet uitzien, kan ik altijd nog een sprintje trekken. Samen met Hella nemen we de bijkomende 1 op 100 risico’s nog even door. Bij de laatste vraag of we het zeker weten, ‘want je hebt dit toch helemaal niet nodig’ ontstaat er een lichte twijfel. Maar we zitten hier niet voor niets. Dat is toch ook waar cosmetisch voor staat, dat het niet nodig is? Anders had het wel een medische ingreep geheten. Het ‘ontspanningsgif’ vloeit door de spuit waar dramatisch een klein drupje uitvalt.

Nog geen half uur later staan we buiten met onze nieuwe Kylie Jenner lippen. Ietwat opgezwollen en lichtblauw, maar meer dan content. Ons zal je nooit betrappen met lange acrylnagels, maar ik zal het niet in mijn volgespoten hoofd halen iemand daarop aan te spreken. Ieder zijn ding.”

Celebs over botox

We haten botox en we houden ervan.

Ondanks je als celebrity in de spotlights staat, is de botoxindustrie ook bij celebs booming-business. Maar je kunt het ook nooit goed doen: rimpelhoofd of botoxbakkes. En om deze vooroordelen houden veel celebs hun cosmetische ingrepen liever voor zich. Ze vinden het lastig toe te geven dat ze ‘vals spelen’, maar waarom? Gelukkig zijn er ook genoeg celebs die wel een boekje opendoen. Waaronder Romy Boomsma, de vrouw van Arie Boomsma waarvan we allemaal wel de vrouw zouden willen zijn. Jamie Li, mama van 2, auteur van de bestseller ‘Sexy. But Tired. But Sexy’ en opkomend boek ‘No Filter’ en daarnaast ook nog eens vlogger. En niet te vergeten Monica Geuze. Met haar 1,1 miljoen volgers een echte influencer.

Romy Boomsma
@romyboomsma

Romy Boomsma, 27 jaar en bloedmooi. Ze vindt het een vreselijk woord, maar ze is toch echt een influencer. Ze deelt op haar Instagram veel over haar persoonlijke leven, mode- en interieurvondsten en haar ideeën over motherhood met de opvoeding van zoontje Mozes en dochter Bobby. Een groot aantal jonge vrouwen kijkt dagelijks op naar haar ‘natuurlijke’ schoonheid. Totdat ze in een interview in de LINDA. een boekje opendeed over haar lipfillers. Dit kwam als een shock voor haar volgers, maar Romy zei: ‘Daar wil ik niet geheim over doen’. Romy vertelt dat ze geen lipfillers heeft omdat ze haar lippen niet waardeerde, maar gewoonweg omdat ze het mooi vindt. De reden dat ze het nooit eerder heeft verteld is omdat ze het heftig vindt hoeveel jonge vrouwen klakkeloos dingen overnemen zonder zichzelf erin te verdiepen. Daarnaast geeft ze haar volgers mee: ‘Ik vind het van belang dat mensen zich niet doodstaren op de levens en het uiterlijk van mensen online. Dit is zo vaak Photoshop of plastische chirurgie dat ik het absurd vind dat mensen – zeker met veel jonge meisjes als volgers – dat onderwerp niet opengooien.’ Met haar 85.000 volgers vindt ze het belangrijk dat meisjes goed nadenken voordat ze iets aan zichzelf laten doen.

“Ik heb al honderd jaar fillers in mijn lippen, al vér voor het hip werd op Instagram”

Jamie Li
@mrsjamieli

Jamie Li is schrijver en vlogger en openhartig over haar onzekerheden en cosmetische ingrepen. In haar bestseller ‘Sexy. But Tired. But Sexy’ praat ze honderduit over shapewear en ‘de flap’. Ze heeft onlangs twee ingrijpende behandelingen ondergaan. Zo heeft ze haar borsten laten vergroten en onderging ze een buikwandcorrectie. Jamie was al heel lang niet blij met, zoals ze het zelf noemt, de ‘flap’ van overtollig vel wat overleef na haar zwangerschappen van Lenny en Kay. Jamie vindt het heftig hoe zwangerschap je lichaam kan veranderen, maar je krijgt er wel iets moois voor terug. Daarnaast was Jamie ook nooit blij met haar kleine borsten, zelfs cup A was nog te groot. In haar vlogs vertelt ze openlijk hoe de ingrepen zijn verlopen, neemt ze je mee in de behandelkamer en laat ze de resultaten zien aan haar kijkers.

“Wie mooi wil zijn moet pijn lijden”

Monica Geuze
@monicageuze

Monica is fulltime vlogger, sinds kort samen met haar bestie Danique owner van sieradenmerk MeauxMeaux, heeft 1,1 miljoen volgers op Instagram en is mama van Zara-Lizzy. Ze heeft een relatie met Lars Veldwijk, professioneel voetballer en papa van dochter Zara-Lizzy en zoontje Mason uit zijn vorige relatie. Monica heeft er nooit een geheim van gemaakt dat ze niet vies is van een spuitje in haar lippen. Ze wordt ook wel de Kylie Jenner van Nederland genoemd. Daar kan ze zich wat minder in vinden. ‘Oké, Kylie is ook jong, heeft veel aanhang op Instagram en belachelijk succesvol in alles wat ze doet.’ Volgens Monica komt ze alleen met Kylie overeen om het feit dat ze allebei lipfillers hebben, waar ze overigens ook beiden weer vanaf willen. Ze heeft haar lippen twee jaar geleden laten vergroten en het daarna nog twee keer herhaald. Steeds met een halve milliliter. In een interview met goede vriend, en lust voor het oog, Kay Nambiar vertelt ze over haar spijt van cosmetische chirurgie.

“Er was me verteld dat de fillers vanzelf zouden oplossen, maar bij mij lijken ze permanent. Ik vind het niet mooi meer”

Wil je meer BN’ers horen over schoonheidsidealen, Instagram en botox en fillers spuiten onder de 18? Check dan deze video.

Nooit genoeg

Voor als je nog niet genoeg botox en fillers hebt.

Botoxartsen over botox

Vooroordelen over botox en celebs

Romy Boomsma over haar cosmetische ingreep

Jamie Li over haar boek Sexy. But tired. But sexy.

Liesbeth Woertman over haar boek ‘Je bent al mooi’

Sophie Hilbrand over botox in haar programma ‘Sophie in de Kreukels’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *